با وجود چهار تیم اصفهانی، قهرمانی هندبال به نماینده کرمان رسید

آسیا و لیگ برتر برای سپاهان توفیر ندارد

بااینکه لیگ برتر هندبال هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است، تیم مس کرمان با توجه به اختلاف امتیازی با تیم دوم جدول رده‌بندی، قهرمانی‌اش را قطعی کرد.

تاریخ انتشار: 10:54 - پنجشنبه 1403/02/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
آسیا و لیگ برتر برای سپاهان توفیر ندارد

به گزارش اصفهان زیبا؛ بااینکه لیگ برتر هندبال هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است، تیم مس کرمان با توجه به اختلاف امتیازی با تیم دوم جدول رده‌بندی، قهرمانی‌اش را قطعی کرد.

نماینده مس در حالی توانست جام قهرمانی را به کویر ارمغان ببرد که هندبال اصفهان با چهار تیم لیگ برتری، یک‌سوم ظرفیت تیم‌های سطح یک باشگاهی هندبال ایران را در اختیار دارد، اما این تعدد نماینده باعث آن نشده که قهرمانی هم مکمل آن شود.

در فصل رو به پایان لیگ برتر هندبال، تیم‌های سپاهان، سپاهان نوین، گیتی‌پسند و پرواز هوانیروز نمایندگان هندبال استان هستند که هرکدام با شرایط خاصی پای در لیگ گذاشته‌اند.

پرواز هوانیروز از تیم‌های کم‌سابقه اصفهانی است که به‌عنوان یک تیم نظامی، فرصتی برای بازیکنان سرباز است که در دوره خدمت خود نیز فرصت بازی در لیگ برتر و حفظ آمادگی را پیدا کنند. تیم هندبال گیتی پسند نیز که زمان زیادی از لیگ برتری شدن آن نمی‌گذرد، در این فصل به نسبت دیگر تیم‌های اصفهانی عملکرد بهتری داشته و با 33 امتیاز مشترک به همراه تیم نیروی زمینی شهید شاملی در رده سوم جای گرفته است. این تیم که کیوان صادقی، مربی سال‌های نه‌چندان دور ذوب‌آهن را روی نیمکت دارد، با توجه به نوسانی که در نتیجه‌گیری داشت، نتوانست در کورس قهرمانی بماند، اما به نسبت سه نماینده دیگر استان عملکرد بهتری داشت و احتمالا با رتبه بهتری نسبت به دیگر تیم‌ها لیگ را به پایان خواهد برد.

تیم سپاهان نوین که به‌نوعی نقش تیم دوم باشگاه سپاهان را ایفا می‌کند، تا دقیقه نود شروع فصل رو به پایان وضعیت مشخصی برای حضور در این رقابت‌ها نداشت و درنهایت نیز با جابه‌جایی سرمربی تیم اول و دوم باشگاه، مجید رحیمی‌زاده هدایت نوین را عهده‌دار شد که در میانه کار نیز سرمربیگری تیم ملی به مشغولیت‌های او اضافه شد.

تیم سپاهان در جایگاه مدافع عنوان قهرمانی با هدایت شهداد مرتجی وارد لیگ شد. رتبه چهارمی این تیم در پایان هفته نوزدهم بیانگر آن است که به نسبت سه تیم دیگر عملکرد سپاهانی‌ها ضعیف بوده است.

تفاوت یک‌رتبه‌ای

سپاهان پرافتخارترین تیم باشگاهی هندبال ایران محسوب می‌شود و در مقطعی با توجه به همیشه مدعی بودن این تیم، دیگر تیم‌های لیگ برتری بر سر تصاحب رتبه دومی می‌جنگیدند، اما تقریبا از یک دهه قبل این روال تغییر یافت و سپاهان این ویژگی را که به آن اشاره شد، ندارد.

این تیم که فصل گذشته قهرمان لیگ باشگاهی کشور شد، با توجه به واگذاری میزبانی جام باشگاه‌های آسیا به ایران، خواستار میزبانی این رویداد شد تا به مدد حمایت هندبال‌دوستان اصفهانی دست به کار بزرگی بزند.

مدیران باشگاه علاوه بر بحث میزبانی، اقدام به تغییر کادر فنی هم کردند و درحالی‌که با مجید رحیمی زاده قهرمان لیگ شده بودند، وسلین سرمربی تیم ملی را به خدمت گرفتند، اما رتبه پنجمی این تیم در جام باشگاه‌های آسیا نشان داد تدبیر به‌کاررفته نتیجه‌بخش نبود و کارشناسان امر بر این باور بودند که با سرمربی ایرانی هم نتیجه مشابهی به دست آمد؛ کما اینکه در جام باشگاه‌های آسیا، رتبه پنجم و ششم و هفتم توفیر چندانی ندارد.

بااین‌حال موضوع اصلی رتبه فعلی این تیم در لیگ برتر است که این بار نه در رقابت با تیم‌های آسیایی و ستاره‌هایشان، بلکه در رقابت با تیم‌هایی که در بحث حرفه‌ای‌گری و امکانات در حد و اندازه سپاهان نیستند، در رده چهارم جدول رده‌بندی جای بگیرد.

یک گزاره موردقبول و یک توجیه نسبتا غیرقابل‌قبول

در این گزاره که هندبال اصفهان، قطب هندبال کشور محسوب می‌شود، شکی وجود ندارد و بر همین مبنا حضور چهار تیم استان در لیگ برتر این رشته را می‌توان توجیه کرد؛ اما موضوع مهم اینجاست که چهار تیمی بودن قرار است درنهایت چه منفعتی برای هندبال نصف‌جهان داشته باشد.

طی سال‌های گذشته نیز این سؤال بارها طرح‌شده و متولیان هندبال استان با تأکید ویژه بر این موضوع که ظرفیت داشتن چند تیم دیگر را هم داریم، به دفاع از چهار تیمی بودن هندبال در لیگ برتر پرداخته‌اند که البته جز این نیز انتظار نمی‌رود. اما موضوع مهم اینجاست که به‌صرف توجه و پشتوانه‌سازی در یک رشته، نمی‌توان سرمایه‌گذاری در آن را توجیه کرد؛ زیرا هدف غایی سرمایه‌گذاری، نتیجه‌گیری است و انتظار اینکه از جمع چهار تیم، یک تیم بالاتر از دیگران بر قله بایستد، انتظار زیادی نیست.

در زمانی نه‌چندان دور، قهرمانی لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور در اختیار تیم‌های اصفهانی بود و نتیجه دربی اصفهان چهره تیم قهرمان را مشخص می‌کرد، اما در لیگ امسال، بهترین رده تیم‌های این دیار رتبه سومی است تا تردید جدی درباره تأثیر تیم‌داری بر پیشرفت یک رشته در بین اهالی ورزش اصفهان ایجاد شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 3 =