به گزارش اصفهان زیبا؛ جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه (راه نجات)، نهجالبلاغه و حکمرانی علوی با حضور حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از عوامل کنگره در سالن پویش دانشگاه علومپزشکی اصفهان برگزار شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: در حال حاضر شاهد حرکتی بنیادین و اثربخش در حوزه نهجالبلاغه در اصفهان هستیم. حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه افزود: در بنیاد نهجالبلاغه اصفهان، اقدامهای بزرگ و ارزندهای انجام شده است که قطعا در استان، کشور و جهان اثرگذارخواهد بود.
او ادامه داد: مؤسسه ارزشمند نهجالبلاغه، مجموعه مبارکی است که میتواند جایزه المرتضی را نیز در حوزه نهجالبلاغه برگزار کند و قطعا در این موضوع، کمک خیران به بهبود و تسهیلگری کار یاری میرساند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه وضعیت دولت به لحاظ بودجهای مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: خیران میتوانند در موضوعهای قرآنی و اجرای برنامههای مؤسسه نهجالبلاغه وارد عمل شوند.
حجتالاسلام خسروپناه اظهار کرد: اگر فعالان حوزه نهجالبلاغه مؤسسات قم، مشهد، اصفهان و تهران کنار یکدیگر جمع شوند و شورای عالی نهجالبلاغهای راهاندازی شود، اقدام شایستهای است.
او افزود: مؤسسههای قرآنی با راهاندازی اینگونه شوراها میتوانند از امکانات دولت استفاده کنند و این موضوع به مصوبه نیاز ندارد. همین مؤسسه نهجالبلاغه هم میتواند در این زمینه وارد عمل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مطالب ارائهشده از سوی مؤسسهها باید با دانش روز همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی در ارائه پژوهشها و تحقیقها میتواند در بسیاری مواقع راهگشا باشد.
حجتالاسلام خسروپناه بیان کرد: نورانیتی در نهجالبلاغه امیرالمؤمنین(ع) هست که بسیاری از انسانها را متحول میکند.
او گفت: اثر تکوینی در نهجالبلاغه امیرالمؤمنین(ع) هست که میتواند بهعنوان یک اقدام ایجابی در دورهای که برخی از جوانان و نوجوانان گرفتار مسائل نامناسب روز هستند؛ تأثیرگذار باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان میتواند در حوزه انیمیشن و پویانمایی برای کودکان و نوجوانان اقدامهای مؤثری انجام دهد تا علاوه بر اثرگذاری بر نوجوانان و جوانان ایرانی بر کشورهای غیراسلامی نیز تأثیرگذار باشد.
حجتالاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه در نهجالبلاغه نقش مردم در حکمرانی پررنگ است، خاطرنشان کرد: حکمرانی که غربیها مطرح کردهاند، پس از مدیریت دولتی نوین و حکومتداری مطرحشده و نقش مردم را پررنگ کرده و این وجه مشترک است؛ یعنی مردم نقش حداکثری در حکمرانی اسلامی دارند؛ اما اگر در حکمرانی غربی نقش مردم را نقش حداکثر بدانند، اهداف دیگری دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک نظریه حکمرانی و یک الگوی حکمرانی وجود دارد، گفت: در الگوی حکمرانی، یک الگوی کلان به نام نهجالبلاغه وجود دارد که بدون شک باید این الگوی کلان را تا حوزههای جزئیتر مانند حکمرانی آموزشوپرورش سوق دهیم.
حجتالاسلام خسروپناه اظهار کرد: در حال حاضر عدالت آموزش عمومی یکی از مباحث جدی است که از نهجالبلاغه میتوانیم آن را احصا کنیم.
او با تأکید بر اینکه از تکرار مکررات پرهیز کنید، خاطرنشان کرد: بهروز باشید و نوجوانان و جوانان را با ارائه مطالب نهجالبلاغه اقناع کنید و به پرسشهای آنها پاسخ دهید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه با نهجالبلاغه میتوانیم به پرسشهای انسان معاصر پاسخ دهیم، تصریح کرد: گرفتار تفسیر یا تحمیل نشوید. حکمرانی یا گاورمنت یا به قول اعراب الحوکمه عمر ۴۰سالهای دارد. گاورمنت بهعنوان یک دیسیپلین بهمثابه دانش از دهه ۱۳۸۰ به بعد مطرح شد و تاکنون حدود ۲۵۰ کتاب مهم به زبان انگلیسی درباره حکمرانی منتشر شده است.
حجتالاسلام خسروپناه گفت: حکمرانی مطرح در غرب، یک فرایند ساختاری در سیاستگذاری، یعنی کشف مسئله، سیاست، تنظیمگری، راهبری، تصدیگری، نظارت و ارزیابی است.
