همراه با دکتر الهه حاج‌صادقی، دکتری حرفه‌ای طب سنتی

میان‌بری به‌سوی سبک زندگی سالم

بدون شک برخورداری از سبک زندگی سالم، سلامتی را تضمین می‌کند؛ به‌خصوص از راه آسان و به‌اصطلاح میان‌بر آن؛ این موضوعی شد که به همت فرهنگ‌سرای باران و با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر و دکتری حرفه‌ای طب‌سنتی در سلسله‌نشست‌های «خوب بمان» به آن پرداخته شود.

تاریخ انتشار: 6 ساعت قبل
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
میان‌بری به‌سوی  سبک زندگی سالم

به گزارش اصفهان زیبا؛ بدون شک برخورداری از سبک زندگی سالم، سلامتی را تضمین می‌کند؛ به‌خصوص از راه آسان و به‌اصطلاح میان‌بر آن؛ این موضوعی شد که به همت فرهنگ‌سرای باران و با دعوت از دکتر الهه حاج‌صادقی، پژوهشگر و دکتری حرفه‌ای طب‌سنتی در سلسله‌نشست‌های «خوب بمان» به آن پرداخته شود.

جنس انسان از طبیعت است؛ ازاین‌رو تا می‌توانید خود را با طبیعت عجین کنید؛ چراکه هرچه از طبیعت و منابع طبیعی فاصله بگیرید، بیماری‌ها به شما نزدیک می‌شوند. حالا برای اینکه با بخشی از ذات و طبیعت انسان آشنا شوید تا بتوانید به‌ سلامت خود کمک کنید، به بحث قوای انسان می‌پردازیم.

انسان چند قوه در بدن دارد که شامل قوه مدبره، ماسکه، جاذبه و دافعه است.در توضیح قوه مدبره می‌توان گفت، هر آنچه انسان می‌خورد، پس از تجزیه‌وتحلیل، قوه مدبره آن را تحلیل می‌کند.برای برخورداری از سلامت نیاز به تقویت قوه مدبره است. قوه مدبره هر فردی شامل مغز، ریه، قلب، کبد، کلیه، معده، تیروئید، اعصاب بدن، اندام جنسی و… است. حال باید دید چطور می‌توان مهم‌ترین اعضای بدن را تقویت کرد.

مغز

مغز مسئول افکار و ارتعاشات است؛ بنابراین مراقب افکار و ارتعاشات و هر آنچه از ذهنتان می‌گذرد باشید؛ چون ذهن که بیمار شود، جسم نیز دچار اختلال و بیماری خواهد شد. برای سلامت مغز خواب به‌موقع و متعادل داشته باشید، از عطرهای طبیعی استفاده کنید و غذای سالم مصرف کنید.

کبد

این عضو، مسئول سم‌زدایی و تنظیم حرارت بدن است و سموم و مواد زائد را از طریق ادرار، مدفوع، خون، عرق، اشک، مخاط گوش و بینی و بزاق دهان دفع می‌کند. حال اگر سموم و مواد زاید از بدن به‌درستی و کامل دفع نشود، بیماری‌هایی مثل التهاب و بدن‌درد ایجاد می‌شود.

توجه داشته باشید که مواد زاید را شما با نوع تغذیه و یا حتی ظروفی که در آن غذا می‌پزید و یا می‌خورید انتخاب می‌کنید؛ مثلا خوردن غذا در ظروف چوبی باعث دفع سموم می‌شود (چوب آنتی‌اکسیدانی دارد که نقش مهمی در دفع مواد زاید و سموم دارد) یا افزودن چوب دارچین و یا زردچوبه به غذا نیز کمکی برای دفع سموم است؛ ضمنا کبد باید خنک باشد؛ مثلا با نوشیدن دم‌نوش کاسنی و شاه‌تره یا شربت سکنجبین و خیار.

در کل هر آنچه ترش و شیرین باشد ازجمله آلو، لواشک، تمرهندی، زرشک، عناب، غوره، رب انار، لیموترش و… برای این عضو بدن مفید است. جالب است بدانید زمان قدیم برای کاهش تب، سنگ مرمر خنکی را داخل کیسه پارچه‌ای قرار می‌دادند و بر روی کبد می‌گذاشتند تا با خنک‌شدن کبد، تب پایین بیاید (البته نه در حدی که باعث ایجاد دل‌درد شود). ورزش نیز برای کبد بسیار مناسب است؛ ورزش‌هایی مثل یوگا، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و حرکاتی که پا به طرف بالا می‌آید.آب یخ نیز برای کبد مضر است؛ بنابراین سعی کنید همیشه آب ولرم بنوشید. کنترل خشم و خواب عمیق را هم مدنظر داشته باشید. اگر خواب عمیق و کامل نروید، آنزیم کبدی بالا می‌رود و صبح سر و حال و باانرژی نیستید.

معده

عضو دیگر رئیسه بدن، معده است. معده مسئول هضم غذاست و قوه مدبره آن مسئول انتخاب غذاست و هر غذایی را نمی‌پذیرد. ازجمله مواد غذایی معده‌پسند سبزی‌ها و صیفی‌هاست؛ مثلا تره، جعفری، گشنیز، ریحان و شاهی برای معده بسیار مفید است. در ضمن برای معده درهم‌خوری (چندنوع غذا در یک نوبت) و برهم‌خوری (غذاهای ناسازگار مثل ماست و کباب) مناسب نیست.ورزش‌های مفید برای معده دراز و نشست و جمع‌شدن شکم به داخل و نیز خم‌وراست‌شدن است.جالب است بدانید نظاره طبیعت و هر آنچه سبزرنگ است برای معده مفید و نقش پاک‌سازی‌کننده دارد؛ بنابراین تا می‌توانید در طبیعت باشید و گل و گیاه دور و اطرافتان قرار دهید.

کلیه

این عضو بدن مسئول دفع ادرار است. حال برای اینکه قوه مدبره کلیه را تقویت کنید بهتر است آن را همیشه گرم نگه دارید؛ حتی در قدیم و یا حالا هم برخی از طوایف مثل کردها و لرها به دور کمر خود شال می‌بندند تا کلیه گرم بماند.اگر کلیه سرد شود، عاملی برای ایجاد سنگ‌کلیه می‌شود.ازلحاظ تغذیه نیز میوه و سبزی‌ها و صیفی‌ها برای کبد خوشایند است. ازجمله مواد غذایی مفید برای کبد زیره، مرزه، ترخون، آویشن، تخم‌مرغ و… است؛ ضمنا کلیه ورزش‌هایی همچون شنا را دوست دارد. نکته دیگر اینکه بدانید کلیه مسئول غم و غصه است و در صورت فشار استرس بر روی آن دچار اختلال خواهد شد؛ بنابراین از مواد غذایی ضداسترس و شادکننده مثل دم‌نوش زعفران و یا شکلات استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 − دو =