مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر دو هفته یکبار برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 08:24 - پنجشنبه 1403/07/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر دو هفته یکبار برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

با‌هم برای امنیت و سلامت

امروزه سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامت در کنار سلامت جسمی‌، روانی و معنوی نقش و اهمیت گسترده‌ای یافته است. به گونه‌ای که دیگر سلامتی تنها عاری بودن از بیماری‌های جسمی و روانی نیست، بلکه چگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگونگی تفکر او از اجتماع نیز به عنوان معیارهای ارزیابی سلامت فرد و در سطح کلان جامعه به شمار می‌رود.

یکی از عواملی که به طور گسترده‌، با میزان سلامت اجتماعی افراد در ارتباط است، امنیت اجتماعی است که از جمله نهادهای متولی تامین آن در اجتماع پلیس است.

فقدان سلامت اجتماعی‌، حاصل عدم جذب افراد در چارچوب های اجتماعی و در نتیجه عدم جامعه پذیری صحیح آنهاست. بنابراین سلامت اجتماعی عامل مهمی در کنترل آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و حفظ نظم وانضباط اجتماعی و در نهایت تامین امنیت اجتماعی است.

امروزه کیفیت روابط اجتماعی در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی نقش مهمی را برعهده دارد. چرا‌که با گسترش و تفکیک نقش‌ها و تخصصی شدن امور که به گسترش جریان تمایز پذیری می‌انجامد، فرد در برابر دو نیروی متناقض قرار می‌گیرد.

از یکسو این شرایط از این جهت که فرد را در برابر انتخاب‌های متعدد قرار داده است، قدرت انتخاب او را افزایش می‌دهد و افزایش قدرت انتخاب ، زمینه آزادی  فرد را فراهم می‌آورد. از سوی دیگر به جهت تخصصی شدن امور‌، در تمام اجزای زندگی به دیگران وابسته می‌شود و در این اتکای بیش از حد به دیگران ناخواسته آزادی او محدود می‌شود.

این وضعیت متناقض در روابط اجتماعی بر تمام مسائل اجتماعی از جمله بحث امنیت نیز تاثیر می‌گذارد . به‌خصوص در کلان شهرها از یک سو به جهت تفکیک بیش از پیش نقش‌ها‌، روابط اجتماعی گسترش می‌یاید و افراد برای بقای خود به موقعیت‌های دیگر وابسته می‌شوند، از سوی دیگر روابط در سطح می‌ماند و به عمق نمی‌رود و افراد کمتر از پیش کسانی را که در موقعیت‌های گوناگون قرار می‌گیرند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند‌، می‌شناسند.

علاوه بر اینکه این روابط از پایداری و تداوم گذشته برخوردار نیست‌، در حین سطحی بودن آن در نهایت منجر به دور نگهداشتن خود از دیگران  و کاهش روابط نخستین و چهره به چهره‌، بی‌اعتنایی به دیگران به جهت عدم اعتماد به آنها‌، محدود نگهداشتن رابطه اجتماعی با تعداد معدودی از افراد‌، تضاد نقش‌ها‌، انتظارات از دیگران و… می‌شود.

این وضعیت در روابط اجتماعی در ایران نیز به چشم می‌خورد. متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد تحولات منفی‌ در زمینه افزایش احساس ناامنی‌، افول سلامت اجتماعی‌، افول سرمایه اجتماعی‌، افول سرمایه انسانی‌( فرار مغزها و…)  بوده‌ایم.

سلامت اجتماعی از جمله مفاهیمی است که به تازگی وارد ادبیات حوزه جامعه‌شناسی شده است و ارزیابی فرد دراجتماع و کیفیت و کمیت درگیر شدن شخص در اجتماع را در بر می‌گیرد.

از آنجایی که سلامت اجتماعی با جامعه‌پذیری اشخاص در جامعه در ارتباط است، می‌تواند عامل مهمی در پذیرش هنجارهای اجتماعی به شمار رود و نقش مهمی در کاهش قانون‌گریزی  و ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشد.

از سوی دیگر جامعه‌ای که افراد آن از سلامت اجتماعی برخوردارند‌، شرایط بهتری از مشارکت اجتماعی را نشان می‌دهند و این مسئله می‌تواند در عملکرد نهاد‌های متولی امنیت اجتماعی در جامعه نقش داشته باشد.

پرسش مسابقه

مفهوم سلامت اجتماعی چیست؟

۱.‌دارا بودن مولفه های سلامت جسم

۲.‌دارا بودن مولفه های سلام روان

۳.‌دارا بودن سلامت جسم و روان

۴.‌ارزیابی فرد دراجتماع و کیفیت و کمیت درگیر شدن شخص در اجتماع

نحوه شرکت در مسابقه

 برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

نام برنده مسابقه پیش و نحوه دریافت جوایز

 پریماه اردشیری زاده. برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.‌(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ ۳ بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگانی

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 + دوازده =