نگاه مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان به نهجالبلاغه نگاهی جهانی است
در ادامه این نشست، رئیس کنگره بینالمللی نهجالبلاغه گفت: سیاستگذاری و حرکت بزرگی در رابطه با نهجالبلاغه امیرالمؤمنین(ع) آغازشده که در مقاطعی مانند کنگرهها میتواند نقشآفرین باشد تا بتوانیم کنگره نهجالبلاغه و حکمرانی علوی را پربارتر از گذشته برگزار کنیم.
حجتالاسلام احمد سالک افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۹۱ نهجالبلاغه میفرمایند کهای مردم؛ وفا همراه صدق و راستگویی است و این دو هرگز از هم جدا نمیشوند؛ سپس میفرمایند که این وفا و صدق سپری محکمتر و نگهدارندهتر است. اگر ما سیاست حکمرانی علوی را مبتنی بر این محور بزرگ قرار دهیم، خطا نکردهایم؛ بلکه در اصل قضیه حرکت خواهیم کرد.
رئیس مؤسسه نهجالبلاغه ادامه داد: امیدواریم چهارمین کنگره بزرگ نهجالبلاغه که قرار است در آبان ۱۴۰۴ برگزار شود، بتواند تحولی جهانی مانند کنگره سوم در راستای اشاعه فرهنگ نهجالبلاغه بهوجود آورد. حجتالاسلام سالک تأکید کرد: نگاه مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان به نهجالبلاغه، نگاهی جهانی است و بهنوعی نقطه شروع این حرکت بزرگ جهانی میتواند اصفهان باشد.
رئیس مؤسسه نهجالبلاغه ادامه داد: این حرکت از سال ۹۳ آغاز و کارهای بزرگی پیرامون آن انجام شده است؛ بنابراین بر خود لازم میدانم که از زحمتهای همه مراکز دانشگاهی ازجمله دانشگاه آزاد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه پیامنور و نیز حوزه علمیه قم و مدرسه بزرگ نهجالبلاغه قم قدردانی کنم؛ به امید اینکه بتوانیم از همه ظرفیتهای کشور در این زمینه بهره ببریم.
حجتالاسلام سالک گفت: تاکنون سه کنگره درزمینه نهجالبلاغه برگزار شده است که بر اساس علوم انسانی و انسان در تراز نهجالبلاغه و زیست شرافتمندانه بوده است. در همین راستا، محصولات دو کنگره را به همراه نامهای محضر مقام معظم رهبری تقدیم کردیم و تیتری که از ایشان ملاحظه شد، بهمراتب قویتر از دادههایی بود که به ایشان تقدیم شد.
رئیس مؤسسه نهجالبلاغه خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر با رهبر معظم انقلاب نیز مجددا موضوع را مطرح کردیم؛ هدف اصلی ما از برگزاری این کنگرهها آن است که بتوانیم نهجالبلاغه را به خانهها ببریم، نه اینکه تنها موردپژوهش و تحقیق قرارگیرد؛ بر این اساس، تلاش کردیم دادههای خود از نهجالبلاغه را به هوش مصنوعی بدهیم تا تحولی در سطح جهانی و در داخل کشور ایجاد شود.
حجتالاسلام سالک بیان کرد: امیدوارم بتوانیم قدمی برای رضای خدا و گسترش فرهنگ علوی امیرالمؤمنین(ع) برداریم. در این بین دو رسالت مهم پیش رو داریم؛ همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۱۶ راجع به پیغمبراکرم(ص) میفرمایند که خداوند پيامبر(ص) را فرستاد تا دعوتکننده به حق و گواه اعمال خلق باشد؛ بنابراین ما نیز باید رسالت پیامبر را در قرن حاضر اینگونه پیاده کنیم.
دنبالکردن چهار رویکرد در برنامه پنجساله مؤسسه نهجالبلاغه
در ادامه این نشست، عضو شورای سیاستگذاری کنگره نهجالبلاغه گفت: مؤسسه نور نهجالبلاغه استان اصفهان بر مبنای سخن حضرت امام که نهجالبلاغه را بالاترین دستورهای معنوی و حکومتی و بالاترین راه نجات میدانند و فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که زمان ما را شبیه به زمان امیرالمؤمنین(ع) دانسته و فرمودهاند که امروز بیش از همه زمانها محتاج به کتاب نهجالبلاغه هستیم، چنین برنامههایی را ترتیب داده است.
حجتالاسلام علیاصغر بیگی افزود: ما در این مؤسسه چهار رویکرد را در برنامه پنجساله دنبال کردیم که این چهار رویکرد تقویت ضریب نفوذ اجتماعی نهجالبلاغه، پژوهشمحوربودن حرکتهای نهجالبلاغه، محوربودن و مسئلهمحوربودن نهجالبلاغه و توسعه سرمایههای انسانی در خصوص نهجالبلاغه است.
