باغ پرندگان اصفهان:

پاتوق پرنده‌ها و پرنده ‌دوستان

دیدن زیبایی های خلقت در هر سن و موقعیت برای بشر همراه با آرامش بوده و با تلطیف روحیات همراه است. در کلان‌شهر های ایران نیز که روزمرگی و شلوغی بیش از حد با زندگی مردم در آمیخته است، نیاز به چنین امکاناتی بسیار محسوس است. همین موضوع نیز باعث شد تا باغ پرندگان اصفهان تاسیس شود.

تاریخ انتشار: 03:41 - دوشنبه 1402/01/14
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
پاتوق پرنده‌ها و پرنده ‌دوستان

دیدن زیبایی های خلقت در هر سن و موقعیت برای بشر همراه با آرامش بوده و با تلطیف روحیات همراه است. در کلان‌شهر های ایران نیز که روزمرگی و شلوغی بیش از حد با زندگی مردم در آمیخته است، نیاز به چنین امکاناتی بسیار محسوس است.

همین موضوع نیز باعث شد تا باغ پرندگان اصفهان تاسیس شود. باغ پرندگان اصفهان یک مجموعه بسیار زیبا با صد و سی گونه پرنده است که در حال رشد و گسترش هستند و با داشتن مجموعه های تکثیر و تحقیق، محیطی بسیار مناسب را برای کودکانی که باید شوق آموختن را در آنان نهادینه ساخت، فراهم آورده است.

همچنین این مجموعه در صنعت گردشگری اصفهان رونق زیادی ایجاد کرده است. به گونه ای که گردشگران آن را از جمله مکان های شایسته بازدید خود قرار می دهند.

این مجموعه توانسته است با جذب مخاطبان بسیاری از گروه های سنی مختلف نه تنها ساعات خوشی را برای آنان فراهم آورد، بلکه باعث دانش افزایی و اهمیت به طبیعت در نگاه بازدید کنندگان شود.

باغ پرندگان در شهرهای تهران (افتتاح: 1392)، مشهد، آستارا(افتتاح:1386)، شیراز، کیش و کرمانشاه از جاذبه های مشابه باغ پرندگان اصفهان است.

این مکان توسط شهرداری اصفهان ساخته شده است

اتوبان خیام، میدان سهر‌وردی، پارک جنگلی ناژوان، خیابان الفت

مسیر رسیدن

مسیر رسیدن به باغ پرندگان بسیار جذاب است؛ چرا که بعد از گذراندن اتوبان خیام و خروجی میدان سهروردی و رسیدن به میدان سهروردی، وارد خیابان الفت می شوید و پس از طی یک کیلومتر به پارکینگ خودرو می رسید که بعد از گذر از پل کوچک و زیبای نصر به ورودی این باغ خواهید رسید.

عظمت این باغ را با دیدن توری بزرگ آن از روی پل مشاهده می‌کنید؛ با این حال، پس از تهیه بلیت و گذر از درب ورودی زیبایی آن را درک خواهید کرد.

ورود به باغ

بعد از تهیه بلیت و ورود به باغ با مجموعه ای از پرندگان در توری کوچکی برخورد خواهید کرد که اگر کودکی در کنار خود داشته باشید، دست شما را رها کرده و به سوی پرندگان خواهد دوید. اما این تمام باغ نیست و در واقع شما حتی وارد باغ اصلی هم نشده اید.

پس از تماشای قسمت کوچک‌تر باغ، به سمت گیت اصلی باغ بروید و وارد توری بزرگی شوید که بیشتر پرندگان به صورت آزاد در آن پرواز می کنند. با ورود به محیط سرسبز و پر از آرامش باغ، ابتدا صدای پرندگان و طوطی های در حال گردش شما را جلب خواهد کرد. اما این باغ فرصت جذابی است برای خوب‌دیدن.

برای همین عجله نکنید؛ چراکه حداقل نصف روز را باید به آن اختصاص دهید تا خوب ببینید و خوب‌تر عکاسی کنید. ضمن اینکه توضیحات کامل نوشتاری و صوتی برای یادگیری کاملا مهیاست.

قسمت‌های مختلف باغ

برکه ها

چهار بركه كوچک و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد كه محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک ها، قوها، غازها و انواع دیگر است و بزرگ‌ترین آنها در قسمت مركزی باغ قرار دارد. بیشتر آبزیان را می‌توانید در حال فرود و اوج‌گیری در آب ببینید و حتی در کنار آن نشسته و از آرامش آن سرشار شوید.

صخره

صخره باغ كه در ضلع شرقی قرار گرفته، محیط زیستی مناسب برای پرندگان كوهستانی و بیابانی است. پرندگانی چون كبک‌ بیشتر در این محیط دیده می شوند و البته قفس‌هایی که پرندگان شکاری مانند عقاب و کرکس را در خود جای داده‌اند؛ ولی امکان دیدن آن برای شما آماده است و می‌توانید از نزدیک و با امنیت کامل به مشاهده آنان بپردازید.

