نکته اصلی در درمان جوش این است که ما ارتباط جوشها و مشکلات پوستی را با طبع و مزاج بیمار و سلامتی اندامهای داخلی بدن از جمله گوارش و کبد و رحم و حتی خون بررسی کنیم. چراکه مداوای بیماری بدون بررسی دقیق و علتیابی آن، تیر در تاریکی زدن است.
اگر ما درست بررسی کنیم، شاهد خواهیم بود که بسیاری از جوشها ناشی از غلبه حرارت است، در این صورت نیاز به حجامت یا زالودرمانی است.
گروهی دیگر از افراد دچار حرارت بالای کبد یا صفرا هستند که با کمک رژیم غذایی سالم و لطیف و داروهای ضد صفرا، زمینه برای بهبود آماده میشود.
اگر جوشها در ارتباط با مسائل رحم باشد، در طب سنتی، رحم و تخمدانها نقش اساسی بر روی بدن دارد و هرگونه اختلال در آن مشکلات دیگر بدن از جمله مشکلات پوستی و جوشها را ایجاد میکند
به طور کلی وقتی ما میتوانیم جوش را درمان کنیم که اینگونه مشکلات بدن را برطرف کنیم.
اما علت اینکه جوش روی پوست میزنند در واقع به نوعی دفع سموم از ارگانهای داخلی بدن هست یعنی وقتی سموم در اعضایی از بدن زیاد میشود که ممکن است صفرا یا صفرای سوخته سودا شده یا صفرای آمیخته به بلغم عفونی باشد، باید به نوعی از بدن دفع شوند، یکی از نقشهای پوست دفع این سموم است که به شکل جوشهای سطح پوست ظاهر میشود.
با این اوصاف؛ اینکه ما میگوییم باید برای درمان جوش پاکسازی درونی انجام داد، حرف کاملاً منطقی است. مثلاً اگر شخصی یبوست داشته باشد تا زمان دفع فضولات حاصل از یبوست، در انتظار درمان کامل جوش نمیتوان بود و باید با چینش صحیح داروهای گیاهی بر اساس مزاج شخص و انتخاب رژیم غذایی لطیف و داروی مسهل این فضولات را از بدن دفع کرد، بدین ترتیب خواهیم دید که ضمن اینکه جوشها رو به افول میرود، رنگ پوست و قوام پوست بهتر میشود و شخص احساس راحتی و انرژی بیشتر و سبکی در بدن پیدا میکند.



