آیین تکریم و معارفه خدمتگزاران شهر برگزار شد:

حق نداریم بر سر مردم منت بگذاریم

آیین تکریم و معارفه خدمتگزاران شهر با رویکرد فصل جدید خدمت با حضور مدیران ارشد شهری و اصحاب رسانه در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

تاریخ انتشار: 02:00 - سه شنبه 1402/01/29
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
حق نداریم بر سر مردم منت بگذاریم

آیین تکریم و معارفه خدمتگزاران شهر با رویکرد فصل جدید خدمت با حضور مدیران ارشد شهری و اصحاب رسانه در کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در این آیین طی حکمی از سوی شهردار اصفهان، «مسعود مهدویان‌فر» به عنوان مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر اصفهان، «مهدی سلطان‌قایی» به سمت مدیر منطقه 7 شهرداری اصفهان، «محمدرضا صادقی» به عنوان مدیرکل امور حقوقی و قراردادهای شهرداری اصفهان، «محسن شکرچی‌زاده» به سمت مشاور شهردار اصفهان در امور حقوقی، «علی رضی‌زاده» به عنوان مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان، «میثم بکتاشیان» به عنوان مدیر احیای بافت‌های تاریخی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهرداری اصفهان، «سعید فردانی» به سمت دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان و «محسن آنالویی» به سمت مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا منصوب شد.

رئیس شورای شهر، شهردار و برخی از مسئولانی که در این انتصابات بودند در این آیین صحبت کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اشاره‌ای داشت به انتصابات جدید در مدیریت شهری و در این زمینه سخن گفت: تغییرات بر اساس ارزیابی‌ها اعمال شده است، البته شهادت می‌دهم بیشتر مدیران شهری نسبت به خدمت به شهر و مردم دغدغه دارند و تلاش کردند به بهترین شکل به مسئولیت‌های واگذارشده متعهد باشند.

به گفته محمد نورصالحی در طول زندگی فرصت‌های زیادی همچون فرصت جوانی داریم که بر این اساس مسئولیت‌هایی در زندگی شخصی و اجتماعی به ما محول می‌شود و باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کنیم.

او افزود: با توجه به اینکه ۵۹۰ روز از دوره خدمت شورای ششم را پشت سر گذاشتیم، این پرسش مطرح است که آیا در این دوره از این ظرفیت به صورت کامل بهره برده‌ایم یا با کم و کاستی داشته‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر یکی از مغتنم‌ترین فرصت‌ها برای خدمت‌رسانی است، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری با تنوع مسئولیت‌ها، خدمات و وظایف روبه‌رو است؛ بنابراین امکان مانور در مدیریت شهر وجود دارد.

نورصالحی با اشاره به اینکه هر چه به جایگاه دولتی نزدیک شویم، فرصت ابتکار و خلاقیت محدود می‌شود، اما در مدیریت شهری آزادی عمل و فرصت انجام اقدامات خلاقانه وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای شهر اقداماتی باید انجام شود، البته کارهای زیادی انجام شده و کارهای زیادی نیز باقی مانده است.

او گفت: به واسطه ارتباط مردم با شورای دوره ششم، از انتظارات آن‌ها اطلاع داریم. اکثر انتظارات مردم اصفهان بحق و همراه با قناعت است، کمتر با انتظاراتی روبه‌رو هستیم که بیشتر از توان مدیر و دستگاه باشد. مردم ما فوق‌العاده قانع و به حداقل‌ها راضی هستند، اگر چه باید بیشتر تلاش کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم تا رضایتمندی آن‌ها حاصل شود، زیرا این رضایتمندی نسبت به کل نظام خواهد بود.

امسال هوشمندسازی نقطه تحول شهرداری است

در ادامه این آیین، شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال هوشمندسازی خدمات شهری نقطه تحول شهرداری است، گفت: بر این اساس در همه حوزه‌ها شاخص ملاک سنجش موفقیت مدیران در گام نخست میزان تبدیل خدمات حضوری به غیرحضوری و در گام دوم هوشمندسازی خدمات خواهد بود.

علی قاسم‌زاده تصریح کرد: نوروز امسال میزبان یک میلیون مسافر در شهر اصفهان بودیم، در این راستا از میزبانی شایسته همکاران در حوزه خدمات شهری، معاونت فرهنگی و اجتماعی و اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری که بیشترین نقش را در نوروز داشتند، تقدیر می‌کنم. امسال شهر اصفهان در زیبایی و گل‌آرایی شهره بود، در این راستا بازخوردهای متعددی از سوی مردم و میهمانان اهالی فن داشتیم و آن‌ها از این اقدام تشکر کردند.

