اصفهان میزبان جشنواره فیلم کودک و نوجوان ماند

جلسه امضای تفاهم‌نامه میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان با حضور سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان و مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی هنری اجتماعی شهردار و دیگر مسئولان فرهنگی و شورای شهر اصفهان برگزار شد.
 
تاریخ انتشار: 10:06 - چهارشنبه 1401/09/16
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
حوزه کودک و نوجوان محور بسیاری از رخدادهای شهری است
در ابتدای این جلسه، مجتبی شاهمرادی اظهار کرد: مسیر پرتلاطم برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را با هماهنگی و همراهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی و اعضای شورای اسلامی شهر به سرانجام رساندیم.وی با اشاره به حضور مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و هیئت همراه در اصفهان برای امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و بنیاد فارابی گفت: قرارداد دوساله جشنواره و بحث راه‌اندازی صندوق حمایت از تولید فیلم‌های کودک و نوجوان، امروز که شهرداری اصفهان هم سهم دارد، با همراهی افراد زیادی به نتیجه رسیده است.معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: حوزه کودک و نوجوان برای این دوره مدیریت شهری اهمیت بسزایی دارد و به‌عنوان یکی از سرفصل‌های کلان، محور بسیاری از رخدادهای شهری است. وی خاطرنشان کرد: شاهد مجموعه اقدامات و رخدادهایی همچون مسابقات بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان و جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سطح شهر اصفهان هستیم که همه مبتنی بر این نوع نگاه است.
 
کمتر از پنج اثر کودک و نوجوان در دست تولید است
در ادامــه سیــدمهــدی جــوادی، مدیرعامل بنیاد سینمـایـی فارابی، ضمن ابراز خرسندی از حفظ جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان گفت: وقتی دبیرخانه جشنواره را به بنده سپردند، احساس کردیم که جشنواره کمکی به حوزه تولید در سینمای کودک و نوجوان نکرده است. شاهد مثالمان هم این است که الان کمتر از پنج اثر کودک و نوجوان در دست تولید است و غالب این آثار هم از لحاظ کیفی سیر نزولی داشته‌اند. این می‌طلبید که ما یک بار جشنواره را به‌طور کامل بررسی و آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم در 35 دوره گذشته چه اتفاقاتی افتاده که جشنواره نتوانسته به ارتقای سینمای کودک و نوجوان کمک کند.جوادی ادامه داد: در خصوص مدل اجرای جشنواره یک آسیب‌شناسی کلی انجام و بررسی شد که چطور می‌توانیم جشنواره را محفلی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان بکنیم. همکارانمان به‌طور مفصل 35 دوره را مورد مداقه قرار دادند و چندین جلسه کارشناسی مستمر با اهالی سینمای کودک و نوجوان برگزار شد. همچنین مدل‌های مختلف جشنواره‌های جهانی را که توانسته‌اند به فضای تولید کمک کنند، بررسی کردند.
 
دوسالانه‌بودن جشنواره موجب ضربه به این رویداد می‌شود
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در خصوص دوسالانه برگزارشدن این جشنواره بیان کرد: یکی از نظریه‌هایی که از قدیم طرفدارانی دارد، این است که جشنواره کودک و نوجوان دوسالانه شود؛ چون جشنواره‌های موضوعی کشش برپایی سالانه را ندارد. ما این را هم بررسی کردیم و به نتیجه رسیدیم که دوسالانه‌بودن جشنواره حتما موجب ضربه به خود سینمای کودک و نوجوان می‌شود؛ اما برای اینکه بتوانیم این جشنواره را منظم و بازسازی کنیم، نیاز است که مقداری از لحاظ زمان‌بندی در برگزاری جشنواره تأخیر ایجاد و آن را با طمأنینه شروع کنیم؛ بنابراین روند را بازطراحی کردیم.
 
صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان، مهم‌ترین اقدام این دوره
جوادی با اشاره به صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که از دید ما در این جشنواره انجام شد، اضافه‌شدن صندوق حمایت از سینمای کودک و نوجوان است که جزو لاینفک جشنواره خواهد بود. این صندوق دارد آنچه برای جشنواره موردنیاز است تمهید و تولید می‌کند. مدل صندوق‌های متصل به جشنواره‌ها هم در بعضی از جشنواره‌های جهان دیده می‌شود و برایش مطالعه شده است. نهایتا ما هم مدل جشنواره را از همین جنس قرار دادیم.دبیر سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان درباره مکان برگزاری جشنواره گفت: ما در حال بررسی مکان برگزاری جشنواره بودیم و هم‌زمان بعضی از حرف‌ها و مصاحبه‌ها منجر به ایجاد حواشی برای این بررسی شد؛ ولی عملا بحث اینجا بود که ببینیم چه ظرفیتی را می‌توانیم از محل برگزاری به جشنواره اضافه کنیم و چه ظرفیتی از جشنواره می‌تواند به آنجا اضافه شود. در واقع چرایی مکان برگزاری برای ما موضوعیت داشت. نکاتی در حوزه اجرا وجود داشت و آسیب‌شناسی شده بود.جوادی اظهار کرد: نکاتی وجود داشت در خصوص اینکه وقتی جشنواره در جای دیگر به‌جز تهران برگزار می‌شود، تبدیل به یک جشنواره شهری می‌شود، نه یک جشنواره ملی یا بین‌المللی؛ اما من چنین چیزی را از بیست دوره‌ای که در اصفهان بود استنباط نکردم.اصفهان انصافا با تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و بومی که دارد، به این جشنواره ارزش افزوده می‌دهد. از این جهت هم تمایل ما این بود که این جشنواره در اصفهان حفظ بشود؛ اما با مدل اجرایی منسجم‌تر و واحدتر. در تعاملاتی که با نمایندگان اصفهان داشتیم، به این مدل منسجم واحد کارآمد رسیدیم.
 