او ادامه داد: در بخش اول که تقویت ضریب نفوذ اجتماعی نهجالبلاغه است، طبق برآوردها کمتر از 2 درصد از عموم جامعه و ۵ درصد از نخبگان با کتاب نهجالبلاغه آشنا هستند که این غصه و اندوهی را برای ما به ارمغان میآورد؛ چراکه حضرتعلی(ع) در صدر اسلام مظلوم و محصور بود و امروز نیز نهجالبلاغه مظلومتر و محصورتر شده است.
مدیر بنیاد نهجالبلاغه استان اصفهان یادآور شد: پنج حوزه فعالیت برای مؤسسه تعریف شده است که ائمهجمعه و جماعات، حوزههای علمیه، دانشگاهها و مراکز آموزشی، ادارات و کارخانهها، فضای مجازی و رسانهها از آن جملهاند و در جهت ضریب نفوذ اجتماعی نهجالبلاغه فعالیت میکنند؛ بنابراین ضرورت دارد که ما نهجالبلاغه را در زندگی مردم ساری و جاری کنیم.
او نهجالبلاغه را معدنی بسیار قوی و غنی دانست که باید به فراورده تبدیل شود و گفت: باید از خامفروشی نهجالبلاغه بهشدت پرهیز کنیم و محصول با شرایط مختلف عرضه کنیم؛ در همین راستا، در دانشگاه دو فعالیت عمده را انجام دادیم که یکی، راهاندازی مرکز تحقیقات نهجالبلاغه با عنوان اولینشرکت دانشبنیان در علوم انسانی است و دوم، برنامه علمی نهجالبلاغه است که بر اساس درخت دانشی موضوعهای پایاننامهها و نظامنامه پایاننامههای دکتری و سطح چهار حوزه را تدوین کرده و موضوعها را برای زمینههای تحقیق و پژوهش پیرامون نهجالبلاغه استخراج میکند.
حجتالاسلام بیگی افزود: در حوزههای علمیه فعالیتها بدین شرح است که در حوزههای علمیه خواهران ۱۲ درس اقتضایی تعریف شده و در پایه پنجم و سوم حوزه برادران هم نهجالبلاغه بهعنوان درس اخلاق و ادبیات بهصورت رسمی قرار داده شده است.
اجرای طرح تعالی مفاهیم نهجالبلاغه در ادارات استان
مدیر بنیاد نهجالبلاغه استان اصفهان اظهار کرد: همچنین در ادارات استان طرح تعالی مفاهیم نهجالبلاغه را اجرا کردیم که با همکاری استانداری و سازمان مدیریت، شش ساعت آموزش نهجالبلاغه در دو سطح مدیران و کارکنان تعریفشده و امسال در شرف انجام است.
حجتالاسلام بیگی اضافه کرد: در آموزشوپرورش نیز قرارگاه نهجالبلاغه آموزشوپرورش تشکیل شده است؛ بر همین اساس، امسال طرح حفظ ۴۰ حکمت از نهج البلاغه را برای دانشآموزان تعریف کردیم. او در خصوص برنامههای مؤسسه برای ائمهجمعه و جماعات عنوان کرد: طرح یکشنبههای با نهج البلاغه در کل مساجد استان طراحیشده و مقداری پیشرفت داشته است که امیدواریم توسعه پیدا کند و در همه مساجد استان یکشنبههای علوی با نهجالبلاغه را داشته باشیم.
مدیر مؤسسه نهج البلاغه اصفهان با اشاره به برگزاری کنگرههای مربوط به نهج البلاغه گفت: تاکنون سه کنگره در این زمینه برگزار شده است و در حال حاضر در تدارک کنگره چهارم هستیم. کنگره اول، ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین با ۱۴ جلد بود که مقالات آن چاپ شده است؛ کنگره دوم، انسان در تراز نهجالبلاغه بود و کنگره سوم، نهجالبلاغه و زیست شرافتمندانه است.
حجتالاسلام بیگی ادامه داد: کنگره سوم بیش از ۵۰۰ مقاله علمی، دوهزار شرکتکننده و مهمانانی از ۵۰ کشور جهان داشت که با شش محور در قالب ۱۱۰ موضوع برگزار شد و ۴۰ دانشگاه با مؤسسه بینالمللی نهجالبلاغه در برگزاری کنگره همکاری داشتند. کتب و مقالات کنگره سوم در سه جلد در شرف چاپ است؛ به اضافه یک جلد چکیده مقالات که در این رابطه ۱۲۰ خبرگزاری و باشگاه خبری نیز اخبار مربوط به کنگره را منتشر کردند.
مدیر مؤسسه نهج البلاغه اصفهان پیرامون کنگره چهارم بیان کرد: کنگره چهارم با عنوان نهجالبلاغه و حکمرانی علوی برگزار میشود که بر اساس منشور نامه ۵۳ نهجالبلاغه خطاب به مالکاشتر انجام خواهد شد.