او با اشاره به اینکه امسال، سال پرتلاشی برای شهرداری خواهد بود، تصریح کرد: امسال به‌جز ابرپروژه‌هایی همچون قطار شهری و حلقه حفاظتی، بالغ بر ۱۰۶۱ پروژه در چهار بازه زمانی سه‌ماهه برای شهر پیش‌بینی شده است. چنانکه به‌زودی پروژه‌های سه ماه اول اجرا می‌شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد مدیران شهری وجود دارد که در این راستا ارزشیابی ماهانه و روزانه انجام می‌شود.

قاسم‌زاده گفت: امسال به سمت غیرحضوری‌کردن بیشتر خدمات شهرداری حرکت کردیم و در این راستا میز هوشمند فاوا تقویت شده است.

شهردار اصفهان بیان کرد: سرعت ارائه خدمات برای مدیریت شهری بسیار اهمیت دارد، در این راستا بازیابی فرایند و کوتاه‌کردن این روند در دستور کار قرار گرفته است. جای تعجب و تأسف دارد زمان ارائه برخی خدمات در شهرداری طولانی است، در این راستا مقرر شده زمان ارائه خدمات به شدت کوتاه و در حداقل زمان خدمات به ذی‌نفعان ارائه شود.

او با بیان اینکه میزان رضایت ذی‌نفعان بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: هرچقدر کارنامه و گزارش از عملکرد خود ارائه کنیم تا زمانی که مردم طعم خدمت را نچشند، کار ما قابل ستایش نیست و نباید خودمان را تشویق کنیم.

حق نداریم بر سر مردم و در روابط درون‌سازمانی منت بگذاریم

قاسم‌زاده با تأکید بر اینکه در سال جدید باید سطح رضایت مردم در دریافت خدمات را افزایش دهیم، ادامه داد: در ارائه خدمت، صرف انجام خدمت مهم نیست، بلکه باید سرعت و کیفیت آن را نیز افزایش دهیم و اگر در ارائه خدمت حاشیه‌هایی پیدا شود، این مهم بر اساس روایات باطل می‌شود.

او با اشاره به اینکه گاهی حاشیه‌هایی ذیل ارائه خدمت در شهرداری دیده می‌شود، تصریح کرد: با منت‌گذاشتن و اذیت‌کردن نباید خدمت خود را باطل کنیم. حق نداریم بر سر مردم و در روابط درون‌سازمانی منت بگذاریم؛ منت‌گذاشتن و بهره‌مندی از ادبیاتی از این جنس مستهجن، غیراخلاقی و غیرشرعی است، کاری را که می‌توان یک روزه برای مردم انجام داد اگر با تأخیر انجام دهیم، به معنای اذیت‌کردن است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه جایی که از قانون دو برداشت می‌شود، باید آنچه به نفع مردم است را لحاظ کنیم، خاطرنشان کرد: شرع مقدس و قانون را در منافع سازمانی نباید نادیده بگیریم. اینکه گفته شود این مورد به نفع شهرداری است ولو خلاف شرع و قانون باشد، ادبیات قابل قبول در شهرداری نیست.

او با بیان اینکه منافع سازمانی نباید به مدیران جرئت دور زدن قانون و انجام خلاف شرع را دهد، اظهار کرد: حق‌الناس شوخی‌بردار نیست، فردای قیامت چگونه می‌توان رضایت مردم را جلب کرد، اما برخی بسیار جسارت دارند.

قاسم‌زاده گفت: اعضای شورای اسلامی شهر ارتباط مردمی خوبی دارند، از دل مردم آمدند. اعضای شورا در مسیر خدمت به مردم مشکلات را دائم رصد می‌کنند و چنانچه خلافی در نقطه‌ای از شهرداری رخ دهد، آن مورد منعکس می‌شود.

او با بیان اینکه مدیون شهر اصفهان هستیم و باید دین خود را به شهر ادا کنیم، اضافه کرد: اگر شهر ما از نظر نظافت و زیبایی نمونه است، به حساب خود نگذاریم؛ چراکه فرهنگ شهرنشینی مردم ارتقا یافته است.

شهردار اصفهان گفت: اگر اراده مردم برای نگهداشت شهر نبود، نگهداری شهر راحت انجام نمی‌شد، بنابراین باید قدر مردم را داشته باشیم، زیرا گره‌گشایی کار مردم ذخیره آخرت برای ماست.

پرهیز از رفتارهای هیجانی مهم‌ترین ویژگی‌شهردار اصفهان

در ادامه این آیین مهدی سلطان‌آقایی، مدیرکل سابق حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیر جدید شهرداری منطقه 7 اصفهان گفت: در آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری، مهم‌ترین وظیفه تعیین مسئولیت‌ها در شهرداری بود. بر این اساس در کمتر از دو ماه بیشتر انتصاب‌ها انجام شد تا کار مردم در شهرداری روی زمین نماند.

