نگاهی به کانال‌ها و صفحه‌های پربازدید خبری در اصفهان

در اصفهان چه خبر است؟

خبرنگاران و خبرگزاری‌ها اولین گروهی نبودند که وارد شبکه‌های اجتماعی شدند؛ اما می‌توان گفت از اولین گروه‌هایی بودند که به‌سرعت جای خود را در شبکه‌های اجتماعی یافتند.

تاریخ انتشار: 13:02 - شنبه 1403/05/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اصفهان چه خبر است؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ خبرنگاران و خبرگزاری‌ها اولین گروهی نبودند که وارد شبکه‌های اجتماعی شدند؛ اما می‌توان گفت از اولین گروه‌هایی بودند که به‌سرعت جای خود را در شبکه‌های اجتماعی یافتند.

تا پیش از آن، خبرگزاری‌ها در دنیای دیجیتال در بستر وب‌سایت‌ها فعالیت می‌کردند و سایت‌های خبری در زمره سایت‌های بسیار پربازدید دنیای اینترنت قرار می‌گرفتند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها خیلی زود دست‌به‌کار شدند و با ورود به این عرصه توانستند طیف وسیع‌تری از مخاطبان را به خود اختصاص دهند. علاوه بر آن، پدیده شهروندخبرنگاری نیز رشد چشمگیری یافت. شهروندان عادی از طریق شبکه‌های اجتماعی با خبرگزاری‌ها ارتباط گرفتند و بسیاری از گزارش‌ها توسط آنان در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت. همچنین تا پیش از شبکه‌های اجتماعی شاید کمتر فردی می‌توانست به مدد یک مشارکت محدود بتواند پایگاه خبری تأسیس و اداره کند؛ اما امروز بسیاری از صفحه‌ها و کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی، محور فعالیت خود را خبررسانی قرار داده‌اند؛ بدون اینکه حتی یک محل کار یا نیروی کار آن‌چنانی داشته باشند. حتی برخی از کانال‌های تخصصی که توسط یک نفر مدیریت می‌شود (گزارشگران تک‌نفره) مرجع خبرگزاری‌های رسمی قرار می‌گیرد.

در شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌های خبری مربوط به یک استان یا شهر معمولا موردتوجه ساکنان آن منطقه واقع می‌شود. در ادامه تعدادی از صفحه‌ها و کانال‌های رسمی و غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی درباره اصفهان را موردبررسی قرار می‌دهیم.

تلگرام

در تلگرام اکثر خبرگزاری‌های رسمی اختصاصا کانالی ویژه اخبار اصفهان دایر کرده‌اند. خبرگزاری فارس اصفهان حدود پنج‌هزار دنبال‌کننده، خبرگزاری ایرنا اصفهان حدود سه‌هزار دنبال‌کننده و خبرگزاری ایسنا اصفهان حدود ۵۰۰ دنبال‌کننده دارد.

مجموعه کانال‌های خبر فوری، یکی از پرمخاطب‌ترین خبررسان‌های ایرانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. خبر فوری از ابتدا بر پایه شبکه‌های اجتماعی تأسیس شده و فعالیت‌های آن بر فضای تلگرام متمرکز است. کانال خبر فوری اصفهان با هشت‌هزار دنبال‌کننده فعالیت می‌کند. کانال آخرین خبر اصفهان نیز با ۳۸هزار مخاطب از پرمخاطب‌ترین خبررسان‌های ایرانی بر بستر شبکه‌های اجتماعی است.

اینستاگرام

در فضای اینستاگرام معمولا اخبار با تیترهای پرهیجان‌تری منتشر می‌شود و غالب اخبار منتشرشده، به‌ضمیمه فیلم و عکس است؛ به‌طوری‌که گاهی اوقات فیلم و عکس برخی از اخبار با متن آن همخوانی ندارد و به‌نوعی خبر فیک (جعلی) محسوب می‌شود. همچنین تولید محتوا از طریق شهروندخبرنگاران در اینستاگرام جدی‌تر انجام می‌شود و بسیاری از فیلم‌ها توسط کاربران برای خبررسان‌ها ارسال شده است. به‌طورکلی نیز کاربران اینستاگرام بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی به دنبال‌کردن صفحه‌های خبری تمایل دارند.

یکی از صفحه‌های خبری اینستاگرام با محوریت اصفهان، صفحه‌ای تحت‌عنوان 031esf با حدود ۳۷۳هزار مخاطب است. بسیاری از ویدیوهای این صفحه بین ۵۰۰هزار تا یک میلیون بازدید دریافت می‌کند. روزنامه «اصفهان امروز» نیز یکی دیگر از صفحه‌های پرمخاطب اینستاگرام است که حدود ۱۰۲هزار دنبال‌کننده دارد و ویدیوهای آن به‌طورتخمینی به‌صورت میانگین حدود ۱۰ تا ۱۵هزار بازدید دریافت می‌کند. خبرگزاری فارس اصفهان حدود ۱۰هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و ویدیوهایش به‌صورت‌تخمینی بین سه تا پنج‌هزاربار بازدید می‌شوند. صفحه آخرین خبر اصفهان در اینستاگرام نیز حدود ۲۰۰هزار دنبال‌کننده دارد و ویدیوهای این صفحه به‌صورت‌تخمینی و میانگین، بین ۶۰ تا ۱۲۰هزار بازدید دارد.

در اینستاگرام علاوه بر این موارد، بسیاری از صفحه‌های غیرخبری با موضوع اصفهان فعالیت می‌کنند. معرفی رستوران‌های اصفهان یا مکان‌های دیدنی شهر و… با فرم بلاگری در این صفحه‌ها انجام می‌شود.

ایتا

در ایتا کانال «جارچی اصفهان» با ۱۰۴هزار دنبال‌کننده فعالیت می‌کند. البته این کانال علاوه بر اخبار اصفهان، بسیاری از اخبار عمومی را نیز پوشش می‌دهد. به‌طورتخمینی و میانگین، پست‌های این کانال حدود ۱۶هزار بازدید دریافت می‌کنند. کانال «اخبار اصفهانی‌ها 0913» با بیش از 20هزار دنبال‌کننده، دیگر کانال پرطرفدار در ایتاست که معمولا به انتشار اخباری از وقایع شهر می‌پردازد. در ایتا حجم زیادی از کانال‌های خبری با مخاطب بین یک تا چهارهزار نفر نیز وجود دارد که معمولا متعلق به گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در شهر است.

به نظر می‌رسد رسانه‌های اصفهان به‌عنوان شهری با جمعیت بیش از دومیلیون نفر، به‌رغم تکثر و تنوع، همچنان در پوشش حداکثری مخاطبان اصفهانی توفیق نیافته و باید در زمینه توزیع اخبار سرمایه‌گذاری دقیق‌تری انجام دهند. علاوه بر این، باید به این فکر بود که چطور می‌توان ازنظر کیفی نیز سطح خبرنگاری و خبررسانی با محوریت اصفهان را بهبود بخشید و از این ظرفیت بهترین استفاده ممکن را داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 × 4 =