او اذعان کرد: نکته مهم این است که نهج البلاغه تدوینشده توسط سید رضی یکدهم کلمات امیرالمؤمنین(ع) را هم شامل نمیشود و سخنان امیرالمؤمنین(ع) ۱۰برابر این میزان است؛ بنابراین اگر کسی بخواهد حکمرانی علوی را مدلسازی کند، باید کل کلمات امیرالمؤمنین(ع) را بداند که شامل نهجالبلاغه سیدرضی، غررالحکم، الغارات و… است و با یک نهجالبلاغه سیدرضی بهتنهایی نمیتوان حکمرانی علوی را قضاوت و استخراج کرد.
حضور دوهزار چهره علمی از 50 کشور در کنگره بینالمللی نهجالبلاغه
عضو شورای سیاستگذاری کنگره نهجالبلاغه گفت: سومین دوره کنگره بینالمللی نهجالبلاغه «راه نجات» با حضور دوهزار شرکتکننده از 50 کشور و مشارکت بیش از 40 دانشگاه روی ششهزار و 110 موضوع و محور با 500 مقاله علمی برگزار شد.
حجتالاسلام بیگی با اشاره به فعالیتهای جامع مؤسسه نور نهجالبلاغه در یک سال گذشته اظهار کرد: فعالیتهای این مؤسسه مبتنیبر چهار رویکرد استراتژیک ازجمله پژوهش مسئلهمحور، تقویت ضریب نفوذ اجتماعی، توسعه سرمایه انسانی و همافزایی نهادی است.
او برگزاری نشستهای علمی مشترک با اندیشمندانی از کشورهای روسیه، تایلند، ترکیه، پاکستان و عراق، تجلیل از استادان مؤسسه نور نهجالبلاغه اصفهان توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیدار با مراجع عظام و علما با هدف پایش، تعمیق و تعالیبخشی فعالیتها را از برنامههای مؤسسه نام برد و افزود: میزبانی نشستهای منظم خبری با هدف توسعه ضریب نفوذ اجتماعی نهجالبلاغه در فضای رسانه، نشست مشترک با مدیران ارشد و پژوهشی مجمع جهانی اهلالبیت علیهمالسلام در قم و نشستهای شورای عالی سومین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامههای این کنگره است.
عضو شورای سیاستگذاری کنگره نهجالبلاغه بیان کرد: گسترش همکاریها در حوزه آموزشهای مهارتی، مدارس سما و انتشارات علمی طی توافق با معاونت علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و نشست شورای عالی سومین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه با حضور نمایندگان مجلس، مدیران شهری و رؤسای دانشگاهها نیز از برنامههای درنظرگرفته برای این دوره از کنگره است.
او با بیان اینکه همایش «هویت جوانان در نهجالبلاغه» با حضور سخنرانان برجسته ایرانی و خارجی و مشارکت صدها محقق و دانشجو در دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شده است، ادامه داد: برگزاری سمپوزیوم زیست اقتصادی در نهجالبلاغه با حضور دکتر مصباحیمقدم (شورای فقهی بانک مرکزی) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و برگزاری نشست جهاد تبلیغ مبتنی بر نهجالبلاغه با حضور حوزویان استان اصفهان، برنامههای دیگر کنگره است.
حجتالاسلام بیگی همچنین اجرای طرح سلونی با هدف تربیت محقق و مبلغان نهجالبلاغه با مشارکت حوزه علمیه خواهران اصفهان، تشکیل قرارگاه دانشآموزی نهجالبلاغه با مشارکت ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان و مشارکت دوهزار حافظ جوان در طرح تابستانی حفظ حکمتهای نهجالبلاغه با مشارکت ادارهکل آموزشوپرورش استان اصفهان را ازجمله برنامههای کنگره خواند.
عضو شورای سیاستگذاری کنگره نهجالبلاغه به رئوس برنامهها و فعالیتهای کنگره اشاره و بیان کرد: همایش ترویجی اصول تربیت و سلامت معنوی در نهجالبلاغه با حضور فرهنگیان، مشارکت در نمایشگاه بینالمللی تهران و اصفهان، همایش علمی حقوق مخاصمات مسلحانه در نهجالبلاغه، اجرای طرح یکشنبهها با نهجالبلاغه در مساجد استان اصفهان، دوره آموزشی ویژه روحانیون ارتش جمهوری اسلامی ایران، تأسیس کانون فرهنگی ایوان نجف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، دوره حفظ نهجالبلاغه ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و بارگذاری برنامه علمی نهجالبلاغه در سامانه پژوهشیار طبق درخت دانشی ویژه پژوهشگران تحصیلات تکمیلی نیز از این جمله است.
