به گزارش اصفهان زیبا؛ منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با مساحت حدود ۲۲۰۰ هکتار، از شمال به میدان لاله در امتداد اتوبان چمران تا حصه، از جنوب به محله بوزان در امتداد خیابان جی تا میدان احمدآباد، از شرق به حصه، جوهران و بوزان تا خیابان جی و از غرب به میدان احمدآباد در امتداد خیابان سروش تا میدان قدس در امتداد خیابان لاله تا میدان لاله محدود میشود. مصلی یکی از محلههای این منطقه است که به روایت ساکنان با معضلهایی روبهروست. محمدصیرفی نژاد، مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان به سؤالات ساکنان درخصوص معضلهای محله پاسخ میدهد.
به گفته ساکنان، محله مصلی ورزشگاه و سالن ورزشی ندارد. آیا قرار است اقدامی در این خصوص انجام شود؟
در محله مصلی با وجود اینکه سالن ورزشی اختصاصی در مقیاس بزرگ وجود ندارد؛ اما امکاناتی برای استفاده ورزشی شهروندان در دسترس است. بهعنوان نمونه، در بوستان پگاه که یکی از فضاهای فعال محله محسوب میشود، سالن رزمی در خانه فرهنگ پگاه قرار دارد که برای برگزاری کلاسها و فعالیتهای ورزشی استفاده میشود. همچنین، در نزدیکی این محله سالن ورزشی زیتون قرار دارد که ظرفیت مناسبی برای پاسخگویی به نیاز شهروندان دارد. با این حال، مطالعات اولیه برای توسعه زیرساختهای ورزشی در محلههای فاقد فضای مناسب از جمله مصلی، در دستور کار قرار گرفته تا در صورت تأمین منابع و فضای مناسب، در آیندهای نزدیک شاهد ایجاد یا توسعه فضاهای ورزشی بیشتر در این محدوده باشیم.
برنامه رودررو با شهردار و میز خدمت شهرداری در این محله برقرار نشده است. آیا در این خصوص برنامهای در دستور کار دارید؟
تعامل مستقیم با شهروندان و شنیدن دغدغهها و پیشنهادهای آنها از زبان خودشان یکی از رویکردهای اصلی مدیریت شهری است. در همین راستا، برنامهریزی برای برگزاری جلسات رودررو با شهردار منطقه و نیز استقرار میز خدمت در محلههای مختلف، بهویژه در محلههایی که تاکنون این برنامه اجرا نشده، در دستور کار قرار دارد. تسهیل ارتباط میان شهروندان و مدیران شهری، تسریع در پاسخگویی به مطالبههای مردمی و ارتقای رضایتمندی ساکنان منطقه هدف از اجرای این اقدام است.
ترافیک سنگین در خیابان مصلی و اشغال و سد معبر برخی کاسبان آزاردهنده است. در این خصوص پاسخ شما چیست؟
مدیریت ترافیک و ساماندهی وضعیت معابر عمومی یکی از دغدغههای اصلی ما در منطقه ۱۰ است. در خصوص خیابان مصلی که شاهد ترافیک سنگین و مشکلات ناشی از سد معبر برخی کسبوکارها هستیم، اقدامهای مختلفی در دست اجرا قرار دارد. ابتدا، تیمهای نظارتی بهطور مستمر وضعیت معابر را بررسی میکنند و مغازههای متخلفی که موجب اشغال فضای پیادهروها یا خیابانها میشوند، شناسایی خواهند شد. برای این کسبوکارها هشدارهای قانونی صادر و در صورت تکرار تخلفات، اقدامهای جریمهای شدیدتری اعمال میشود. در خصوص مشکلات ترافیکی و سدمعبر در خیابان مصلی، اقدامهای متعددی در دست انجام است. فروشگاههایی که موجب ترافیک و اختلال در جریان تردد میشوند، پس از دریافت اخطارهای قانونی، بهعنوان کاربریهای ترافیکزا به معاونت ترافیک معرفی شدهاند. از ابتدای سال جاری برای این کسبوکارها عوارض و جریمههای مضاعف اعمال خواهد شد تا از بروز مشکلات ترافیکی بیشتر جلوگیری شود؛ همچنین برای بهبود وضعیت پارکینگ در این خیابان و جلوگیری از پارک حاشیهای، تصمیمات جدیدی اتخاذ شده است. خودروی ثبت تخلف پارک حاشیهای در این محدوده، از این پس با جدیت بیشتری تحت پایش قرار خواهد گرفت و خودروهای متخلف بر اساس قوانین موجود جریمه و اعمال قانون خواهند شد. این اقدامها بهمنظور کاهش ترافیک و بهبود فضای شهری به اجرا درمیآید و تلاش میکنیم با همکاری شهروندان، مشکلات ترافیکی این محدوده را برطرف کنیم.
