کسب تجربه نیاز اول نوجوانان
نوجوانان نیازمند تجربهکردن و یادگیری هستند تا بتوانند انتخاب بهتری برای آینده زندگیشان داشته باشند. مدرسه تنها جایی نیست که یک نوجوان برای جامعهپذیری و انتخاب یک هدف درست به آن نیاز داشته باشد. غیر نوجوانها، مثل جوانان و بزرگسالان همیشه فعالیتهایی مخصوص به خودشان را دارند که با انجام آن احساس آرامش و راحتی میکنند، اما این فعالیتها برای نوجوانان وسعت زیادی ندارد و به چند چیز بهخصوص محدود میشود و مهارتها و استعدادهای زیادی سرکوب میشوند و اغلب این فعالیتهای درنظرگرفتهشده برای نوجوانان جذابیت لازم را ندارد و معمولا استقبال زیادی از آنها نمیشود.
شما سبک زندگیتان را عوض کنید!
اگر غیر نوجوانها خیلی از سبک زندگی نوجوانها ناراحت هستند و میخواهند نوجوانان سبک زندگی بهتری را در پیش بگیرند، بهتر است اول سبک زندگی خودشان را تغییر دهند و سبک زندگی سالمتر و مفیدتری را پیش بگیرند تا کمی از فاصلههای بین نوجوانان و غیر نوجوانان کمتر شود و دوم اینکه ارگانهای مربوطه مانند آموزشوپرورش، بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، فرهنگ و ارشاد و… کارگاههای مجازی و تا حد امکان حضوریِ رایگان مختلفی دررابطهبا رشتههایی که اطلاعات کمتری در مورد آنها وجود دارد مانند دانشکدههای افسری و رشتهها خاصی مانند آتشنشانی و خلبانی تشکیل دهند تا همه نوجوانان به صورت یکسان بتوانند استعدادهای خودشان را بشناسند و به جای درسخواندن در مدرسه و سرخوردگی در درسها و رشتههایی که دوست ندارند، وارد شغلهای مورد علاقهشان شوند و در آینده تبدیل به غیر نوجوانانی نشوند که به شغلشان علاقهمند نیستند و برای آن ارزش و احترام قائل نیستند و آن را به نحو احسن انجام نمیدهند.
یادگیری مهارتهای موردنیاز سبک زندگی سالم
نوجوانان میتوانند گروههایی با فعالیتهای متفاوت تشکیل دهند و به بافت شهری نیز کمک کنند و به جای تکبعدیبودن مهارتهای مورد نیاز یک سبک زندگی سالم را یاد بگیرند و علاقهمندیهایشان را دنبال کنند تا آیندهشان تبدیل به یک زندگی بیهوده نشود. اگر غیر نوجوانها میخواهند نوجوانان را به سمت فعالیتهای هنری، ورزشی و اجتماعی سوق بدهند باید بستر این امر را نیز فراهم کنند و شغلهایی مخصوص به نوجوانان در نظر گرفته و از پتانسیل نوجوانان نیز استفاده کنند و در مسائل مربوط به نوجوانان، خودشان تصمیمگیرنده باشند و اجازه دهند که نوجوانان نیز وارد میدان شوند و در اتاق فکرها حضور مؤثر داشته باشند و تنها سیاه لشکری برای بستن دهان دیگر نوجوانانی که خواستار حق و حقوقشان و زندگی بهتر هستند، نباشند.
پیشنهادهایی برای حضور فعال نوجوانان در شهر
به طور مثال نوجوانان میتوانند پس از دورههای مخصوص و یادگیری مهارتهای لازم با هلالاحمر و آتشنشانی در موارد کمخطر همکاری لازم را داشته باشند و مهارتهای زیادی یاد بگیرند یا میتوانند با یادگرفتن زبان ناشنوایان در سطح شهر کمک حال افراد ناشنوا باشند و همچنین میتوانند پس از گذراندن چند دوره کتابداری به عنوان کتابدار در کتابخانههای کوچک مشغول به کار شوند. آنها میتوانند فعالیتهای اجتماعی زیادی در رابطه با محیطزیست انجام دهند و گروههایی برای حمایت از محیطزیست داشته باشند یا برای انجام فعالیتهای فرهنگی و ورزشی گروههایی را تشکیل دهند و در رابطه با معضلات زیستمحیطی پویشهای مردمی مختلفی راهاندازی کنند و به صورت عملی ارزشمندبودن طبیعت را به همه افراد جامعه نشان دهند. این فعالیت نوجوانان باعث میشود کودکان نیز اهمیت این امر را احساس کنند و در سنین بالاتر به عنوان یک ارزش جمعی به آن نگاه کنند تا بتوان به نحو احسن از محیطزیست و طبیعت محافظت کرد. همچنین انجام این موارد نیازمند تبلیغات گستردهای است که باید در رابطه با آن کارگاههای مجازی و فعالیتهای نوجوانان برگزار شود و این کارگاهها به صورت گسترده و همگانی در سطح شهر پوشش داده شوند تا همه علاقهمندان بتوانند از آنها استفاده کنند و در این حین غیر نوجوانان نیز تجربههای خودشان را در اختیار نوجوانان قرار دهند و به ارزشهای یکسانی دست پیدا کنند. هرچه باشد در آینده همین نوجوانان جای آنها را میگیرند و زمام امور در دست آنها قرار میگیرد. در کنار همه این مزیتهایی که این توجهها در پیش دارد باعث میشود انتخاب رشته و انتخاب آینده مورد علاقه برای نوجوانان آسانتر شود و آنها میتوانند انتخاب دقیقتر و شفافتری داشته باشند و یکی از درگیریهای ذهنیشان کمتر شود. معضلات تنها با حرفزدن حل نمیشوند و نیاز به تصمیمگیریهای بهتر و دقیقتری دارند. عملکرد شما ارزشهای شما را نشان میدهد، پس خودتان انتخاب کنید که میخواهید چگونه شناخته شوید!