سلام «مشاهیر» به اصفهان - اصفهان زیبا

سلام «مشاهیر» به اصفهان

پروژه باغ مشاهیر در بلوار صفه و در منطقه 5 شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در سال 1403 است. این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی خواهد بود که در زمان‌بندی مناسب و فشرده بهره‌برداری می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:54 - دوشنبه 1403/02/17
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سلام «مشاهیر» به اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ پروژه باغ مشاهیر در بلوار صفه و در منطقه 5 شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ شهری در سال 1403 است. این باغ یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های ایرانی خواهد بود که در زمان‌بندی مناسب و فشرده بهره‌برداری می‌شود. ایجاد عرصه فضای سبز و کاربری پارک، اولویت نخست در احداث باغ مشاهیر است و در کنار آن کاربری گردشگری، فرهنگی و تفریحی هم خواهد بود که به‌طورقطع کار ماندگار و ارزشمندی می‌شود. در مناطق دیگر همچون ۱۱، ۲، ۱۴ و ۸ نیز ظرفیت ایجاد چنین طرح‌هایی وجود دارد و شورای اسلامی شهر اصفهان از تملک عرصه‌هایی که در طرح تفصیلی برای ایجاد فضای سبز پیش‌بینی شده است، حمایت خواهد کرد.

حدود دو سال مطالعات پروژه باغ مشاهیر طول کشید

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان

کار کردن در اصفهان کار ساده‌ای نیست؛چراکه این روند باید با هویت شهر منطبق باشد. حدود دو سال مطالعات پروژه باغ مشاهیر طول کشید و درنهایت با ریزبینی به خروجی قابل قبولی رسیدیم. در بودجه ۱۴۰۳، ۱۱۶۰ پروژه فعال عمرانی داریم که در رده‌های مختلف است، اما از این تعداد ۴۰ پروژه را بر میز کار خودم قرار دادم و روزبه‌روز در حال رصد روند آن هستم. پروژه‌هایی ازجمله قطار شهری، باغ مشاهیر و رینگ چهارم ازجمله این پروژه‌هاست؛ چراکه شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از جنس زیرساختی، حمل‌ونقل، عمرانی و تفریحی است و امید است به همت مدیران تمام پروژه‌ها به‌خصوص این ۴۰ مورد را به نتیجه برسانیم‌.

پروژه باغ مشاهیر به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم این دوره مدیریت شهری است

رسول میرباقری، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان

خدا را شاکریم که این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم این دوره مدیریت شهری آغاز شد و امید است شاهد یکی از اماکن تفریحی شهر باشیم. این پروژه با همت سازمان عمران و شهرداری منطقه ۵ آغاز شده و امید است با قوت پروژه را پیش ببرند.

عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر آغاز شد

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان

عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر با احداث مسیرها و خیابان‌های پیرامون پروژه آغاز شده است و معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت باغ مشاهیر است. با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرایی این پروژه از بیست‌وپنجم فروردین سال جاری آغاز شده است.معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت باغ مشاهیر است. برای طراحی باغ مشاهیر، نزدیک به ۹۰ اثر مشابه در جای‌جای جهان مورد بررسی قرار گرفت، مطالعات بومی‌سازی و در نهایت طرح بر مبنای معماری اصیل ایرانی، اقتباس شد. این پروژه در نزدیکی باغ فرح‌آباد سابق قرار دارد و با توجه به تصاویر موجود از این باغ، ویژگی‌هایی از آن در طرح اقتباس شد. کاربری باغ مشاهیر خانواده‌محور است. مسجد، فروشگاه صنایع‌دستی، کافه کتاب، میدان مرکزی، موزه قلب زمین، کوشک به مساحت ۱۲ هزار مترمربع، دیواره اصفهان و آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۴۵۰۰ نفر بخش‌هایی از این باغ است. شهردار اصفهان به همراه جمعی از مدیران شهری، ضمن بازدید از پروژه باغ مشاهیر و اطلاع از آخرین جزئیات آن، یازدهمین جلسه شورای عالی این پروژه را برگزار کردند.در این پروژه بیش از ۱۹ هزار متر مربع زیرسازی می‌شود و پس از آن حدود ۴۷۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام خواهد شد.

یک ماه آینده،‌ بخشی از پروژه آسفالت می‌شود

رضا امینی، مدیر اجرایی پروژه باغ مشاهیر

پروژه باغ مشاهیر یکی از پروژه‌های مهم سال 1403 است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته و از اواخر فروردین سال جاری آغاز شد و در حال حاضر بستر کاملا آماده است و در یک ماه آینده قسمتی از پروژه آسفالت می‌شود. این پروژه می تواند ظرفیتی مناسب برای معرفی مشاهیر و بزرگان شهر اصفهان باشد.

