شرايط نگهداري از قلمه گیاهان‌آپارتمانی

نگهداری از قلمه گیاهان آپارتمانی شرایط خاصی دارد که به آنها مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 12:03 - پنجشنبه 1403/01/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شرايط نگهداري از قلمه گیاهان‌آپارتمانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ نگهداری از قلمه گیاهان آپارتمانی شرایط خاصی دارد که به آنها مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌کند:

شرایط لازم برای نگهداری از قلمه

-گلدان حاوي قلمه كه حكم يك گلخانه كوچك دارد را بايد در محلي با نور و روشنايي كامل و نه نور شديد و با درجه حرارتي حدود 20 تا 30 درجه قرار دهيد.

-قلمه‌ها بايد از رطوبت زياد بهره‌مند باشند، در غير اين صورت به سرعت پژمرده و پلاسيده مي‌شوند.

علت آن هم اين است كه برگ‌هاي آنها رطوبت خود را بر اثر تبخير از دست مي‌دهند و چون فاقد ريشه هستند، از طريق ريشه نيز نمي‌توانند رطوبت لازم را يدست آورند.

در واقع با كشيدن نايلون پلاستيكي بر روي گلدان حاوي قلمه آب داخل كيسه پس از تبخير به صورت بخار درآمده و با نشستن بر ديواره نايلون، فضا را مرتباً مرطوب نگه مي‌دارد.

 اگر پس از گذشت مدتي متوجه شديد كه قطرات آب بر روي ديواره كيسه به درشتي قطرات باران است، بايد كيسه را اندكي برداشت تا آب اضافي تبخير شود.

-خاك گلدان حاوي قلمه بايد هميشه مرطوب باشد و نه خيس به طوري كه در موقع دست زدن به سطح بستر كشت، خاك كمي به انگشتان بچسبد.

زمان ريشه‌دار شدن قلمه

مدت زماني كه لازم است قلمه‌ها ريشه‌دار شوند، به نوع گياه بستگي دارد.

گياهاني مانند حسن يوسف و برگ بيدي در شرايط ذكر شده ظرف مدت يك هفته ريشه‌دار مي‌شوند.

 البته قلمه ساقه گياهان نامبرده و نيز گياه پتوس، سينگونيوم، ديفن باخيا در آب نيز به راحتي ريشه‌دار مي‌شوند.

براي اينكه بفهميم قلمه‌ها ريشه‌دار شده‌اند يا نه، مي‌توان پس از يك هفته با قاشق به آرامي يك قلمه را از بستر كشت بيرون آورده و ريشه‌زايي آن را بررسي كرد و مجدداً قلمه را تا همان عمقي كه داخل بستر بود وارد بستر كرد.

بعد از ظاهر شدن چند برگ جديد در بالاي قلمه و وقتي كه با بررسي وضعيت ريشه‌زايي، حدود 2 تا 3 سانتيمتر ريشه را مشاهده كرديم، بايد به تدريج و ظرف مدت يك هفته نايلون را از روي گلدان برداشت تا جوانه‌هاي تازه رشد كرده با هواي داخل خانه يا آپارتمان سازگار شوند.

پس از آن وقتي كه مطمئن شديد قلمه‌ها با شرايط جديد آماده و سازگار شده‌اند و ريشه‌ها نيز به قدر كافي بزرگ شده‌اند، بايد قلمه‌ها را به آرامي با مقداري از خاك اطراف ريشه به كمك قاشق درآورده و در بستر كشت مناسب كه به نوع گياه بستگي دارد، بكاريد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده − 9 =