عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از علل به‌وجودآمدن بحران نیرو در بدنه آموزش‌وپرورش می‌گوید

اصفهان امسال کمبود معلم ندارد

بدنه وزارتخانه آموزش‌وپرورش در کشور ما حدود یک دهه است که به‌صورت جدی با مسئله کمبود نیروی انسانی مواجه است.

تاریخ انتشار: 23:51 - شنبه 1403/05/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصفهان امسال  کمبود معلم ندارد

به گزارش اصفهان زیبا؛ بدنه وزارتخانه آموزش‌وپرورش در کشور ما حدود یک دهه است که به‌صورت جدی با مسئله کمبود نیروی انسانی مواجه است. درواقع هرچند طی این سال‌ها دولت‌ها و مجلس‌های مختلف برنامه‌ها و همکاری‌هایی بــرای حــل این مسئله داشته‌اند؛ اما در این زمینه موفقیت چشمگیری کسب نکرده و نتیجه تمام این «حل‌نشدن‌ها» ایجاد یک بحران در سیستم آموزشی کشور شده است.

وجود این مشکلات در حالی است که طبق برنامه هفتم پیشرفت و توسعه در حوزه آموزش‌و‌پرورش پنج هدف شامل
۱- ارتقای‌ سرمایه انسانی،
۲- تأمین کیفیت و عدالت آموزشی،
۳-جذب بازماندگان از تحصیل،
۴-اصلاح نظام مدیریتی و
۵- تثبیت آموزش‌و‌پرورش به‌مثابه امر ملی مشخص‌شده است.

کمبود نیروی انسانی در سیـستم آموزش‌وپرورش که طی ادعای برخی رسانه‌ها عددی نزدیک به 176هزار معلم است، باعث شد تا در تیرماه سال جاری رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی، خطاب به دکتر پزشکیان این گونه بنویسد: «ضمن اعلام هشدار کمبود نیروی انسانی برای شروع سال تحصیلی جاری ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و درنظر‌گرفتن همه مساعدت‌های انجام‌یافته دولت رئیس‌جمهور شهید در جذب و استخدام نیروی انسانی، تقاضا دارد نسبت به اتخاذ تدابیر مناسب و موافقت با پیشنهاد‌های ارائه‌شده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش دستور مساعدت و اقدام لازم مبذول فرمایید. در غیر این صورت به‌طوریقین در آغاز سال تحصیلی بحران قطعی کمبود معلم پیش‌آمده و تبعات جبران‌ناپذیر آن سراسر جامعه را درگیر خواهد نمود؛ بنابراین لازم است از هم‌اکنون تمهیدات لازم اندیشیده شود؛ چراکه مدیریت در آن زمان بسیار دشوار خواهد بود.»

نامه مبسوط علیرضا منادی به رئیس‌جمهور منتخب به وجود یک مشکل عادی اشاره نمی‌کرد؛ بلکه حرف از شروع یک بحران در سیستم آموزش کشور می‌زد و احتمالا همین هشدارهای جدی بود که باعث شد مسعود پزشکیان در اولین ابلاغیه شورای عالی آموزش‌وپرورش مصوبات سه‌گانه‌ای را در زمینه «دستورالعمل اجرایی تأمین نیروی انسانی وزارت آمـوزش‌وپــرورش از طریق به‌کارگیری معلمان بازنشسته در سال تحصیلی ۱۴۰4 – ۱۴۰3» صادر کند که طی این دستورالعمل مجوز بازبه‌کارگیری 70هزار معلم بازنشسته صادر شد.

کمبود معلم در اصفهان را به‌صورت ویژه پیگیری می‌کنیم

رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درخصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش پرورش به «اصفهان زیبا» گفت: «به‌تازگی جلسه‌ای با معاون پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش داشتیم که از ایشان درخواست کردیم آمار کلی کمبود نیرو در سطح کشور را به کمیسیون ارائه کنند؛ ولی در حال حاضر آمار دقیقی در اختیار نداریم.»

