تورهای بازدید از آثار کمتر دیده‌ شده اصفهان در حال برگزاری است

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این اداره برای نخستین بار در قالب برپایی تورهای گردشگری موسوم به «نیم‌ رُخ»، گنجینه‌های کمتر دیده‌ شده یا اصلاً دیده‌ نشده دیار نصف‌ جهان را به شهروندان و گردشگران معرفی می‌کند.

تاریخ انتشار: 17:36 - سه شنبه 1402/01/8
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تورهای بازدید از آثار کمتر دیده‌ شده اصفهان در حال برگزاری است

به گزارش اصفهان زیبا؛ علیرضا مَساح، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پروژه گردشگری «نیم‌ رُخ» به سراغ گنجینه‌های کمتر دیده‌شده یا دیده‌ نشده شهر رفته و همه‌ چیز را برای تماشای نادیده‌های این دیار آماده کرده است.

وی با اشاره به برپایی تورهای گردشگری گنجینه‌های اصفهان با عنوان «نیم رُخ» افزود: در قالب این برنامه، برای نخستین بار برای افراد داوطلب و خانواده‌هایشان، سانس اختصاصی بازدید از این بناها در نظر گرفته است.

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هم‌اکنون مجموعه‌ای از برنامه‌های نیم‌ رُخ در زمینه آشنایی شهروندان و گردشگران با جاذبه‌های ‌کمتر دیده‌ شده اصفهان، در ایام نوروز ۱۴۰۲ در قالب تکوین تورهای گردشگری برای شهروندان و گردشگران در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته پنج تور گردشگری نیم‌ رُخ برگزار شد که تقاضای بسیار زیادی را برانگیخت، ادامه داد: این بازدیدها شامل شاه‌نشین پل خواجو، کوشک باغ زرشک، خانه تاریخی اژه‌ای‌ها، مسجد جامع اصفهان و تکرار بازدید از شاه‌نشین پل خواجو بود.

مساح با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر در قالب برنامه‌های نیم‌ رُخ در نوروز سال ۱۴۰۱ از این آثار بازدید کردند، گفت: در نوروز ۱۴۰۲ بازدید از ۲ خانه تاریخی «اژه‌ای‌ها» و «شاه‌نشین پل خواجو» که سال گذشته مورد تقاضای مخاطبان بود، در نظر گرفته‌ شد که این برنامه از دوم فروردین‌ تا دوازدهم همین ماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه این بازدیدها از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب در حال برگزاری است، اضافه کرد: ثبت‌ نام برای شرکت در برنامه نیم‌ رُخ از طریق سایت “شهروند تیکت” در حال اجراست.

رییس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: تولید محتوای تصویری – صوتی(پادکست) و متنی برای این برنامه در قالب کتاب و بروشور، آماده‌ شده و در حال توزیع بین شرکت‌کنندگان در این رویداد است.

به گزارش ایرنا، خانه تاریخی “اژه‌ای‌ها” به سبک صفوی ساخته شده و تزئینات آن مربوط به زمان قاجار است و امضای هنرمند نقاش این خانه با عبارت «راقمه زین العابدین ۱۲۶۸» نیز در آن دیده می‌شود. مساحت این خانه در حال حاضر ۵۳۰ مترمربع است اما در گذشته مساحتی آن بیش از ۲ هزار مترمربع بوده است.

اژه‌ای‌ها یکی از خانواده‌های معروف اصفهانی بوده که از منطقه اژیه به اصفهان می‌آیند و عمدتا در زمینه دینی و مذهبی فعالیت داشته‌اند.

این خانه تابلویی به نام خانه اژه ای‌ها داشت اما به گفته نوادگان این خاندان، هیچکدام از اعضای خانواده اژه‌ای در این مکان سکونت نداشتند.

پل خواجو از بناهای دوره شاه عباس دوم صفوی است که در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بر روی زاینده‌رود بنا شد.

خواجو بدلیل معماری چشمگیر، تزئینات کاشیکاری و آواز خوانی اهل ذوق در زیر تاق‌های ضربی و طبقه همکف آن از پل‌های مشهور اصفهان است که بین ۲ پل تاریخی جویی و شهرستان قرار دارد.

در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 − شش =