اشغال ایستگاههای اتوبوس و تبدیلشدن آن به پارکینگ، یکی دیگر از معضلهایی است که اهالی محله مصلی به آن اذعان دارند. در این خصوص چه اقدامی در دستورکار دارید؟
درخصوص اشغال ایستگاههای اتوبوس و تبدیل آنها به پارکینگ، شهرداری منطقه ۱۰ اقدامهای لازم را برای مدیریت این مشکل در دستور کار دارد. برای مقابله با این تخلفات، خودروی ثبت تخلف بهطورمستمر در محدوده مستقر شده و نظارت بر پارکهای غیرقانونی بهویژه در ایستگاههای اتوبوس انجام میشود. علاوه بر این، هماهنگیهای لازم با پلیس راهور جهت پایش دقیقتر و بیشتر این محدوده و اعمال قانون بهطور جدیتر صورت گرفته است؛ همچنین با راهاندازی پارکینگ مصلی و فراهمکردن فضای مناسب برای پارک خودروها پیشبینی میشود که این معضل کاهش یافته و تردد شهروندان در خیابانها و ایستگاههای اتوبوس تسهیل شود. این اقدامها با هدف بهبود وضعیت ترافیکی و راحتی بیشتر شهروندان در استفاده از سیستم حملونقل عمومی طراحی شده است.
فقدان پارکینگ در محله مصلی، معضل مشهودی است که مردم با آن مواجه هستند. آیا قرار است در این محدوده پارکینگ احداث شود؟
موضوع فقدان پارکینگ در محله مصلی از مشکلاتی است که بسیاری از شهروندان با آن روبهرو هستند. در این راستا، شهرداری منطقه ۱۰ اقدام به احداث پارکینگ مصلی با ظرفیت ۱۴۰خودرو کرده است که بهزودی بهرهبرداری خواهد شد. این پارکینگ به عنوان یک راهحل موقت و دائمی برای کاهش مشکلات ترافیکی و فراهمآوردن فضای مناسب برای پارک خودروها در این محله در نظر گرفته شده است. با بهرهبرداری از این پارکینگ، انتظار میرود بخش قابل توجهی از مشکلات ناشی از کمبود فضای پارکینگ در این محدوده برطرف شود و استفاده از معابر عمومی برای تردد شهروندان بهبود یابد.
فقدان پایههای تبلیغاتی درِمساجد، موضوع دیگری است که شهروندان به آن اشاره کردهاند. در این خصوص چه برنامهای دارید؟
فقدان پایههای تبلیغاتی درِ مساجد یکی از مسائلی است که بهطور مستمر از سوی شهروندان مطرح میشود. شهرداری منطقه ۱۰ به این موضوع توجه ویژهای دارد و برنامهریزیهایی برای رفع این نیاز در حال انجام است. در این راستا، طرحی برای نصب پایههای تبلیغاتی در نزدیکی مساجد و نقاط مهم فرهنگی منطقه در دست بررسی است. هدف از این اقدام، فراهمآوردن فضایی مناسب برای اطلاعرسانی به شهروندان، برگزاری برنامهها و مراسم مذهبی و همچنین تبلیغات فرهنگی و اجتماعی است. این طرح در مرحله اول به مساجدی که بیشتر نیاز به اینگونه امکانات دارند، اختصاص خواهد یافت و پس از آن در صورت موفقیت، گسترش خواهد یافت. با این اقدامها، امیدواریم نهتنها نیاز به اطلاعرسانی بهطور مؤثر برطرف شود؛ بلکه فضای شهری نیز به شکل مناسبتری سازماندهی شود.
فقدان زیباسازی شهری در خیابان مصلی یکی دیگر از موضوعات اشارهشده از سوی ساکنان است. آیا در این خصوص راهکاری دارید؟
خیابان مصلی یکی از محورهای مهم منطقه ۱۰ است که بهواسطه موقعیت جغرافیایی و عبور و مرور زیاد، نیازمند توجه ویژه در حوزه زیباسازی شهری است. در همین راستا، اقدامهای مطالعاتی برای ارتقای منظر شهری این خیابان آغاز شده و در برنامههای سال جاری، اجرای المانهای متناسب با هویت فرهنگی منطقه، اصلاح جدارهها، ساماندهی تابلوهای صنفی و همچنین توسعه فضای سبز حاشیهای پیشبینی شده است. هدف ما این است که خیابان مصلی به یک محور زیبا، هویتدار و متناسب با شأن شهر اصفهان تبدیل شود.
آسفالت نامناسب کوچهها و خیابانها بسیار محرز است. پاسخ شما در این خصوص چیست؟
وضعیت آسفالت برخی معابر فرعی و کوچهها از دغدغههای بجای شهروندان است. هر سال اعتبار مشخصی برای آسفالت در نظر گرفته میشود که بر اساس درخواستهای مردمی، بازدیدهای میدانی و اولویتبندی، اقدامهای مختلفی ازجمله روکش معابر فرعی، لکهگیری، زیرسازی، آسفالتتراشی و روکش معابر اصلی انجام میگیرد. با این حال، حجم خرابیها در معابر فرعی بیش از ظرفیت اعتبارات سالیانه است و همین موضوع باعث میشود نتوانیم بهطور کامل پاسخگوی تمام نیازها باشیم؛ با این حال، تلاش میکنیم با مدیریت منابع، رضایت شهروندان را تا حد امکان تأمین کنیم.
