به گزارش اصفهان زیبا؛ شاید شما هم وقتی از کنار یک ماشین رفتوروب شهری عبور کنید، طعم خاک را بهخوبی چشیده باشید و از عملکرد ضعیف این جاروبها که بهجای جمعآوری خاک و خاشاک آن را به اطراف پراکنده میکنند و هنگام حرکت ردی از گرد خاک را بهجا میگذارند، مواجه شده باشید. این مسئله بارها با اعتراض شهروندان روبهرو شده و شکایات زیادی را روانه سامانه 137 شهرداری کرده است.
هادی اسحاقیان، سرپرست سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان در گفتوگو با «اصفهان زیبا» در خصوص این خودروها گفت: ماشینهای سازمان خدمات شهری در حوزه نظافت شهری ایراداتی داشت. ما از ماشینهای حمل زباله تر و جاروبهای نظافت خیابانهای عریض در حوزه نظافت شهری بیشترین شکایت را داشتیم و شهروندان در تماس با 137 بسیار شاکی بودند.
اسحاقیان با اشاره به کهولت سن و فرسودگی این ماشینهای خدماتی گفت: به دلیل فرسودگی اندمان و کارکرد مناسبی از این خودروها نداریم. سال گذشته برنامه نوسازی این خودروها به دلیل تأمین نشدن نقدینگی بهخوبی پیش نرفت و به نتیجه نرسید.
او در ادامه با اشاره به عزم جدی سازمان خدمات موتوری در دوسال گذشته مبنی بر تأمین بودجه و با توجه به تأکید سازمان خدمات شهری، شهردار و اعضا شورای شهر درخصوص تأمین بودجه برای نوسازی ناوگان گفت: قرار شد برای تأمین ماشینآلات مناسب اقدام کنیم. به همین خاطر سال گذشته مناقصه خرید 20 دستگاه به نظافت خیابانی و چهار دستگاه جدول شور را در دستور کار قرار دادیم.
او با تأکید بر روند و پیشرفت 80 درصدی ساخت این ماشینآلات گفت: با پیشرفت مناسبی که در روند ساخت این خودروها وجود داشته است تا چندماه دیگر این خودروها به ناوگان اضافه میشوند.
اسحاقیان ادامه داد: در سال جاری تمرکزمان را با تصور عملیاتی شدن و بهروزرسانی ماشینآلات جدید درصورتیکه مشکلی نداشته باشیم، به سمت ماشینهای حمل زباله بریدیم. فرسودگی و ریزش شیرابه از ماشینهای حمل زباله تر موجب فرسودگی خودروها و نارضایتی شهروندان شده است.»
او در خصوص قراردادهایی که در خصوص نوسازی ناوگان نظافت شهری منعقد شده است گفت: «قراردادی در خصوص خرید ده دستگاه مکانیزه جمعآوری پسماند بستهشده و پیمانکار آن هم مشخص شده و در حال ساخت هستند. شاسی این خودروها تأمین شده و امیدواریم تا دو ماه آینده این 10 تا ماشین به ناوگان اضافه شوند و تغییر محسوسی در شهر داشته باشیم.
او همچنین در خصوص اینکه این خودروها چقدر میتواند نیاز شهر اصفهان را تأمین کند گفت: تقریبا 20 درصد از نیاز شهر اصفهان با این خودروها تأمین میشود. سیاست جدید خدمات شهری بهکارگیری ماشینهای حمل زباله تر با ظرفیت 10 تن است. ماشینهای حمل زباله فعلی شش تن ظرفیت دارد و خودروهای جدید ظرفیت بالاتری دارد و تقریبا سهبرابر خودروهای فعلی حجم حمل زباله افزایش پیدا میکند.
بنا به گفته سرپرست سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان، این خودروها برای عبور در معابر فرسوده و کمعرض دچار مشکل است؛ اما در معابر اصلی و شهرکهای بزرگ مثل شهید کشوری بهخوبی پوشش داده میشود.
اسحاقیان ادامه داد: یک نمونه از این خودروهای 10 تنی طراحی و ساخته شده است و سیاست جدید توسعه این مدل بوده که پنج مدل از این خودروها خریداری شده و تا پایان سال پنج خودرو به ناوگان اضافه میشود.
او در ادامه افزود: تکنولوژی این خودروها به روز است و از شرکت های بنام برای ساخت خودروهای خدمات شهری استفاده شده است.حوزه فنی تیمی قوی است و مشخصات ارائهشده در بحث جمعآوری شیرابه بهروز و ریزش شیرابه را دیگر نخواهیم داشت. مشخصات فنی این خودروها مبتنی بر تکنولوژی جدید است و شرکتهای داخلی اقدام به ساخت این خودروها کردهاند.
بنا به گفته اسحاقیان خرید این خودروها تنها 20 درصد به ظرفیت نوسازی ناوگان خودروهای نظافتی شهر اضافه میکند و به نظر میرسد برای دادن خدماتی بهتر به شهروندان و داشتن شهری تمیزتر باید روند نوسازی سرعت بیشتری پیدا کند تا پوشش بهتری در شهر داشته باشد.