حجتالاسلام بیگی خاطرنشان کرد: دوره سهسطحی تربیت مربی نهجالبلاغه ویژه خواهران، دوره پیشرفته سطح سه نهجالبلاغه، دوره پایه نهجالبلاغهشناسی برای دانشجویان و طلاب و دوره حفظ نهجالبلاغه ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در مدت برپایی کنگره، برگزار میشود. او گفت: کنگره سوم با حضور دوهزار شرکتکننده از 50 کشور و مشارکت بیش از 40 دانشگاه روی ششهزار و 110 موضوع و محور با 500 مقاله علمی برگزار شد.
عضو شورای سیاستگذاری کنگره نهجالبلاغه؛ حقوق و حکمرانی علوی، سیاست و حکمرانی علوی، اقتصاد و حکمرانی علوی، مدیریت و حکمرانی علوی، حکمرانی علوی و جهاد مقاومت، کاوش هوش مصنوعی و حکمرانی علوی، علوم تربیتی، روانشناسی و حکمرانی علوی، حکمرانی علوی (هنر، معماری و شهرسازی) و حکمرانی علوی و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را از محورهای کنگره دانست و اظهار کرد: کتاب شریف نهجالبلاغه و مرجعیت علمی آن، فضای مناسبی را برای حکمرانی علوی در خود جای داده است.
رسیدن به این جایگاه مبتنی بر زیستبومهای مختلف است. حجتالاسلام بیگی خاطرنشان کرد: جایگاه انسان در این نگاه در برگزاری کنگرههای سهگانه قبل که با نگاه علمی و بینالمللی برگزارشده، در بررسی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)، انسان در تراز نهجالبلاغه و زیستبومهای زندگی شرافتمندانه، فضای مناسبی را برای حکمرانی علوی در نهجالبلاغه فراهم کرده است.
او ادامه داد: حکمرانی ادبیات نوظهوری است که قصد دارد از چگونگی اداره جامعه به دلیل گسترش کمی و کیفی مشارکت همگانی سخن بگوید و تعاریف مختلف و ارائه مدلهای گوناگون فرصت ورود به این فضا را فرا روی محققان حوزه اندیشه اسلامی و خصوصا علوی قرار داده است.
تحول در حوزه علوم انسانی جزو دغدغههای مشترک همه ماست
در ادامه نشست، دبیر علمی کنگره نهج البلاغه گفت: خدا را شاکریم که نفسکشیدن در فضای نهجالبلاغه را برای ما فراهم کرد و امیدواریم قدم کوچکی در راستای نشر معارف اهلبیت، مخصوصا امیر بیان و مولای کلام برداشته باشیم.
حجتالاسلام مسعود راعی افزود: بحث تحول در حوزه علوم انسانی جزو دغدغههای مشترک همه ما بوده است؛ اما اینکه این تحول از کجا باید رقم بخورد، پرسشی است که باید بهدنبال حل علمی آن میگشتیم؛ تا اینکه درهای رحمت الهی با الطاف نورانی امیرالمؤمنین(ع) تابندگی پیدا کرد و این فضا در مؤسسه نهجالبلاغه استان اصفهان رقم خورد که آیا میتوان به فکر مرجعیت علمی کتاب نهجالبلاغه افتاد؟
او گفت: در ابتدا تصور نمیکردیم که این پرسش شکوفا شود؛ اما خود امیرالمؤمنین(ع) محور اجتماع شدند و فضاهای زیبایی رقم خورد؛ تا اینکه اولینکنگره بینالمللی با محوریت تلاش برای تبیین و اثبات مرجعیت علمی نهجالبلاغه برگزار شد و به دنبال آن، دو کنگره دیگر نیز رقم خورد.
دبیر علمی کنگره نهجالبلاغه یادآور شد: شاید کمتر کسی در پنج سال پیش تصور میکرد که بتوان به نهجالبلاغه بهعنوان یک کتاب با مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی نگریست و سخن این بود که انسان نه بهعنوان فرد، بلکه از بعد اجتماعی میتواند نهجالبلاغه را مرجعیت خود قرار دهد. این موضوع یعنی بحث انسان در تراز نهجالبلاغه بهعنوان محور دومین کنگره تعریف شد.
حجتالاسلام راعی خاطرنشان کرد: در همین رابطه بحث انسان حقوقی، انسان سیاسی، انسان اقتصادی، انسان اجتماعی، انسان فرهنگی و تمام شاخصهای در این رابطه محصول کنگره اول شد که در چند جلد کتاب نگاشته شده است.
او با اشاره به نتیجه کنگره سوم گفت: در کنگره سوم فهم مشترکی برای تمرکز بر زیستبومها و فضای زیست اسلامی پیدا شد. درحقیقت در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان ۱۶ بار این واژه را بهکار بردند و مستندات خوبی از نهجالبلاغه بیان کردند که تمامی مقالات و سخنرانیهای آن در داخل و خارج از کشور آماده شده است.
