نیمکت‌های بی‌صاحب!

نیمــی از نیمکــت‌های لیــگ بــرتــری هنوز مردان خود را نشناخته‌اند تا تکلیف این تیــم‌ها نیــز بــرای فصــل نقــل‌وانتقــالات مشخص نباشد. 

تاریخ انتشار: 06:37 - پنجشنبه 2 تیر 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سازمان لیگ اعلام کرده است فصل آینده لیگ برتر فوتبال باشگاهی کشور از نیمه دوم مرداد برگزار خواهد شد و براین‌اساس، تیم‌های باشگاهی در هفته اول و دوم تیرماه برای برگزاری اردوی تدارکاتی و تمرینات برنامه‌ریزی می‌کنند.در روزهایی که بازار نقل‌وانتقالات تابستانه گــرم است، مروری بر تیم‌هایی خواهیم داشــــت کــه وضعیـــت سکـــان‌دارشــــان را مشخص کرده‌اند و در ادامه نیز به شرایط تیم‌های بدون سرمربی نگاهی می‌اندازیم.
مربی‌دارها
بااینکه شایعاتی درخصوص عدم‌تمایل مــدیرعــامـــل بــاشگــاه پــرسپــولیــس بــرای همکــاری با یحیـــی گل‌محمــدی وجـــود داشت، او برای فصل آینده هم‌ روی نیمکت سرخ‌ها می‌نشیند و با خریدهای زیادی که داشته، تیمی مدعی را راهی لیگ خواهد کرد.تیم گل‌گهر سیرجان نیز پیش از پایان لیگ گذشته قرارداد امیر قلعه‌نویی را تمدید کرد تا نشــان دهــد از عملــکرد این مــربی رضایت دارد. این اتفاق در تیم فولاد هم رخ داد و مدیران تیم خوزستانی برای فصل بعد نیز با جواد نکونام همکاری خواهند کرد.در تیم ذوب‌آهن نیز مشابه این اتفاق رخ داد و مدیران باشگاه اصفهانی در هفته‌های پایانی لیگ گذشته با مهدی تارتار برای ادامه همکاری به توافق رسیدند.تیم آلومینیوم اراک هم با مهدی رحمتی در فصل آینده کارش را ادامه خواهد داد. پیکانی‌ها هم قرارداد مجتبی حسینی را تمدید کردند. تیم نساجی مازندران یکی از انتخاب‌های عجیب لیگ را داشت و مدیران این تیم با حمید مطهری، دستیار یحیی گل‌محمدی به توافق رسیدند تا مطهری یکی از تازه‌واردهای چرخه مربیان لیگ آینده لقب بگیرد.تیم مس کرمان با هدایت فرزاد حسین‌خانی به لیگ برتر رسید؛ اما برخی معتقدند این تیم متمول برای لیگ برتر سراغ گزینه‌های دیگری خواهد رفت. با این حال مدیران تیم تأکید کرده‌اند قرارداد حسین‌خانی به مدت سه‌فصل بوده و او سرمربی آن‌ها در لیگ آینده خواهد بود.استقلال: پس از قهرمانی آبی‌های تهرانی در لیگ برتر، فرهاد مجیدی در تصمیمی غیرمنتظره از هدایت تیم کنار کشید و با تیم اتحاد کلبا توافق کرد. استقلالی‌ها برای جانشینی مجیدی با گــزینــه‌هــای مختــلفی مــذاکره کــردند که دراین‌بین مذاکرات با دوگزینه جدی‌تر شد؛ جواد نکونام و الکس نوری. بااین‌حال و در شرایطی که هربار انتظار می‌رفت یکی از این دو معرفی شوند، این اتفاق رخ نداد؛ اما مذاکرات استقلالی‌ها با گزینه‌های مدنظر ادامه یافت و درنهایت ریکاردو ساپینتو به‌عنوان سکان‌دار جدید این تیم معرفی شد.ساپینتوی 49ساله باتجربه هدایت اسپورتینگ لیسبون و براگا در پرتغال، واسکودوگامای برزیل، ستاره‌سرخ بلگراد، تیم‌های باشگاهی از یونان، ترکیه و لهستان، استاندارد لیژ بلژیک و انتخاب به‌عنوان برترین مربی سال در این کشور و همچنین کسب عنوان قهرمانی جام حذفی بلژیک، برای نخستین‌بار حضور در فوتبال باشگاهی ایران را تجربه خواهد کرد.
بدون‌مربی‌ها
سپاهان: پس از دوفصل حضور روی نیمکت سپاهان، محرم نویدکیا تصمیم به قطع همکاری با تیم اصفهانی گرفت و از ســرمربیگری این تیم کنــار رفـــت. پـــس از استعفای نویدکیا، پروسه انتخاب سرمربی در دستــور کار مدیران باشگاه سپاهان قرار گرفت و هفته گذشته روزنامه ABola از سفر ژوزه مورایس پرتغــالی به اصفهــان برای بازدید از امکانات باشگاه سپاهان خبر داد؛ اما از گوشه و کنار شنیده می‌شود که به‌دلیل عدم توافق مالی، این انتقال انجام‌نشده است.صنعت نفت: فصل گذشته صنعت نفت مشکلات مالی زیادی را تجربه کرد و درحالی‌که شروع چندان خوبی نداشت، با رتبه دهمی به کار خود خاتمه داد. در روزهای گذشته منصوریان در جلسه با اعضای هیئت‌مدیره صنعت نفت، برنامه خود را به مدیران این باشگاه ارائه کرد؛ اما هنوز تصمیم نهایی درباره او گرفته نشده است.
 هوادار: این تیم تهرانی که در اولین فصل حضور در سطح اول فوتبال ایران عملکرد خوبی داشت و موفق به کسب سهمیه لیگ برتری شد، با این رضا عنایتی که برخی می‌گفتند در مالکیت تیم سهم دارد، از سرمربیگری آن خداحافظی کرده و این تیم به دنبال جذب سرمربی است که گزینه‌هایی چون ساکت الهامی در این خصوص معرفی‌شده‌اند. تراکتور: باشگاه تراکتور در تلاش بود تا ساغلام را برای فصل آینده حفظ کند؛ اما در میان درخواست هواداران تراکتور از باشگاه برای حفظ این سرمربی، مدیران باشگاه زیر بار خواسته‌های این سرمربی نرفتند. در ادامه قربان بردیف، سرمربی معروف و سابق روبین‌کازان به تهران رفت تا با تبریزی‌ها مذاکره کند؛ اما مذاکره با او نیز به بن‌بست خورد. بعید نیست یک مربی ایرانی روی نیمکت تراکتور بنشیند و البته گزینه‌های خارجی هم همچنان گزینه‌های این تیم هستند.
نفت مسجدسلیمان: بسیاری تصور می‌کردند که نفت مسجدسلیمان به لیگ یک سقوط خواهد کرد؛ اما این تیم موفق شد با رضا مهاجری سهمیه خود را در لیگ برتر حفظ کند. مذاکرات نفتی‌ها با مهاجری هنوز ادامه دارد؛ اما این سرمربی هنوز به تــوافق نهـــایی بــا سفیــدومشــکی‌پـــوشان نرسیده است. ملوان: انزلی‌چی‌ها با هدایت مازیار زارع به لیگ برتر صعود کردند و در فصل آینده یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ محسوب می‌شوند؛ اما هنوز معلوم نیست برای لیگ بعد با زارع ادامه می‌دهند یا مربی دیگری را انتخاب خواهند کرد.