تعامل مدیریت‌شهری با سرمایه‌گذاران اصفهانی

در جلسه‌ای که به دعوت شهرداری اصفهان با اعضای انجمن انبوه‌سازان برگزار شد، اعضای باسابقه و قدیمی انجمن ضمن برشمردن مشکلات و چالش‌های حوزه انبوه‌سازان و راهکارها و مساعدت‌هایی که مدیریت شهری در راستای تکریم، تسریع و تسهیل امور مشترک مدیریت‌شهری و انبوه‌سازان به عنوان شرکای نانوشته و بازوهای اجرایی عمران شهری می‌تواند بردارد، به موضوعاتی مانند تسریع در امور اداری، پرهیز از موازی‌کاری، افزایش اختیار مناطق در تصمیم‌گیری پروژه‌های بزرگ، طولانی‌شدن مدت اعتبار پروانه ساخت پروژه‌های کلان، بازنگری در سیستم سرای 8، هرچه قانونمندکردن فرایندهای شهرداری و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای و توافقی، لزوم بازنگری و اصلاح در طرح تفصیلی و افزایش حریم شهری درراستای دستیابی به اراضی بزرگ و مطلوب برای تعریف پروژه‌های کلان، توجه ویژه به بافت فرسوده و مناطق کم‌برخوردار شهرو تأمین زیرساخت لازم برای تعریف پروژه‌های بزرگ اشاره شد و در ادامه، با نظر مساعد شهردار و معاونانش، مقرر شد کمیسیون ویژه‌ای که در اواخر دوره قبل مدیریت‌شهری با مشارکت معاونت شهرسازی و نمایندگان انجمن انبوه‌سازان تشکیل شد، به صورت قوی‌تر و جدی‌تر دنبال و چالش‌ها و مشکلات انبوه‌سازان در کمیسیون مذکور بررسی و محقق شود.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

پس از آن چند موضوع اساسی برگرفته از تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک مطرح و بیان شد؛ تحقق چشم‌انداز کلان مدیریت‌شهری بدون مشارکت همه ظرفیت‌های علمی، اجرایی و مدیریتی شهر میسر نخواهد شد.
 بر این اساس ضرروی است با تعریف دقیق برنامه‌ها و اولویت‌بندی امور و با تدوین یک استراتژی کارشناسی و حساب‌شده، ضمن ایجاد فضای رقابتی سالم مبتنی بر تخصص و تجربه، دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت با همراهی همه ارکان شهر میسر شود و می‌توان گام‌های بلند و اساسی در راه فتح اهداف بلندمدت بنیادی شهر برداشت.
 همچنین جذب مشارکت همگانی جز با ایجاد فرهنگ مشارکتی، تشویق، ترغیب، جلب و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران برای حضور در پروژه‌های مشارکتی اصفهان به‌عنوان یکی از بهترین نقاط کشور برای کار و زندگی و سرمایه‌گذاری و تعریف پروژه‌های بزرگ و در خور شأن این شهر کهن و تاریخی و ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای فعالان و بنگاه‌های اقتصادی ممکن نخواهد شد که این امر نیازمند تغییر نگاه نسبت به سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران است. هرگز با نگاه این طرف میز به آن طرف میز و جدا قلمدادکردن سرمایه‌گذاران از مدیریت‌شهری، اعتماد آن‌ها را برای ایجاد فضای مشارکت برد-برد جلب نمی‌شود.
مسلم است هر سرمایه‌گذاری در کنار علاقه‌مندی به رشد و تعالی شهر و کشور قطعا به منافع خود نیز باید توجه داشته باشد. ایجاد فضایی هم‌افزا در مشارکت، این امکان را فراهم می‌آورد که به سرمایه‌گذار به‌عنوان شریک تجاری و عضوی از مجموعه خود نگاه شود؛ نه صرفا یک پیمانکار و مجری. درواقع باید سرمایه‌گذار در همه ارکان پروژه‌ها از طرح تا بررسی توجیه اقتصادی و جانمایی و اجرا و بهره‌برداری حضور داشته و نظر دهد و اینگونه نباشد که طرح‌های از پیش تعریف‌شده که گاهی توجیه اقتصادی چندانی هم نداشته و بعضا از موقعیت و جانمایی مطلوبی هم برخوردار نیستند در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار داده شود که سرانجام نه‌چندان مطلوب آن قابل پیش‌بینی است.
شنیدن این موضوع که بسیاری از سرمایه‌گذاران پروژه‌های بزرگ مشارکتی کشور که در سایر شهرها و استان‌ها در حال اجراست، ابتدا اصفهان را برای اجرا انتخاب کرده بودند و در اثر عدم وجود همین نگاه برد-برد، جذب شهرهای دیگر شده‌اند، بسیار تأمل برانگیز است.
بدتر آنکه بیشتر انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران بزرگ شهر نیز بخش عمده سرمایه خود را به دیگر شهرها منتقل کرده‌اند که قطعا با تغییر رویکرد تیم جدید مدیریت‌شهری، فرش رنگینی برای سرمایه‌گذاران شهر و کشور پهن خواهد شد و شاهد اجرای طرح‌های بزرگی خواهیم بود.
 تیم مجرب مدیریت‌شهری با اعلام این موضوع ابراز امیدواری کرد که تحقق شعار اصفهان شهر زندگی در کنار همه اقشار نجیب شهر، نخبگان و اندیشمندان و سرمایه‌گذاران دور از دسترس نخواهد بود و شهر اصفهان نیاز به طرح‌های عمرانی ماندگاری چون جاذبه‌های گردشگری کهن خود دارد که با همت و هم‌افزایی همه ارکان شهر محقق خواهد شد.
 در کنار تلاش همگانی برای احیای زاینده‌رود و رفع موانعی چون آلاینده‌ها و فرونشست زمین و دیگر تهدیدها که در جای خود وظیفه ملی همه سطوح مدیریتی شهر و استان است، شناخت هرچه بیشتر فرصت‌های ناب و منحصر به‌فرد. شهر و اتکا به روحیه جهادی مدیران شهر نوید روزهای طلائی برای اصفهان به دنبال دارد. در همین راستا و با توجه به کمبود نقدینگی به عنوان یکی از موانع اساسی در عدم اجرای پروژهای کلان شهری، روش‌های نوین تأمین مالی نظیر صندوق های پروژه، زمین و ساختمان و املاک و مستغلات به عنوان روش‌های مطلوب تأمین منابع مالی پروژه‌های بزرگ عمرانی و مشارکتی از بازار پول و سرمایه نیز اشاره شد. در این روش ها با تعریف شرکت پروژه و چیدمان صحیح ارکان امکان تأمین مالی پروژه‌ها به خوبی فراهم می‌شود. امیدوارم با تعامل بیشتر مدیریت شهری و رفع موانع موجود و تسریع فرآیندهای مربوط به پروژه‌های شهری مقدمات رشد و تعالی و رونق هرچه بیشتر شهر و جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خوش فکر و تحقق هرچه بهتر شعار «اصفهان شهر زیبای من» فراهم شود.