دبیر علمی کنگره نهجالبلاغه اضافه کرد: تاکنون حرکت ما مبنی بر نگاه نظری و جمعآوری دیدگاههایی بوده که میتوانسته است ما را به مرز ورود به امتداد اجتماعی و حکمرانی بحث بکشاند که بر این اساس، عنوان از حکمت تا حکمرانی برای جلسههای دانشگاه آزاد پیشنهاد شد؛ اما امروز وارد بحث حکمرانی علوی شدهایم و کنگره چهارم نیز در این فضا رقم خورده است.
حجتالاسلام راعی ادامه داد: کمیتههای کنگره چهارم تشکیل شده است و بنا داریم نقطهنظرهای لجستیک همه اعضای کمیتهها را برای هرچه باشکوهتر برگزارشدن این کنگره بهکار گیریم؛ البته در این میان باید توجه داشت که در نگاه معناشناسی حکمرانی و حکم روانی تفاوتهایی با حکومت دارد که باید در حوزه دانشی به آن توجه کرد. پ
او خاطرنشان کرد: حکمرانی در دنیای اقتصاد، حکمرانی در حوزه سیاست و سایر حکمرانیها موضوعی است که باید از نگاه حوزه دانشی و دانش علوم انسانی به آنها توجه داشت.
بذری که درزمینه نهجالبلاغه در اصفهان کاشتهشده در حال تبدیلشدن به یک نهال است
در ادامه این نشست، معاون علمی مؤسسه نهج البلاغه گفت: بذری که درزمینه نهج البلاغه در اصفهان کاشتهشده، در حال تبدیلشدن به یک نهال است که در حوزههای مختلف قانون سیاسی، مدیریت، روانشناسی، تعلیموتربیت، اقتصاد، فرهنگی، اجتماعی، هنر و معماری و همچنین هوش مصنوعی کارگروههای علمی آن شکل گرفته است.
رضا اسماعیلی افزود: معاونت علمی در همه این زمینهها تلاش میکند و چشماندازهایی در رابطه با مدیریت آموزش و پژوهش تعیین شده است.
درحقیقت رسالتها و مأموریت حوزه آموزش و پژوهش بهعنوان دو بالی است که میتواند هم به تولید دانش حول محور نهجالبلاغه و مضامین اصلی آن بپردازد و هم آن را انتشار و اشاعه دهد.
او بیان کرد: با توجه به مأموریتهای کلان مؤسسه تلاش میکنیم به سطحی در جهان برسیم که به تأسیس دانشگاه نهجالبلاغه و تولید محتوا در این زمینه منجر شود؛ همچنین با توجه به رویکرد مسئلهمداری و یافتن راهحلهایی برای چالشهای امروزین هم جامعه ایران و هم منطقه جهان اسلام و هم جهان بینالملل قصد داریم با استفاده از زبان روز و هنر بتوانیم این آموزههای ادبی را تسری و اشاعه دهیم و بهعنوان نسخه راهنمای عملی استفاده کنیم.
معاون علمی مؤسسه نهجالبلاغه از همکاری دانشگاههای اصفهان، بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد و افزود: امیدواریم با این همکاریها، نقطهها و پارهخطها تبدیل به رودخانهای از فعالیتهای علمی و پژوهشی با محوریت نهجالبلاغه شود و بتوانیم با استفاده از این مضامین، رویهها، برنامهها بر اساس آنتولوژی و روششناسی و پاسخ به مشکلات را به حوزه اجرا و عمل عرضه کنیم.
اسماعیلی در پایان به معرفی مؤسسه نهجالبلاغه استان اصفهان پرداخت و گفت: مؤسسه نور نهان بهعنوان یک هاب نهجالبلاغه در کشور شناخته میشود و مرکزی است که در کشور با فعالیتهای گسترده درزمینه نهجالبلاغه بینظیر یا کمنظیر است. این مؤسسه با داشتن چند پلتفرم و درگاه اینترنتی به تشریح معارف امیرالمؤمنین(ع) میپردازد.
حضور سههزار دانشجو در کلاسهای مؤسسه نهجالبلاغه
در ادامه این جلسه، دانشیار گروه مهندسی آب و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: چند سالی است که دانشگاه آزاد با مؤسسه نهجالبلاغه در قالب مرکز تحقیقات تجربی همراه شده که این مسئله پژوهشی، علمی، ترویجی و آموزشی است.
پیام نجفی افزود: در سال جاری شاهد حضور سههزار دانشجو در کلاسهای مؤسسه بودیم که در قالب کلاسهای درسی اتفاق افتاد.
او ادامه داد: در گروههای تحقیقاتی نیز اعضای هیئتعلمی دانشگاه حضور داشتند. درزمینه فناوری استفاده از ابزار هوش مصنوعی، برنامهنویسی و ظرفیتهای نرمافزاری به همکاری با مؤسسه درآمدند و به عبارتی، اگر از ظرفیت دانشگاهها در این زمینه استفاده شود، اتفاقهای خوبی رقم خواهد خورد.