نماینده فلاورجان با بیان اینکه مسئله کمبود نیروی انسانی در اصفهان را به‌صورت ویژه پیگیری کردیم عنوان کرد: «با درنظرگرفتن نیروهای جدیدالاستخدام که در مهرماه به بدنه مدارس تزریق می‌شوند، فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به‌علاوه بازنشستگانی که تمایل به ادامه کار دارند و همچنین در صورتی‌ که چهارهزار نفر نیروی خریدخدمات سازمان‌دهی شوند، استان اصفهان کمبود معلم برای سال تحصیلی جدید ندارد.»

رحیمی در پاسخ به این سؤال که علت به‌وجودآمدن بحران کمبود نیرو در بدنه آموزش‌وپرورش چیست، گفت: «چندین مسئله باعث شد تا کمبود نیرو به‌صورت جدی برای سیستم آموزش‌وپرورش مشکل‌ساز شود؛ ازجمله اینکه از سال 92 پذیرش دانشگاه فرهنگیان یا تربیت‌معلم سـابـــق حــذف شـــد؛ همچنیــن ردیـــف استخدامی برنامه‌وبودجه برای جذب لیسانسه‌ها طبق ماده 28 بسیار محدود شد. از طرفی هم تعداد زیادی از معلمان برای اینکه مشمول طرح طبقه‌بندی شوند بیش از سی سال در سیستم ماندند و به‌یک‌باره سال گذشته پس از اجرای این طرح، درخواست بازنشستگی دادند و تمام این موارد باعث شد تا با کمبود معلم مواجه شویم.»

ساختار دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اشاره‌ای همه به ضرورت اصلاح سیستم دانشگاه فرهنگیان داشت و دراین‌باره عنوان کرد: «در دهه هفتاد فارغ‌التحصیلی در این دانشگاه به‌صورت دوساله انجام می‌شد؛ ولیکن تغییر این دوره از دوسال به چهار سال باعث شد ورودی دانشگاه کم شود. از طرفی هم دانشگاه فرهنگیان از منظر آموزشی و رفاهی امکانات و زیرساخت کافی برای جذب نیروی بیشتر ندارد.»

رحیمی درباره برنامه‌های عنوان‌شده توسط وزیر پیشنهادی جدید آموزش‌و پرورش گفت: «دکتر کاظمی برنامه‌هایی برای حل مشکل کمبود نیرو در آموزش‌و پرورش ارائه دادند؛ ازجمله تبدیل وضعیت نیروهای خرید خدماتی و اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان که این موارد با تشکیل کارگروه ویژه تخصصی در داخل وزارتخانه ‌حل‌شدنی است.»

نباید تحت‌عنوان «کد 19» در روند استخدام، سهمیه‌سوزی اتفاق بیفتد

نماینـده فـلاورجان همچنین درباره مشکلاتی که به تازگی برای داوطلبان استخدامی تحت‌عنوان «کد 19» پیش آمد عنوان کرد: «پیش‌تر در مرحله اولیه گزینش سه‌برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می‌شدند و از میان این تعداد برابر ظرفیت، افرادی که مسئله خاصی ازنظر گزینشی نداشتند بنا بر مجموع امتیاز نمره کتبی و گزینشی جذب می‌شدند؛ اما اخیرا گروه‌هایی تحت عنوان کمیته‌های ارزیابی اضافه شدند که روند را به هم زدند و اعتراضات افراد نیز بیشتر شد. از طرفی هم‌ ردیف‌های استخدامی این افراد تحت‌عنوان کد 19 خالی می‌ماند و سهمیه آن‌ها از بین می‌رود. در روند جدید باید تلاش شود که دقیقا برابر مجوز استخدام، افراد به کار گرفته شوند و سهمیه‌سوزی اتفاق نیفتد.»

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت + 19 =