ظرفیت اصفهان برای تبدیل به هاب جهانی
جوادی افزود: برنامه مبتنی بر این شد که امسال بتوانیم با وجود این تأخیر ایجادشده به‌طور استثنا، جشنواره را با افتتاحیه‌ای شروع کنیم که آن افتتاحیه هم فراخوان جشنواره بین‌المللی و هم فراخوان صندوق حمایت جشنواره باشد. دبیر سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان بیان کرد: از تاریخ افتتاحیه، فیلم‌سازان فرصت این را دارند که منطبق با فراخوان، خودشان را آماده کنند تا در جلسات ارزیابی که احتمالا در اردیبهشت در اصفهان برگزار می‌شود، طرح‌هایشان را ارائه دهند و صندوق ما حمایتش را از هر طرح اعلام کند و اعتبار لازم را تخصیص بدهد. نهایتا با فرصتی که دارند، از اردیبهشت تا مهرماه که اختتامیه است، بتوانند آثاری تولید کنند که رونق‌بخش به جشنواره باشد.جوادی با اشاره به ظرفیت اصفهان برای تبدیل به هاب جهانی در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: این مدل اتفاق دیگری را هم حاصل می‌کند و این است که به‌جای جشنواره‌ای که شروع تا پایانش ممکن است ده روز یا یک هفته باشد، یک حرکت مستمر و پایدار را در حوزه سینمای کودک و نوجوان طرح‌ریزی ‌کنیم. این فرصت افتتاح تا پایان جشنواره، فرصت خوبی است که اصفهان به هاب تولید سینمای کودک و نوجوان تبدیل بشود؛ امری که در 35 دوره گذشته محقق نشده بود. پیش از این، صرفا یک رویداد در اصفهان داشتیم، نه یک جریان سینمایی مؤثر و پایدار.ما در بنیاد سینمایی فارابی مشتاقیم از تمام ظرفیت دوستان اصفهان استفاده کنیم و شاهد یک جشنواره بین‌المللی درخور نام جمهوری اسلامی باشیم. به نظرم این جشنواره از جشنواره فجر هم مهم‌تر است؛ از این لحاظ که خوراک مناسب در اختیار آینده‌سازان کشور قرار می‌دهیم.
 
سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست، نجات‌بخش قشر نوجوان
علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان، از دیگر حاضران در این جلسه بود. صالحی بیان کرد: علاقه و نگاه ما این است که در اصفهان بتوانیم فضای کودک و نوجوان را در همه عرصه‌ها، به ویژه عرصه فرهنگ و اجتماع و هنر، تقویت کنیم. صالحی افزود: اصفهان با پیشینه‌ای که دارد، می‌تواند یک خواستگاه توانمند در این حوزه باشد و در این خصوص تقاضای زیادی هم از جانب مردم وجود دارد.فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای شهر اصفهان، بیان کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مردم در این خصوص مطالبات زیادی داشته و درخواست برگزاری این جشنواره را در اصفهان داریم. در این شرایط فرهنگی هرچه بتوانیم در کنار هم هم‌افزایی کنیم و بر شرایط مسلط شویم، برایمان موفقیت‌های بیشتری به دنبال دارد. در حال حاضر بیشترین قشری که در این آشوب‌ها دارد آسیب می‌بیند، قشر نوجوان است و سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست می‌تواند نجات‌دهنده باشد.
 
استفاده از صندوق برای توانمندسازی هنرمندان اصفهانی
علی تمنایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: اصفهان ظرفیت‌های خوبی در حوزه فیلم‌سازی دارد؛ هم به لحاظ تکثر هنرمندان و نیز به لحاظ تعدد تشکل‌های سینمایی. این ظرفیت‌ها باید در خدمت سینمای کودک گرفته شوند. اینکه این جشنواره یک هفته در اصفهان باشد و هیچ بازدهی نداشته باشد، خسارت است. امیدواریم بتوانیم از این صندوق برای توانمندسازی هنرمندان اصفهانی استفاده کنیم.
 