دانشیار گروه مهندسی آب و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: بر خود لازم میدانم که از زحمتهای معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان و نیز ۲۰۰ نفر از اعضای هیئتعلمی و استادان و پژوهشگران دانشگاهی که در برگزاری کنگره بینالمللی نهجالبلاغه همکاری کردند، قدردانی کنم.
او تأکید کرد: در این کنگره شاهد حضور رؤسای دانشگاههایی از برخی کشورها بودیم که زمینه پذیرش دانشجوی بینالملل در این راستا فراهم شده است و به نظر میرسد بستر توسعه نهجالبلاغه بهعنوان یک رشته درسی در مقطع کارشناسیارشد و دکترا فراهمبوده و سرفصلهای درسی آن نیز موجود است.
تحول از شرایط موجود به شرایط مطلوب
در ادامه این نشست، دبیر کمیسیون اقتصاد و نهج البلاغه مؤسسه نهج البلاغه گفت: علوم قرآنی از حیث محتوا دربرگیرنده سه معرفت است که اول، آرمان، اقتصاد جامعهشناسی، روانشناسی و غیره؛ دوم، ترسیم شرایط موجود و سوم، چگونگی تحول شرایط موجود به شرایط عالی خواهد بود.
واعظ افزود: البته مدعای بسیاری از استادان در علوم انسانی این است که علوم انسانی مجموعهای از گزارههای اثباتی است؛ اما در بطن گذارههای اثباتی معنای هنجاری و توصیههای سیاستی نهفته است.
او بیان کرد: آنچه با عنوان الگوی اسلامیایرانی پیشرفت مطرح میشود، درواقع چگونگی تحول از شرایط موجود به شرایط مطلوب یا جامعه آرمانی است که با الفاظ و لحنهای مختلف بیان میشود.
دبیر کمیسیون اقتصاد و نهج البلاغه مؤسسه نهج البلاغه تصریح کرد: ما تلاش کردیم کموبیش این اندیشه را در مؤسسه نهج البلاغه طرح کنیم که در این مقطع و در این دوره تاریخی از حیات انقلاب اسلامی نیازمندیم از معارف نهج البلاغه برای کمک به چگونگی تحول شرایط موجود به شرایط مطلوب استفاده کنیم.
واعظ بیان کرد: به عبارتی، ما میخواهیم در پرتو انوار معارف نهج البلاغه، دانش حل مسئله ایجاد کنیم؛ بهعنوانمثال، در خصوص شرایط مالی دولت در یک جامعه آرمانی گزارههایی وجود دارد و در خصوص وضعیت مالی موجود دولت هم تبیینهایی انجام شده است؛ اما اینکه چگونه میتوان به کمک معارف نهج البلاغه مثلا نظام مالیاتستانی را در کشور ارتقا بخشید، بدین معنا خواهد بود که معارف نهجالبلاغه در خدمت تراز مالی دولت قرار گیرد و یکی از ریشههای ساختاری تورم در اقتصاد ایران خشکانده شود.
او با بیان اینکه کنگره چهارم با عنوان نهج البلاغه و حکمرانی علوی در پی این است که در این خصوص اندیشهورزی انجام شود، خطاب به دکتر اسماعیلی، معاون علمی مؤسسه نهج البلاغه ابراز کرد: از شما بهعنوان فردی صاحبمنصب در این زمینه و کسی که عصاره مباحث شورای عالی انقلاب فرهنگی در ذهن او نقش بسته است، از دو حیث کمک فکری میطلبم.
دبیر کمیسیون اقتصاد و نهج البلاغه مؤسسه نهجالبلاغه تأکید کرد: اول اینکه، ارزیابی شما از مسیری که در پیش گرفتهایم، چیست و آیا این یک مسیر صائب بوده و در این دوره از حیات انقلاب اسلامی ضروری است و دوم اینکه، اگر ارزیابی شما مثبت است، چه شخص یا نهادی میتواند در این زمینه به ما کمک فکری کند؟
پشتیبانی از 230 زبان دنیا با پلتفرم نور
در ادامه این نشست، عضو شورای دانشی کنگره بیان کرد: ما از لحظهای که در این مکتب شروع به کار کردیم؛ بسیار لذت بردیم؛ چراکه احساس میکنیم نور وارد زندگیهایمان شده است و امیدواریم با همهگیری این پلتفرم نور را به سراسر بلاد اسلامی ببریم.
ماهآورپور افزود: پلتفرم مؤسسه بسیار جامع است و ازنظر نرمافزاری بهگونهای طراحیشده که هر کس بتواند پروفایل شخصی و مدیریت اطلاعات داشته باشد و نیز بتواند کنشگریهای مختلفی را داخل این سیستم انجام دهد؛ همچنین تلاش شده است مردمی که کمتر با فضای نهجالبلاغه آشنا هستند نیز بتوانند با کنشگری در داخل سیستم داشبورد شخصی با نهجالبلاغه بیشتر آشنا شوند و تحلیلهای مختلفی از نهجالبلاغه دریافت کنند.
