تله عشق و لطف‌های رایگان

ما انسان‌ها به واسطه بعد اجتماعی زندگی‌مان و نوع تکاملی که پشت سر گذاشته‌ایم، به شدت به هم وابسته هستیم و بخش مهمی از رضایتمندی خود از خودمان و زندگی، احساس سعادتمندی، خوشبختی و افتخارمان به نوع روابط‌مان با دیگران و تعامل و بازخوردی که از سوی آنها تجربه می‌کنیم بستگی دارد. 

تاریخ انتشار: 09:59 - دوشنبه 25 مهر 1401
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این میان اگر احساس کنیم که از سوی دیگران به‌خصوص نزدیکان و آشنایان و همکاران، فردی دوست‌داشتنی، جذاب، مورد اعتماد و معتبر شناخته می‌شویم، به شدت احساسات خوبی را تجربه می‌کنیم اما عکس این ماجرا به واقع مثل یک کابوس بزرگ برای همه ما به نظر می‌رسد و تقریباً هیچ فردی از این واقعیت مستثنی نیست. 
 
ما انسان‌ها بی‌تعارف ضعیف هستیم و این ضعف بدین معناست که به شدت نیازمند بازخوردهای خوب دیگران هستیم و بازخوردهای بد آنها می‌تواند همه ما را دچار ترس، حس بی‌ارزشی، بی‌لیاقتی و احساسات ناگوار عدیده دیگری کند. 
 
همه این‌ها یعنی تقریباً تک تک ما انسان‌ها به واسطه ضعف مهم ذکر شده می‌توانیم سوژه‌ای باشیم برای مورد سوءاستفاده قرار گرفتن توسط افراد سودجو و فریبکار. یکی از این روش‌های سودجویی و فرصت طلبی که باعث می‌شود گهگاه دچار خسران‌ها، زیان‌ها و آسیب‌های ریز و درشتی شویم، چیزی است که از آن تحت عنوان «تله عشق و لطف‌های رایگان» یاد می‌شود. 
 
در این حالت افراد با تکیه ضعف مذکور اما با هدفی غیر از آنچه ما فکر می‌کنیم به ما عشق می‌ورزند، ابراز علاقه می‌کنند و یا لطفی را در حق‌مان انجام می‌دهند. این امر باعث بروز احساسات و عواطف شیرین، بسیار جذاب و گاه بسیار شدیدی در ما می‌شود. به طوری که آنقدر ما را سرمست می‌کند که به کلی منطق و واقع‌بینی را کنار می‌گذاریم و از ترس اینکه مبادا آن عشق یا آن احساس خوب شکل گرفته و البته رابطه دلچسب را از دست بدهیم، تن به هر کاری می‌دهیم و گهگاه از حقوق خود می‌گذریم و به فرد لطف‌کننده یا کسی که ابراز علاقه کرده اجازه می‌دهیم از ما سوء استفاده کند. 
 
بهترین مثال در این زمینه جوانان و رابطه‌های عاطفی آنان است. دختری را در نظر بگیرید که اعتماد به نفس زیادی ندارد و خود را دختر خیلی جذابی ارزیابی نمی‌کند. در این میان یک پسر جوان، ضمن آشنایی با این ضعف او و علاقه شدیدش به داشتن یک رابطه عاطفی، به وی ابراز علاقه می‌کند.
 
 بدین شکل آن دختر اولاً آنقدر غرق عشق و غرور می‌شود که کلاً منطق را کنار می‌گذارد و دوماً از ترس اینکه مبادا عشقش را از دست بدهد و  درگیر عواطف ناگوار حاصل از آن بشود، به هر درخواست منطقی و غیرمنطقی پسر جواب مثبت می‌دهد. بدین شکل پسر که از ابتدا با هدف سوءاستفاده کردن از آن دختر و احساساتش پا پیش گذاشته هر نوع راهکاری را برای کسب منفعت و لذت از این رابطه مورد استفاده قرار می‌دهد. از به اصطلاح تیغ زدن دختر بگیرید تا سوءاستفاده جنسی و…
 
بنابراین همه ما باید یادمان باشد که مخصوصاً در دنیای کنونی، همه صادق و قابل اعتماد نیستند و خیلی‌ها صرفاً قصد دارند با لطف کردن یا ابراز عشق، اعتماد و علاقه ما را نسبت به خود جلب کنند و بعد به واسطه احساس ضعفی که همه داریم، از ما سوء استفاده کنند.