مروری بر مستند زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان

آن مرد دیگر در را باز نکرد

بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان فارسی است. یکی از فرهیختگانی که آثارش همواره در کنار بسیاری از آثار زبان فارسی در یاد و خاطره‌ها به یادگار می‌ماند، مهدی آذریزدی است.

تاریخ انتشار: 11:06 - سه شنبه 1403/02/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
آن مرد دیگر در را باز نکرد

به گزارش اصفهان زیبا؛ بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه روز پاسداشت زبان فارسی است. یکی از فرهیختگانی که آثارش همواره در کنار بسیاری از آثار زبان فارسی در یاد و خاطره‌ها به یادگار می‌ماند، مهدی آذریزدی است.

آذریزدی که اغلب با کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شناخته می‌شود، از نویسندگان و شاعران نامدار معاصر، مخصوصا در زمینه ادبیات و کودک و نوجوان است. به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و همچنین شروع به کار سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به معرفی فیلم مستندی درباره این چهره شاخص می‌پردازیم.

فیلم مستند «آن مرد، دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سیدهادی موسوی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، محصول سال 1400 شمسی است. این مستند، به روایت زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران، مهدی آذریزدی می‌پردازد. سیدهادی موسوی در این اثر، با نگاهی شاعرانه به سراغ سوژه خود رفته است. «آذر» خطاب‌کردن‌های مهدی آذر یزدی در گفتار متن، صحنه‌های بازسازی‌شده و حتی اسم فیلم نیز بازتابی از این شاعرانگی هستند.

این مستند، داستان زندگی آذر را از کودکی او تا دوران کهن‌سالی‌اش بازگو می‌کند و سعی دارد رابطه عجیب آذر با کتاب‌هایش را به تصویر کشد؛ کتاب‌هایی که تنها دست‌آویز او برای فرار از تنهایی‌اش بودند. استفاده از مصاحبه‌های قدیمی در کنار تصاویر آرشیوی و بازسازی‌شده، از دیگر ویژگی‌های این اثر است. نمایش صحبت‌های بی‌پرده آذر درباره تنهایی و کمرویی‌اش و یا حتی حرف‌زدن درباره همسر خیالی‌ خود شاید کمی عجیب جلوه کند؛ اما از دلنشینی این شخصیت نمی‌کاهد. نکته مهم این مستند، پرداختن به جنبه شخصی زندگی آذر و سختی‌های دوره کودکی و نوجوانی اوست.

آذر به‌عنوان نخستین نویسنده‌ای که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد، کودکی و نوجوانی خوشی را سپری نکرد؛ حتی به گفته خودش، مهر مادری را تنها در کتاب‌ها و داستان‌ها دید.

نمایش مملو از احساسات مسیر غم‌انگیز زندگی آذر و داستان عاشقانه او با کتاب، هدفی است که فیلم به‌خوبی از عهده انجام آن برآمده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 5 =