بازیکن باانگیزه نیاز است

فوتبال اصفهان پس از سال‌ها  که در لیگ دسته یک نماینده‌ای نداشته، در فصـل آینــده ایـن رقــابــت‌هــا تیــم دارد و ون‌پارس به نمایندگی از استان به مصاف حریفانی می‌رود که پشت خط لیگ برتر هستند. باتوجه به شرایط خاصی که تیم‌های سپاهان و  ذوب‌آهن دارند، یک تیم دسته‌یکی مختصات بیشتری با فوتبال اصفهان دارد؛ اما برای دستیابی به این مختصات، الزاماتی لازم است که برای گفت‌وگو درباره آن‌ها به سراغ واهیک طروسیان، کارشناس فوتبال اصفهان رفتیم که این روزها از تیمی پیشنهاد مربیگری دریافت کرده؛ اما بیان جزئیات آن را به آینده موکول می‌کند. طروسیان که سال‌های نه‌چندان دور به‌عنوان بازیکن در تیم‌های اصفهانی حضور داشته، مدتی نیز به‌عنوان دستیار سامئول دارابینیان در تیم دسته‌اولی گیتی‌پسند فعالیت داشت و در مقطعی هم به‌عنوان سرمربی این تیم روی نیمکت می‌نشست.
 
تاریخ انتشار: 03:19 - سه‌شنبه 4 مرداد 1401
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضور یک تیم اصفهانی در لیگ دسته‌یک را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بـــاوجـــود اینـکه دوتیــم سپـــاهـــان و ذوب‌آهن در لیگ برتر حضور داشتند؛اما خلائی را از بابت تیم‌نداشتن در لیگ دسته‌یک و دستــه‌دو احســاس می‌کـــردیــم کــهخوشبختانه این خلأ تا حدودی برطرف شد و از این بابت به مجموعه ون‌پارس تبریک می‌گویم که با همه مشکلاتی که وجــود داشــت، تــوانستـنـد بـه لیــگ دسته‌یک صعود کنند. بازیکنان زیادی در آکادمی‌های سپاهان و ذوب‌آهن و دیگر تیم‌های پایه استان پرورش پیدا می‌کنند که بیشتر آن‌ها امکان بازی در تیم‌های بزرگ‌سالان این باشگاه‌ها را پیدا نمی‌کنند و ناچارند راهی شهرهای دیگر شوند؛ اما اگر در استان خودمان تیم دسته اولی و دسته دومی داشته باشیم، می‌توانند در این تیم‌ها بازی کنند. 
به نظر شما فوتبال استان این ظرفیت را دارد؟
باتوجه به پتانسیلی که فوتبال اصفهان دارد، به‌نظرم یک تیم دسته‌اولی هم کم است و می‌توانیم یک تیم دیگر هم داشته باشیم.
 باتوجه به تجربه‌ای که در لیگ دسته‌یک دارید، نظرتان درخصوص نمـــــاینـــده دستــــه‌اولـــی اصفهـــان چیست؟
در فوتبال ایران هرچه سطح لیگ بالاتر می‌رود، تیمداری هم سخت می‌شود؛ هــمـچنــــان کــــه تیمــــداری در لیـــگ دستــه‌یــک بــا لیــگ دستــه‌ســه و دو قابل‌قیــاس نیست و شــرایط خـاص خود را دارد. ون پارس تا بدین‌جا مدیریت خوبی داشته؛ اما مدیران این تیم باید بدانند که در لیگ دسته‌یک هزینه‌ها سرسام‌آور است و فرایند جذب بــازیکن و آمــاده‌ســازی تیم، هزینه‌های زیادی می‌طلبد.
چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید؟
ما در تیم گیتی‌پسند تجربه مشابهی داشتیم و از لیگ دسته‌سه به لیگ دسته‌یک رفتیم و چندفصلی هم دوام آوردیم؛ اما مشکلات مالی به‌گونه‌ای بود که فعالیت تیم ادامه پیدا نکرد.از تیم دسته اولی انتظار بهادادن به فوتبال بومی درست است ؛ اما وقتی بخش خصوصی برای تیمداری هزینه می‌کند، هر طور تمایل دارد، تیمداری خواهد کرد و نمی‌شود خرده‌ای گرفت.رقابت در لیگ دسته‌یک واقعا سخت است و کادر فنی تیم ون پارس باید مهیای رقابت با حریفان سرسختی شــود. در لیــگ دستــه‌یــک شــرایـــط به‌گونه‌ای است که امتیاز تماشاگر و هوادار اهمیت زیادی دارد و تیم ون پارس باید با هر راهکار و ترفندی که شده، هوادارانی را جذب کند تا در بازی‌های خانگی به کمک این تماشاگران بتوانند امتیاز بگیرند.
برای تیم‌های بخش خصوصی قواعدی می‌توان تعریف کرد یا تصمیم‌گیری‌ها  بر مبنای سلیقه مدیران  است؟
در فوتبــال حــرفـــه‌ای، نتیــجه‌گرفتــن لازمــهیک‌ســـری فاکتـــورهاست و اگر فاکتورهای نتیجه‌گیری را یک هرم فرض کنید، هیئت‌مدیره، مدیرعامل، کـــادر فنـــی و بـــازیکنـــان و حمــایــت تماشاگران اضلاع این هرم هستند و هرکدام از این اضلاع هرم درست ‌کار نکند، موفقیت حاصل نمی‌شود. مدیران و کادر فنی تیم باید یک نکته را مدنظر داشته باشند.
چه نکته‌ای؟
برای لیگ دسته‌یک بازیکن باانگیزه نیاز است؛ البته برای بازیکن باانگیزه ســن و ســـال اهمیــت نـــدارد و صـــرف باتجــربه‌بـــودن بـــرای یــک بازیکــن نمی‌تواند ملاک خاصی باشد. شاید برخی بازیکنان برای مطرح‌کردن تیم به درد بخورند؛ اما برای نتیجه‌گرفتن انگیزه اهمیت دارد.
به‌عنوان سؤال پایانی؛ از ساموئل دارابینیان خبری دارید؟
بله؛ ساموئل در ارمنستان سکونت دارد و به‌طور مداوم در تماس هستیم. من از این مربی درس‌های زیادی فراگرفتم و همیشه این موضوع را بیان کرده‌ام.