قفس‌های شیشه ای

بعضی از گونه‌های پرندگان در این باغ با آب و هوای اصفهان سازگار نیستند و باید محیطی با شرایط ویژه آنان ایجاد کرد و به همین دلیل نیز اتاق‌های شیشه ای با امکاناتی مانند شوفاژ و دستگاه‌های رطوبت ساز برای ایجاد محیطی سازگار برای آنها ایجاد شده است و در عین حال شما می توانید از آنها دیدن کنید و کودک دلبندتان نیز با بعضی پرندگان که تنها در انیمیشن ها دیده است، از نزدیک آشنا شود.

قفس‌های آهنی

در ضلع جنوبی باغ نیز مجموعه‌ای از قفس‌های آهنی وجود دارد که متعلق به دیگر پرندگان شکاری مانند جغد است. این پرندگان به‌لحاظ تغذیه خاصشان، کمی با فاصله‌تر از دسترس بینندگان قرار گرفته‌اند. البته این قسمت شامل گونه های بی نطیری مانند قرقاول نیز می‌شود.

فضای سبز جنگلی

این فضا كه از جمله مناطق زیست پرندگان جنگلی است، سرتاسر محیط باغ را در بر گرفته و از مهم‌ترین شاخصه های باغ پرندگان اصفهان است. پرندگان به صورت آزاد در این فضا پرواز می‌كنند.

شما می توانید گونه های پرنده های بسیاری را در اینجا ببینید. از زیباترین آنها طاوس‌های کاملا آزاد را می‌توان نام برد. البته گاهی نیز این پرنده ها در وسط مسیر های عبوری می دوند و شما را ذوق زده می‌کنند.

شهر آدم کوچولوها

این قسمت از باغ که برای کودکان ساخته شده است، بیشتر از کودکان برای بزرگ‌ترها جذابیت دارد و در آن به گرفتن سلفی مشغول می‌شوند. البته این باغ آلاچیق های کوچک و زیبایی هم دارد که می‌توان در آن به دور از آفتاب به استراحت پرداخت و از بازی کودکان لذت برد.

محل پرندگان بزرگ

در نزدیکی درب خروجی و اواخر بازدیدتان پرندگان خاص و بزرگی وجود دارند که به خاطر ایمنی در محیطی محصور قرار گرفته اند. جذاب‌ترین آنها برای کودکان، شترمرغ است که با دویدن‌های با سرعت خود حسابی شما را ذوق زده می کند.

واحدهای تخصصی باغ

این باغ علاوه بر مکان‌های دیدنی و تفریحی دارای قسمت‌های مختلف علمی و تحقیقاتی نیز است که برای ادامه حیات این مجموعه لازم
به نظر می رسد و هرکدام وظیفه خاصی دارند.

واحد تکثیر

در این بخش، شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه آوری پرندگان فراهم می‌شود و این جوجه‌ها تا رسیدن به سنی که بتوان آنها را در باغ رها کرد، در این قسمت حفاظت و نگهداری می شوند.

واحد تغذیه

از مهم‌ترین قسمت های این مجموعه واحد تغذیه است؛ چرا که گونه های مختلف پرندگان نیاز های غذایی متفاوتی دارند؛ به علاوه، منبع تامین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت است.

برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار ، برخی گوشت‌خوار و برخی همه‌چیزخوارند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جدول‌های علمی احتیاجات غذایی که در دنیا تدوین شده است، برآورد و جیره غذایی آنها تنظیم می‌شود.

و احد کلینیک و بهداشت

نگهداری از پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری به عهده این بخش است و پرندگان پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک و تجارب کارشناس مربوط درمان می شوند. ضد عفونی و بهداشت همه قسمت‌های باغ و همچنین واکسیناسیون ماهیانه پرندگان علیه بیماری‌ها از وظایف این بخش است.

واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی نیز است که افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا کرده‌اند؛ علاوه بر این، در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود.

برای کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آنها، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ده تا چهارده روز وارد قرنطینه شده و پس از انجام آزمایشات لازم و در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می گردند.

واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی که به معنای فن نگهداری دراز مدت پیکر جانوران است نیز در این باغ صورت می پذیرد. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی‌زدایی از پوست و همچنین پرآرایی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت بندی، پوست پرنده روی این قالب کشیده می‌شود. علاقه مندان به تحقیق، از مخاطبان این بخش هستند.

نویسنده: احسان ناجی راهنمای طبیعت گردی و عضو سرویس گردشگری روزنامه اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 4 =