او افزود: وقت‌گذاری بی‌منت، سعه‌صدر و پرهیز از رفتارهای هیجانی از مهم‌ترین این ویژگی‌های شهردار اصفهان به‌شمار می‌رود.

تلاش کردیم اعتماد از‌دست‌رفته مردم به شهرداری را بازگردانیم

در ادامه این آیین، محسن شکرچی‌زاده، مشاور جدید شهردار اصفهان در امور حقوقی با بیان اینکه در حوزه امور حقوقی از همه سرمایه‌ها برای شهر اصفهان بهره بردیم، گفت: هوشمندسازی نخستین هدف این حوزه بوده است، در این راستا با توجه به اینکه از گذشته نرم‌افزاری وجود داشت، این مهم به‌روزرسانی شد و در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

او ادامه داد: با استفاده از این نرم‌افزار دسترسی به همه پرونده‌های حقوقی، روند و اقدامات کارشناسی و لوایح فراهم می‌شود.

مدیرکل سابق امور حقوقی و قراردادهای شهرداری اصفهان با بیان اینکه شفافیت دومین هدف این حوزه بود، در این راستا به سامانه ستاد پیوستیم، تصریح کرد: بر این اساس همه معاملات شهرداری در آن انجام می‌شود، این فرایند موجب برداشته‌شدن فساد و رانت از بخش خرید و فروش شهرداری شد.

او خاطرنشان کرد: اعتمادسازی دیگر اولویت حوزه حقوقی بود، بر این اساس تلاش کردیم اعتماد از‌دست‌رفته مردم به شهرداری را بازگردانیم.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در تدوین لوایح تلاش کردیم دفاع از حق انجام شود و در این راستا پرونده‌ای در دستگاه قضا نداریم که ظلم فاحشی به شهرداری شده باشد، گفت: دستگاه قضایی عادلانه نیز با کارشناسان ما برخورد کرده است، مردم هم این باور را داشتند اگر به ما مراجعه کنند، کار بهتر حل می‌شود.

او ادامه داد: برای حل و فصل دعاوی در شهرداری کارگروهی تشکیل شده و بر این اساس به بسیاری از پرونده‌ها در همین کارگروه رسیدگی شده است که از جمله این پرونده‌های مهم «جهان‌نما» بود.

مشاور جدید شهردار اصفهان در امور حقوقی اضافه کرد: توجه به حق‌الناس دیگر اولویت ما بوده است. در این راستا منافع سازمانی تا آنجا که با منافع مردم تعارض نداشته باشد، دنبال شد.

او خاطرنشان کرد: در حوزه امور حقوقی مشکل نیروی انسانی و مالی داشتیم؛ بنابراین امیدوارم در ادامه به تفاوت امتیاز حقوقی این اداره توجه شود.

اجرای ۴۵۱ پروژه در منطقه ۷

علی اصغر شاطوری، مدیر سابق منطقه 7 شهرداری اصفهان در ادامه اظهار کرد: بدو ورود به منطقه 7 در سال ۱۳۹۳ طرح بازنگری ارتفاعات شهر ابلاغ شد، تقاضای مردمی بسیاری در این رابطه داشتیم و از سویی این قانون تأثیر منفی بر درآمد منطقه نیز گذاشته بود. در این راستا اصلاحاتی دقیق و موشکافانه را برای طرح در نظر گرفتیم که پس از بررسی این طرح در سال ۹۵ در راستای منفعت مردم و شهرداری تصویب و به منطقه ابلاغ شد.

او ادامه داد: بهره‌مندی از شبکه انهار و مادی‌ها برای استحصال آب‌های سطحی در بارندگی‌ها، بهره‌مندی از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه شهری از اقدامات انجام‌شده در منطقه 7 است.

مدیر سابق شهرداری منطقه 7 شهرداری اصفهان با بیان اینکه بودجه منطقه 7 در طول هشت سال رشد ۶۰۰ درصدی داشته است، تصریح کرد: ۴۵۱ پروژه شامل طرح‌های خیابان‌سازی، پیاده‌روسازی، ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی و آسفالت در منطقه 7 در مدت هشت سال اجرا شده است.

شاطوری اظهار کرد: در این مدت بالغ بر ۳۰ پروژه در باغ فدک اجرا شده و بسیاری از اقدامات انجام‌شده در منطقه 7 بازگو نشده است.