او ادامه داد: هوش مصنوعی این برنامه بخشی است که موجب میشود افراد بیشتری درگیر این سیستم شوند. در حال حاضر تعداد زیادی منبع درباره نهجالبلاغه بهصورت پایاننامه، کتاب و… در این برنامه قرار داده شده است؛ اما برای سهولت دسترسی و طرح سؤال، فضایی را در نظر گرفتیم تا همه ۸۰هزار منبعی که وجود دارد، از داخل یک سیستم آورده شود و با سطوح دسترسی مختلف به سیستم، افراد بتوانند پاسخ خود را دریافت کنند.
عضو شورای دانشی کنگره نهج البلاغه گفت: درحقیقت پاسخدهی هوش مصنوعی بر اساس منابع تأییدشدهای است که به آن میدهیم. افراد میتوانند با این هوش مصنوعی صحبت کرده و هر نوع مقالهای را استخراج کنند؛ هوش مصنوعی بهصورت کاملا هولوگرافی و با ذکر منبع پاسخ افراد را خواهد داد.
ماهآورپور تصریح کرد: تفاوت این ورژن هوش مصنوعی با دیگر هوش مصنوعیهای موجود آن است که منابع آن موردتأیید خودمان است و در داخل بلاکچین ذخیرهسازی میشود؛ بنابراین امن و غیرقابلتغییر است و هیچکس نمیتواند در آن دخلوتصرفی داشته باشد. این هوش مصنوعی برخلاف سایر گزینهها بدون تحریف است و موتور جستوجوگر داخلی آن میتواند کل محتوای آموزشی را به افراد نشان دهد.
او خاطرنشان کرد: این هوش مصنوعی به کسانی که در کنگرهها ثبتنام میکنند، کمک میکند تا بتوانند گزارش نهایی مقالهها را برای استفاده دیگران به هوش مصنوعی برگردانند؛ همچنین در قسمت برنامه علمی جامع بیش از ۱۰۰ محور تحقیقاتی استخراج شده است که به افرادی که درزمینه علوم انسانی فعالیت میکنند، کمک میکند از این ابزار هوش مصنوعی استفاده کنند و با منابع موثقی که داخل این سیستم قرار دارد و توسط علما نیز تأیید شده است، بتوانند دقیقترین پاسخ را داشته باشند.
عضو شورای دانشی کنگره یادآور شد: درنهایت، ارزیابی پژوهشها و پایاننامهها نسبت به کل ۸۰هزار منبعی که وجود دارد، اتفاق میافتد و این منابعی هم که در ادامه به آن اضافه میشوند نیز میتوانند بهصورت بینریشهای دوباره به داخل هوش مصنوعی بازگردند و برنامه روزبهروز پیشرفتهتر شود.
ماهآورپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان دسترسی بهصورت موازی به کل آرشیو مقالههای داخل این سیستم، وجود دارد و لازم به یادآوری است که این هوش مصنوعی همه زبانهای رایج دنیا را که بیش از ۲۳۰ زبان است، پشتیبانی میکند.
هدایت ۶۰ تا ۷۰ رساله دکتری در حوزه فلسفه و تعلیموتربیت
در ادامه این نشست، یکی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه اصفهان گفت: اولین همایش حکمت و حکمرانی در تعلیموتربیت را در دوران کرونا از سال ۹۸ آغاز کردیم؛ ضمن اینکه جلسههای آنلاین در این خصوص برگزار میشد.
زهره سعادتمند افزود: در همین راستا، جلسههای جداگانهای را پیرامون مباحث تربیت، حکمت و حکمرانی طی سه دوره اجرا کردیم و امیدواریم این برنامهها را به سمت بینالمللی پیش ببریم. او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ رساله دکتری را در حوزه فلسفه و تعلیموتربیت هدایت کردیم تا کار پژوهشی کیفی و ترکیبی انجام شود و به لطف الهی حاصل این موارد را به چاپ خواهیم رساند.
سعادتمند تصریح کرد: در حوزههای مبانی اصول و روشهای تربیتی نیز همین چند وقت پیش چند رساله داشتیم؛ مثلا درباره پرسشگری از منظر حضرتعلی(ع) و ارائه ملزومات تربیتی کار بسیار ارزشمندی انجام شد؛ بنابراین در حدود ۶۰ تا ۷۰ حوزه کارها را هدایت میکنیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا، هم برای بحث کنگره و هم برای چاپ کتاب و مقاله در حوزههای بنیادی، نظری و هدایت بهصورت عملی و کاربردی اقدامهای ارزشمندی را انجام دهیم.
در پایان این جلسه با حضور دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حاضران، از پوستر چهارمین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه (راه نجات)، >نهجالبلاغه و حکمرانی علوی رو نمایی شد.