سرنوشت گرگ‌های ناژوان؟!

  چندی پیش بود که برخی از شهروندان گزارش دادند سه قلاده گرگ در ناژوان مشاهده کرده‌اند؛ حیوانات وحشی که حالا حضور آنها در این منطقه باعث بیم و هراس شهروندان شده است؛ به همین دلیل هم حدود دو هفته است که محیط‌بانان برای جلوگیری از خسارت‌های جانی در این ناحیه مشغول به گشت زدنی […]

تاریخ انتشار: 15:11 - یکشنبه 20 آذر 1401
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
 
چندی پیش بود که برخی از شهروندان گزارش دادند سه قلاده گرگ در ناژوان مشاهده کرده‌اند؛ حیوانات وحشی که حالا حضور آنها در این منطقه باعث بیم و هراس شهروندان شده است؛ به همین دلیل هم حدود دو هفته است که محیط‌بانان برای جلوگیری از خسارت‌های جانی در این ناحیه مشغول به گشت زدنی شده‌اند. این موضوع را احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با «ایمنا» گفته است. به گفته او، این عملیات مهم با تیم ۱۰ تا ۱۵ نفره از محیط‌بانان طی این مدت اجرایی شده و تاکنون وقت و انرژی بسیاری از مأموران گرفته است و محیط‌بانانی که باید در مناطق حفاظت شده حضور داشته باشند، برای حفاظت از جان شهروندان در مناطق مورد نظر در حال گشت‌زنی هستند. او ادامه داه است که مشاهده این حیوان، تنها مد نظر مأموران نیست، بلکه در یک فاصله مناسب باید بتوانیم با اسلحه بیهوشی آن‌ها بیهوش کنیم. این رسانه اما گزارش داده است که مردم محلی اطلاع دادند که پس از گذشت حدود ۴۵ روز از مکاتبات، هنوز این چند قلاده گرگ جمع‌آوری نشده‌اند و ضمن خساراتی که به دامداران در این مدت وارد کرده‌اند، با توجه به حضور این حیوانات در مجاورت مناطق مسکونی، احتمال بروز خسارت جانی برای شهروندان وجود دارد. در همین باره، اما منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان می‌گوید: «پس از گزارش شهروندان، مبنی بر مشاهده سه قلاده گرگ در ناژوان در دو هفته گزارش، موضوع به اداره حفاظت از محیط زیست و شهرداری اعلام شده است تا اقدامات لازم برای زنده‌گیری آنها انجام شود.» او به «اصفهان زیبا» می‌گوید که هنوز اثری از این گرگ‌ها نیست و موفق به زنده‌گیری آن نشده‌‌اند: «البته محیط زیست مدعی است که این گرگ‌ها را از منطقه دور کرده است.» به گفته او، حضور گرگ‌ها در ناژوان به دلیل گرسنگی این جانوران است؛ البته آنها تا به الان، صدمه‌ای به انسان‌ها نزده‌اند. شیشه فروش می‌گوید: «گشت زنی تا زمان پیدا کردن و دور کردن این سه قلاده گرگ  از منطقه ادامه خواهد داشت. در این باره محمد علی یکتانیک، کارشناس محیط زیست و تیمارگر حیات وحش نیز به «اصفهان زیبا» می‌گوید: «زنده‌گیری گرگ‌ها با استفاده از بیهوشی، اقدامی درست است؛ اما به شرطی که این کار را دامپزشکی با تجربه و کاربلد انجام دهد.»  به گفته این کارشناس فعال محیط زیست، مشاهده سگ‌سانانی مثل گرگ در حاشیه رودخانه شهر در زمستان ، موضوع جدیدی نیست و همه جای دنیا اتفاق می افتد، ولی مردم باید آگاهی های لازم را به دست آورند و بدانند که این حیوانات خطری برای انسان ها ندارند و به دلیل تخریب زیستگاه و عدم دسترسی به غذا این حیوانات در این مناطق حضور پیدا می کنند. به گفته او، بهتر است که این حیوانات، پس از زنده گیری به نقاط دورتری از شهر مثلا در فاصله 70 تا 80 کیلومتری منتقل شوند و نه استان های دیگر.