قرار است دیده شویم!

از لیگ تخت‌جمشید تا امروزه که بیست‌ودومین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران موسوم به لیگ برتر سپری می‌شود، همواره اصفهان در این سطح تیم داشته است. تا پیش از لیگ حرفه‌ای که قهرمانی در لیگ باشگاهی سهم همیشگی سرخابی‌های پایتخت بود، بازیکنان بومی شاکله اصلی تیم‌های اصفهانی را تشکیل می‌دادند و سازندگی در این تیم‌ها به مفهوم کامل انجام می‌شد؛ اما با شروع لیگ برتر حرفه‌ای و شکسته‌شدن سیطره استقلال و پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن هم به جرگه مدعیان پیوستند.
 
تاریخ انتشار: 08:54 - چهارشنبه 20 مهر 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
به‌موازات ورود تیم‌های اصفهانی به جمع مدعیان، به همان نسبت حضور بازیکنان بومی در این تیم‌ها روند نزولی پیدا کرد. در این وضعیت که بازیکنان بومی و حتی بازیکنانی که در آکادمی دو تیم پرورش پیدا کرده‌اند، مسیری به تیم‌های بزرگ‌سالان پیدا نمی‌کردند، اهمیت تیم‌های زیرگروه بیشتر نمایان شده است.در این فصل فوتبال اصفهان شرایط خوبی را از لحاظ تیم‌های زیرگروه سپری می‌کند و به این بهانه مروری بر این تیم‌ها خواهیم داشت.
 
لیگ دسته‌یک
هرچه اصفهانی‌ها پای ثابت لیگ برتر بوده‌اند، در لیگ دسته‌یک در تیم‌های استان کمتر دیده شده است. مهم‌ترین حضور تیم‌های استان در لیگ دسته‌یک به تیم سپاهان نوین مربوط می‌شود که پله‌های موفقیت را از لیگ استانی تا لیگ دسته‌یک پیمود و در رقابت با تیم‌های متمول و سرشناس دسته‌یکی، مجوز حضور در لیگ برتر را به‌دست آورد؛ اما بنا به تصمیم مدیران وقت وزارت صنایع، سهمیه این تیم به فولاد خوزستان که به دسته‌یک سقوط کرده بود، رسید و سپاهان نوین بار دیگر در لیگ دسته‌یک شرکت کرد؛ هرچند این بار حضورش موفقیتی به دنبال نداشت.تیم‌های گیتی‌پسند و فولاد نطنز نیز در مقطعی نماینده‌های استان در لیگ دسته‌یک بودند که سرنوشتی جز انحلال نصیب این تیم‌ها نشد. پس از سال‌ها که اصفهان در لیگ دسته‌یک نماینده نداشته، این مأموریت در این فصل به تیم ون‌پارس سپرده شده است. تیم ون‌پارس که توسط یکی از بازیکنان سابق فوتبال اصفهان و با هزینه شخصی اداره می‌شود، مسیر موفقی را از لیگ استانی تا لیگ دسته‌یک گذرانده است. علاقه‌مندی احمد تحسیری به تیم‌داری در لیگ فوتبال باعث شده است او سرمایه‌گذاری خوبی برای این تیم انجام بدهد؛ تا جایی که بهترین شرایط برای تیم فراهم شده است. حضور ون‌پارس در لیگ دسته‌یک فرصت مغتنمی برای بازیکنان بومی است که امکان ورود به سپاهان و ذوب‌آهن را ندارند؛ اما با دیده‌شدن در لیگ دسته‌یک می‌توانند آینده خوبی برای خود رقم بزنند. شکیب سروری، فرزند عباس سروری، بازیکن سابق سپاهان، یکی از بازیکنان جوان و آینده‌دار فوتبال استان است که باتوجه‌به معضل تربیت‌نشدن دروازه‌بان در فوتبال اصفهان، می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
 
لیگ دسته‌سه
فوتبال اصفهان در فصل جدید لیگ دسته‌سه، با سه تیم حضور پرتعدادی را تجربه خواهد کرد. تیم سپاهان‌نوین که حکم تیم سایه سپاهان را دارد، فصل گذشته در آستانه صعود به لیگ دسته‌دو از این مهم محروم شد تا این فصل هم در لیگ دسته‌سه تجربه‌اندوزی کند.هدایت تیم سپاهان نوین به مجتبی توتونی از مدرسان AFC سپرده شده است که در مقطعی نیز به پیشنهاد محرم نویدکیا در کادر فنی این تیم حضور داشت. سپاهان نوین باتوجه‌به امکانات خوب باشگاه سپاهان و وضعیت حمایتی این تیم، شرایط خوبی داشته و بازیکنان پرورش‌یافته آکادمی فرصت مناسبی برای میدان‌دیدن و کسب تجربه دارند. تیم سپاهان نوین از مرحله نهایی وارد مسابقات لیگ دسته‌سوم می‌شود.پادما یدک دومین تیمی است که از اصفهان در لیگ دسته‌یک شرکت کرده است. پادما یدک که احسان ادیبی، بازیکن سابق تیم سپاهان، مدیریت باشگاه را برعهده دارد، برای فصل جدید لیگ تصمیم به حضور و شرکت‌دادن تیمی در لیگ دسته‌سه گرفته است.آن‌طوری که ادیبی گفته است، علی اسلامی، مربی باسابقه فوتبال استان، که سابقه شرکت در لیگ دسته‌سه با تیم پتوی لاله را دارد، هدایت پادما یدک را برعهده دارد. تیم پیام زیدی کاشان که چند فصلی است در لیگ استان حضور دارد، با کسب مقام قهرمان لیگ برتر بزرگ‌سالان استان مجوز حضور در لیگ دسته‌سوم فوتبال کشور را کسب کرد. شهرستان کاشان با وجود جمعیت زیاد و یک استادیوم مجهز حرف چندانی در عرصه فوتبال باشگاهی نداشته و حضور تیم پیام زیدی می‌تواند فرصت خوبی برای بروز استعدادهای شهری باشد که احسان حاج‌صفی را به فوتبال ملی ایران معرفی کرده است.شهرستان چادگان هم در فصل آینده لیگ تیم خواهد داشت و تیم تاراز در مرحله اول لیگ دسته سه حضور دارد. این تیم برای اینکه نشان دهد، برنامه زیادی برای شرکت در لیگ باشگاهی فوتبال دارد، قاسم زاغی‌نژاد، مربی باسابقه فوتبال استان را که چندین فصل در کادر فنی سپاهان در لیگ برتر حضور داشته، به خدمت گرفته است.حضور یک تیم دسته‌اولی و چهار تیم دسته‌سومی فرصت مغتنمی برای فوتبال استان است تا از این رهگذر پدیده‌هایش که موردبی‌مهری قرار گرفته‌اند، موقعیتی برای نشان‌دادن توانمندی‌هایشان پیدا کرده و خود را به فوتبال اصفهان تحمیل کنند.