 کمک چشمگیر فیلم کودک و نوجوان در کاهش آسیب‌های اجتماعی
تمنایی افزود: ابزار فیلم کودک در کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک چشمگیری می‌کند. امروزه برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی ابزاری بهتر از فیلم نداریم. ان‌شاءالله یک جریان‌سازی در اصفهان به وجود بیاید و از این فرصت برای اعتلای سینمای کودک استفاده کنیم.
 
نگاه ما به اصفهان خلاصه نمی‌شود
علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان، در پایان این مراسم گفت: فراموش نکنیم یک رسالت ملی و بین‌المللی را داریم بر دوش می‌کشیم و نگاهمان نباید در اصفهان خلاصه شود. وقتی می‌توانیم خوشحال باشیم که همه کودکان ایران و جهان منتظر این رخداد باشند؛ همانند جام جهانی. مخاطبان ما هم کودکان و نوجوانان‌اند، هم هنرمندان تا از این طریق برای تولید اثر انگیزه پیدا کنند.قاسم‌زاده ادامه داد: استدعای من از مسئولان برگزارکننده این است که نگاهشان فراشهری و فراملی باشد و کاری کنند تا بعد از 35 دوره به آن بلوغی برسیم که عده‌ای منتظر این جشنواره باشند. الان این احساس در جامعه وجود ندارد و اگر خودمان پیگیر نبودیم، کسی سراغ این جشنواره را نمی‌گرفت.شهردار اصفهان در پایان با بیان اینکه اصفهان یک شهر شناخته‌شده و کاتالیزور است و به صحیح صورت‌گرفتن این کار کمک می‌کند، گفت: نگاه ما یک نگاه ملی است و به همه هنرمندان کشور توجه داریم، نه فقط هنرمندان اصفهانی و صندوق این جشنواره در خدمت هنرمندان کل کشور است. ما با این نگاه کنار هنرمندان هستیم و مرز تعیین نمی‌کنیم تا این‌گونه بتوانیم به بلوغ برسیم.
 
خط بطلان بر تمام فرضیه‌ها
حسن ختام این مراسم امضای تفاهم‌نامه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان میان سید مهدی جوادی و علی قاسم‌زاده بود. این تفاهم‌نامه در حالی میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان امضا شد که طی شش ماه گذشته، حرف و حدیث‌هایی در خصوص برگزارنشدن این جشنواره در اصفهان در میان اهالی فرهنگ و هنر پیچیده بود. با وجود برگزاری بیست دوره از این رویداد بین‌المللی در شهر اصفهان و پیوند آن با این شهر تاریخی، در مرداد سال جاری، سید جواد هاشمی که از فعالان حوزه فیلم‌های کودک و نوجوان است، در نشست هم‌اندیشی با حضور فعالان این عرصه و سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، گفته بود با توجه به عملکرد ضعیف مسئولان استان اصفهان در برپایی دوره قبل جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، بهتر است برای محل برگزاری این رویداد فکر دیگری کرد. او ضمن بیان تجربه خوبش در برگزاری جشنواره ئتاتر در همدان، پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در تهران را داده بود. همین صحبت‌ها و دامن‌زدن رسانه‌ها به آن، موجب ایجاد تردید در برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان شده بود.با این حال، سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، با اعلام آمادگی اصفهان برای برپایی دوره سی‌وپنجم جشنواره، در این خصوص گفته بود: از بهمن‌ماه برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان به سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی اعلام آمادگی شده است. از گذشته نیز هیئت دولت مصوبه‌ای داشت که طبق آن، جشنواره همه‌ساله در اصفهان برگزار می‌شده است که بر اساس این مصوبه، تفاهم‌نامه پیشنهادی شهرداری اصفهان نیز در اردیبهشت‌ماه برای ریاست سازمان سینمایی کشور ارسال شد؛ اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.از سوی دیگر، معلق ماندن برگزاری دوره سی‌وپنجم و سکوت نهادهای مربوطه در این خصوص تبدیل به علامت سؤال بزرگی برای اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ شده بود که کسی پاسخ‌گوی آن نبود. سیدعلی معرک‌نژاد مشکلات مالی و کمبود تعداد فیلم‌های اختصاصی کودکان و نوجوانان را از جمله مشکلات بنیاد سینمایی فارابی در برگزاری این دوره دانسته بود. همچنین طی دو سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعلیق بسیاری از برنامه‌های بزرگ فرهنگی در کشور، این جشنواره نیز از این آسیب در امان نمانده بود.سی‌وچهارمین دوره این جشنواره به‌دلیل شرایط متأثر از پاندمی کرونا در کشور، در سال گذشته به‌صورت هم‌زمان در تهران و اصفهان و در قالب مجازی برگزار شد و فقط فیلم‌های بلند سینمایی در یک سالن در تهران و اصفهان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به نمایش درآمدند.با همه این‌ها، امضای این تفاهم‌نامه میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، خط بطلانی بر تمامی این فرضیه‌ها کشید و اصفهان بار دیگر میزبان این رویداد بین‌المللی خواهد بود.