حفظ و صیانت از شخصیت شهرداری و شهر اصفهان

میثم بکتاشیان، مدیر سابق شهرداری منطقه یک اصفهان در این جلسه اظهار کرد: ساماندهی گذرهای منتهی به محور چهارباغ، آزادسازی سه ایستگاه قطار شهری، ساخت پارک شاداب که امسال به اتمام می‌رسد، احداث مخزن آب، اجرای دیوارنگاره‌ها در مناطق کم‌برخوردار و پروژه‌های محله‌محوری مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در منطقه یک است.

او ادامه داد: زمانی که فعالیت در منطقه یک را آغاز کردم، میزان تحقق بودجه ۲۷ درصد بود که این عدد تا پایان اسفند ۱۴۰۱ به ۹۷ درصد رسید.

مدیر سابق شهرداری منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های مشارکتی خوبی در منطقه انجام شد که در تحقق بودجه ۱۴۰۲ تأثیرگذار است، گفت: حفظ و صیانت از شخصیت شهرداری و شهر دو اولویت شهردار اصفهان به‌شمار می‌رود، در این راستا و در مسئولیت جدید برای تحقق این دو اولویت و رسالت گام برخواهیم داشت.

بکتاشیان افزود: یکی از مؤلفه‌های شهر زندگی حضور سرمایه‌های اجتماعی در تصمیم‌سازی شهرداری است که منطقه یک از این موهبت الهی بهره‌مند است.

راه‌اندازی فضای کار اشتراکی در سازمان فاوا

حمیدرضا ابطحی، مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: ابتدای فعالیت در سازمان فاوا، بیش از پنج میلیارد تومان زیان انباشته وجود داشت و مطالبات پیمانکاران از سال ۱۳۹۴ پرداخت نشده بود، اما با اقدامات انجام شده از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱، هیچ زیانی نداشتیم؛ حتی سازمان سود و اضافه درآمد نیز داشته و مطالبات پیمانکاران تا نیمه اول ۱۴۰۱ نیز پرداخت شده است.

او ادامه داد: در سازمان سامانه‌هایی در حوزه «سرمایه انسانی»، «آزادسازی املاک»، «جامع مالی اقتصادی»، «میز خدمات» و «اپ اصفهان من» تولید شد. در این راستا سعی کردیم نقش و تأثیر سازمان را که از دست رفته بود،احیا کنیم.

مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان راه‌اندازی فضای کار اشتراکی را یکی از اقدامات انجام‌شده در سازمان برشمرد و گفت: برای نخستین‌بار قراردادی با همراه اول به ارزش ۲۲ میلیارد تومان منعقد شد که آورده ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی از فضای کار برای سازمان به همراه داشت.

او با بیان اینکه توجه به امنیت سایبری باید رکن اصلی همه فعالیت‌های سازمان باشد، ادامه داد: در سازمان، پروژه بهبود تصویرسازی برای کارکنان شهرداری اصفهان انجام شده است.

فرهنگ نقد، گفت‌وگوی چالشی و نهراسیدن از آن تقویت شود

مجید شریفی‌فر، مدیر مسئول سابق خبرگزاری ایمنا نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از چالش‌ها در شهرداری مسئله روایت فعالیت‌هاست، اظهار کرد: پیوست رسانه‌ای برای فعالیت‌ها وجود ندارد یا موجود است و به آن توجه نمی‌شود.

او با تأکید بر اینکه پوشش فعالیت‌های شهرداری بخشی از وظایف رسانه‌های شهرداری است اما کافی نیست، ادامه داد: بخشی از نشان دادن خدمات انجام‌شده به سوال‌ها و جواب‌ها، چالش‌ها و نقدها بازمی‌گردد که کار را برجسته‌تر می‌کند.

مدیر مسئول سابق خبرگزاری ایمنا تصریح کرد: در رسانه‌های شهرداری پوشش فعالیت‌ها به‌گونه‌ای انجام می‌شود که مطلوب مدیران است، اما باید فرهنگ نقد، گفت‌وگوی چالشی و نهراسیدن از آن تقویت شود که تحقق آن به سیاست‌گذاری‌ها و ابلاغ آن بازمی‌گردد.

او خاطرنشان کرد: در این راستا در مجموعه خبرگزاری ایمنا در قالب‌های مختلف از بیان مردم، طنز، چندرسانه‌ای، جریان‌سازی در انعکاس درخواست‌ها و نیازهای مردم استفاده کردیم تا رابطی میان مردم و مسئولان باشیم.

شریفی‌فر اظهار کرد: از همه همکاران خود در مجموعه خبرگزاری ایمنا تشکر می‌کنم که فعالیت آن‌ها در راستای نشان دادن فعالیت دیگران است، اما خودشان دیده نمی‌شوند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه + 12 =