اجرانشدن طرحهای خیابان مصلی و بازگشایی این خیابان، یکی از مطالبههای ساکنان این محله است. در این خصوص چه پاسخی دارید؟
منطقه 10 به مطالبه بحق ساکنان محله پیرامون بازگشایی خیابان مصلی کاملا واقف است و این موضوع در اولویتهای اجرایی منطقه قرار دارد. با توجه به محدودیتهای بودجه و فرآیند زمانبر تملکها، در سال ۱۴۰۴ تمرکز ما بر گلوگاه تقاطع اوحدی-مصلی خواهد بود و در این راستا، تملک و اجرای راستگرد اوحدی به مصلی در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام گام نخست در مسیر بازگشایی کامل محور مصلی خواهد بود و تلاش خواهیم کرد در گامهای بعدی با تأمین اعتبارات لازم، سایر بخشها نیز به تدریج اجرایی شوند.
اجرانشدن طرح اتصال خیابان سروش و دشتستان که بارها آزادسازی آن انجام شد و دوباره رها شد و بلاتکلیف مانده، یکی دیگر از معضلهاست. در این خصوص پاسخ شما چیست؟
طرح اتصال خیابان سروش به دشتستان نهتنها بلاتکلیف نیست؛ بلکه مراحل اجرایی آن در حال پیگیری است. فرایند تملک این محور در دستور کار منطقه قرار دارد و خوشبختانه در جلسه دوم اردیبهشتماه کمیته فنی سازمان طراحی شهری، طرح میدان برای اتصال خیابان سپیده کاشانی به خیابان هفتتیر به تصویب رسید. موضوع جابهجایی درختان واقع در مسیر نیز به کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز ارجاع شده است. در حال حاضر، اقدامهای لازم برای برگزاری فراخوان در سامانه ستاد و عقد قرارداد با پیمانکار مربوط در حال انجام است تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.
ابتدای کوچه سجاد و روبهروی خیابان علی بن سهل آسفالت کوچه مشکل دارد و باعث زمینخوردن موتورسوارها میشود. آیا قرار است اقدامی برای رفع این معضل در این محدوده انجام شود؟
در ابتدا باید اعلام کنم که مشکل خرابی آسفالت ابتدای کوچه سجاد به دلیل عملیات حفاری است که توسط اداره فاضلاب در این محدوده انجام شده. این حفاریها باعث بروز نقص در وضعیت آسفالت و ایجاد مشکلاتی برای عبور و مرور، به ویژه برای موتورسوارها، شده است. طبق قوانین و مقررات، ترمیم و اصلاح این خرابیها بر عهده همان اداره فاضلاب میباشد و آنها مسئول هستند تا در سریعترین زمان ممکن این معضل را برطرف کرده و آسفالت کوچه را ترمیم کنند تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود. ما از اداره فاضلاب انتظار داریم که در این زمینه اقدامهای لازم را انجام داده و کیفیت عبور و مرور را به حالت عادی بازگرداند.
ترافیک در این محدوده و در خیابان اوحدی بسیار آزاردهنده است و گرههای ترافیکی بسیار در این محدوده وجود دارد. برای رفع این معضل چه اقدامی در دستور کار دارید؟
ترافیک در محدوده خیابان اوحدی بهویژه در تقاطعهای پررفتوآمد از جمله چهارراه اوحدی، مصلی و فرسان یکی از دغدغههای شهروندان است که ما نیز آن را بهدرستی شناسایی کردهایم. به همین منظور، اجرای طرح راستگرد اوحدی به مصلی در سال جاری در دستور کار منطقه قرار گرفته و مراحل آزادسازی و اجرای آن آغاز خواهد شد. با بهرهبرداری از این راستگرد، بخش قابلتوجهی از بار ترافیکی این محدوده کاهش خواهد یافت و روانسازی جریان عبور و مرور را به همراه خواهد داشت.
مشاغل مزاحم در خیابان اوحدی و تصرف پیادهرو حق عابران را ضایع و تردد را با مشکل مواجه کرده است. در این خصوص پاسخ شما چیست؟
فعالیت مشاغل مزاحم و تصرف پیادهرو در خیابان اوحدی از دغدغههای جدی مدیریت شهری و شهروندان است. در همین راستا، گشتهای بازرسی منطقه بهصورت مستمر در حال پایش این محور هستند و در موارد تخلف، اخطار و برخورد قانونی انجام میشود. همچنین طرح شناسایی مشاغل مزاحم برای ساماندهی و انتقال تدریجی آنها به فضاهای مناسبتر در دستور کار قرار دارد. هدف ما ایجاد تعادل میان حق کسبوکار و حفظ حقوق عابران پیاده است و در این مسیر، مشارکت و همکاری صنوف محلی نقش مهمی ایفا میکند.