باغ مشاهیر ابرپروژه‌ای برای تمام مردم شهر است

حسین کارگر، مدیر منطقه ۵ شهرداری اصفهان

مساحت این زمین ۲۲ هکتار است که با همت اعضای شورا و شهردار پیش رفت و عملیات آغاز شد و قرار است ابرپروژه شهری برای مردم رقم بخورد. امید است در مدت‌زمانی کوتاه پروژه را به ثمر برسانیم. همچنین پروژه توسعه فضای سبز شامل پارک بیشه خزایی (پارک سه‌راه نظر) و مرکز محله حسین‌آباد در دستور کار شهرداری این منطقه قرار دارد.

در سال گذشته بیشتر اقدامات که از طرف شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان تعریف شده بود، توسط شهرداری انجام شد؛ در این راستا ۹۵ درصد از بودجه مصوب منجر به اقدامات عمرانی، فرهنگی و خدمات شهری در منطقه ۵ شهرداری شده است.

آغاز احداث باغ مشاهیر به وسعت ۲۲ هکتار در اصفهان

احسان بدخشیان، مشاور پروژه باغ مشاهیر

در پهنه ۳۰۰ هکتاری پروژه گل نرگس در جنوب اصفهان، ۲۲ هکتار به فضای سبز تخصیص یافته است و در دوره جدید مدیریت شهری ارزش‌افزوده‌ای به این عرصه اضافه شد تا در قالب پروژه باغ مشاهیر معرفی مشاهیر اصفهان، برگزاری رویدادهای ملی را در آن شاهد باشیم. ۲۲ هکتار از پهنه ۳۰۰ هکتاری پروژه گل نرگس، برای ایجاد فضای سبز اختصاص یافت، در دوره جدید مدیریت شهر ارزش‌افزوده‌ای به این محدوده اختصاص داده شد.

این باغ در جنوب شهر اصفهان احداث می‌شود تا برگزاری رویدادهای ملی را در آن شاهد باشیم، البته معرفی ارزش‌ها، دستاوردها و زندگی مشاهیر از اهداف ساخت این باغ است. برای طراحی باغ مشاهیر، نزدیک به ۹۰ اثر مشابه در جای‌جای جهان را مورد بررسی قرار دادیم، مطالعات بومی‌سازی شد و درنهایت بر مبنای معماری اصیل ایرانی، طرح اقتباس شد.

منظور از مشاهیر کسانی هستند که برای اصفهان ارزش‌آفرینی کردند. در ۲۰ جلسه‌ای که در میز فرهنگ برگزار شد، ۶۰ نفر از مشاهیر از اولین دوره‌های تاریخی شهر اصفهان تا دوران معاصر انتخاب شدند. ویژگی‌های چهار دوره پایتختی اصفهان در تاروپود باغ خود را نشان می‌دهد، مشاهیر هر دوره در همان بخش معماری ویژه همان دوره تاریخی معرفی می‌شوند.
زمانی که موقعیت اصلی پروژه مدنظر قرار داشت، دنبال موقعیتی بودیم که ابنیه گل نرگس دید را نگیرد و از سمتی بلوک‌های مسکونی دید کوه را نگیرد. در این مجموعه معرفی مشاهیر را داریم که باید نسبت به دوره خود معرفی شوند و نقشه‌های کل مجموعه قبل نوروز ارائه شد و نقشه‌های نهایی را ارسال کردیم.

هیچ شهری به‌اندازه اصفهان مشاهیر ندارد

حجت‌الاسلام سید احمد سجادی، عضو تیم محتوایی پروژه

اصفهان با پیشینه 7هزار ساله می تواند به عنوان یکی از شهرهای قدیمی با تمدنی کهن به دیگر شهرها معرفی شود. درواقع هیچ شهری به اندازه اصفهان مشاهیر ندارد و بر همین اساس باید ارتباط نسل امروز با شخصیت‌های قدیمی بیشتر شود و در این راستا باید بدانند چه کسانی عرصه‌های مختلف در اصفهان را پدید آوردند.

بلوغ اصفهانی‌ها با عرضه فکر جدید به جهانیان

اصغر منتظرالقائم، عضو تیم محتوایی پروژه

اصفهان از پیش از اسلام مرکز تمدنی بوده وپس از اسلام نیز آثار فراوانی دارد؛ اما بلوغ تاریخ و تمدن در دوره صفویه بوده است؛ بر این اساس زبان این تمدن نیز فارسی بوده و باید به این نکته توجه داشت‌. اگر بتوانیم میراثمان را با فکر جدید به جهانیان عرضه کنیم، نشان‌دهنده بلوغ اصفهانی‌ها خواهد بود.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − نه =