قالب‌شکنی در جشنواره امسال

دوازدهمین دوسالانه جشنواره مطبوعات درحال برگزاری است؛ بزرگ‌ترین فستیوال مطبوعاتی که همواره با نقاط مثبت و منفی مختلفی همراه بوده است. این جشنواره که امسال در دو بخش اصلی و جنبی درحال برگزاری است، نسبت به سال‌های گذشته رویکرد متفاوتی را دربر گرفته است و برگزارکنندگان آن تغییرات عمده‌ای را در شیوه برگزاری آن اعمال کرده‌اند. شعار دوازدهمین جشنواره مطبوعات «رسانه مطالبه‌گر و اثر گره‌گشا» است. شرکت‌کنندگان از یکم تا سی‌ام ماه جاری می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.  آثار باید در قالب‌های مختلفی همچون مقاله، سرمقاله و  یادداشت، عکس، طنز مکتوب، طنز تصویری، گزارش تصویری، کلیپ، گفت‌وگو و مصاحبه، تیتر، اینفوگرافیک، خبر، صفحه‌آرایی و گزارش مکتوب در جشنواره ارائه شود.

تاریخ انتشار: 10:08 - پنجشنبه 1400/10/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

موضوع‌هایی از قبیل گام دوم انقلاب، آب، کرونا و پساکرونا، سبک زندگی ایرانی‌اسلامی، سواد رسانه‌ای، دستاوردها، توانمندی‌ها، فرهنگ و هنر، معیشت و زندگی، جهش و تولید و آسیب‌های اجتماعی بخش اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دهند. در بخش جنبی جشنواره نیز  از  تولیدکنندگان محتوا، مدیران موفق رسانه‌ای، خبرنگاران مطالبه‌گر و کارکنان فعال اداری اختصاصا تقدیر خواهد شد. البته برگزیدگان این بخش نیز از طریق فرم‌های نظرسنجی و استعلام از مدیریت و بررسی آثار انتخاب خواهند شد؛ سپس در هر بخش نیز از سه نفر تقدیر به عمل خواهد آمد. آن‌طور که در فراخوان این جشنواره آمده، هدف از این کار تقویت تمایل روزنامه‌نگاران به تولید محتوا، حمایت معنوی و الگوسازی از مدیران موفق رسانه، تقویت انگیزه خبرنگاران مطالبه‌گر و بهبود کیفیت امور اداری رسانه‌ها بیان شده است. اما تغییر روال این جشنواره باعث شده برخی از اهالی رسانه انتقادهایی به نحوه برگزاری آن داشته باشند. منصور گلناری، دبیر دوازدهمین جشنواره مطبوعات، در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» در رابطه با چندوچون برگزاری این جشنواره می‌گوید.

شعار امسال جشنواره مطبوعات «رسانه مطالبه گر و اثر گره‌گشا» انتخاب و از شرکت‌کنندگان خواسته شده تأثیرگذاری آثار خود را با سند و مدرک ضمیمه اثر و به دبیرخانه جــشــنــواره ارسـال کـنــنـــد. ایــن مطالبه‌گری و اثربخشی آثار اساسا با چه متر و معیاری قرار است سنجیده شود؟

مــطالــبــه‌گــری مــعــنــایــی روشن دارد. اتفاق‌هایی در جامعه رخ داده که باید علت آن‌ها را جویا شد؛ از طرف دیگر، رویدادهای دیگری هم رخ نداده که باید دلیل آن‌ها برای مردم روشن شود. وظیفه اصلی رسانه همین است که به عنصر چرا و چگونه به خوبی پاسخ دهد و از مسئولان امر در حوزه‌های مختلف مطالبه‌گری کند. در جشنواره آثاری در اولویت قرار دارند که در حوزه مطالبه‌گری اثربخشی بیشتری از خود به جای گذاشته باشند؛ برای مثال، اگر خیابانی دچار مشکل است و خودروها در حین تردد در آن حادثه می‌آفرینند، خبرنگار با مطالبه‌گری که انجام داده، توانسته است این مشکل را حل کند. البته خبرنگار باید این ادعا را ثابت و سند و مدرک ادعای خود را به همراه اثرش به دبیرخانه ارسال کند. این اتفاق، در جشنواره مطبوعاتی معلولان نیز افتاد؛ برای مثال، فردی که دچار معلولیت بود، تصویری از یک پیاده رو که شرایط نامناسبی برای تردد معلولان داشت، تهیه و آن را برای شهردار در اینستاگرام ارسال کرد. شهردار نیز این مشکل را حل کرد.

این مطالبه‌گری‌هایی که شما به آن اشاره می‌کنید، مردم عادی یا شهروندخبرنگارها نیز در فضای مجازی به‌راحتی می‌توانند انجام دهند. پس دیگر چه ضرورتی به تولید آثار حرفه‌ای مطبوعاتی است؟

امروزه شهروندخبرنگارها از بسیاری خبرنگارها جلوتر هستند و بسیار موثرتر از آن‌ها عمل می‌کنند؛ اما نه به این معنا که خبرنگاران حرفه‌ای دست روی دست بگذارند و کاری انجام ندهند. درحال حاضر استان اصفهان با چالش‌های مختلفی از جمله آب و آلودگی و… روبه رو است که خبرنگارها باید به آن ورود کنند و با مطالبه‌گری و انتشار آثار حرفه‌ای در راستای حل این مشکلات گام بردارند. از سوی دیگر، خبرنگاران باید به دنبال اثربخشی آثار خود باشند. پس جشنواره مطبوعات تیری است در تاریکی که می‌تواند به خبرنگاران جهت و مسیر بدهد. امروزه بسیاری از خبرنگاران صرفا به نشست‌های خبری و فعالیت‌های محدود رسانه‌ای بسنده کرده‌اند و به دنبال نتیجه و اثربخشی آثار خود نیستند. جشنواره مطبوعات به دنبال این است که این مسیر را عوض کند.

جشنواره مطبوعات امسال با قالبی متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌شود؛ برای مثال، بخش اصلی بر خلاف سال‌های گذشته موضوع‌هایی را در نظرگرفته است یا بخش جنبی به تقدیر از کادر اداری و مدیران مسئول و… مربوط می‌شود. دلیل این تغییرات چیست؟

جشنواره‌ها قانون یا باید‌ و نبایدهای مشخصی ندارند؛ بلکه این برگزارکنندگان هستند که تعیین می‌کنند جشنواره برچه اساسی و با چه متر و معیاری مشخص شود. از سوی دیگر، هر جشنواره‌ای نیاز به تغییر و تحول و خلاقیت دارد و قرار نیست سال‌ها به یک صورت برگزار شود و همیشه از یک قاعده پیروی کند؛ چون باید برای شرکت‌کنندگان انگیزه و خلاقیت به‌وجود آورد و آن‌ها را به شرکت در آن ترغیب کند. روال جشنواره مطبوعات اصفهان تا به الان این‌گونه بوده که هر سال محتوا از نظر فنی مورد ارزیابی قرار ‌گرفته؛ اما اکنون این چهارچوب تغییر کرده است. همچنین امسال تصمیم گرفتیم از توزیع‌کنندگان و مدیران مسئول و کادر اداری که همه آن‌ها نیز به نوعی در کار رسانه‌ای سهیم هستند، تقدیر به عمل آوریم.

برچسب‌های خبر