چم‌وخم چهارقلوزایی

چهارقلو زایی؛ چالش‌های مادران چندقلو و راهکارهای مقابله با آن

الهام طاهری دولت‌آبادی مادر چهارقلو ها، متولد ۱۳۶۷ خبرنگار و مدیرمسئول پایگاه خبری «چشم برخوار» است. او در سال 1393 ازدواج ‌کرده و شش سال بعد از ازدواج صاحب فرزندان چهارقلو به نام‌های حدیث، زهرا، محمد و کوثر شده است.

تاریخ انتشار: 10:47 - شنبه 10 خرداد 1404
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
چهارقلو زایی؛ چالش‌های مادران چندقلو و راهکارهای مقابله با آن

به گزارش اصفهان زیبا؛ الهام طاهری دولت‌آبادی مادر چهارقلو ها، متولد ۱۳۶۷ خبرنگار و مدیرمسئول پایگاه خبری «چشم برخوار» است. او در سال 1393 ازدواج ‌کرده و شش سال بعد از ازدواج صاحب فرزندان چهارقلو به نام‌های حدیث، زهرا، محمد و کوثر شده است.

طاهری 13 سال است که در رسانه دستی بر آتش دارد و در فضای مجازی نیز فعال است. دغدغه‌های این مادرِ خبرنگار را در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» بخوانید.

تصور می‌کردید روزی مادر فرزندان چهارقلو باشید؟

به‌هیچ‌عنوان تصور نمی‌کردم و هیچ پیش‌زمینه‌ای در این موضوع نداشتم.

در طول زندگی برای نگهداری چهارقلو ها چه کسانی همراه و همگام شما بودند؟

من خواهر ندارم. مادر و خاله‌هایم در این مسیر بسیار به من و همسرم کمک کردند.

چگونه هم مدیر پایگاه خبری هستید و هم به فرزندان چهارقلو رسیدگی می‌کنید؟

«چشم برخوار» مانند نوزادی بود که من آن را پرورش دادم و زحمتی که از ابتدا برای این پایگاه خبری کشیدم باعث شد تا اثرگذاری زیادی در شهرستان داشته باشد؛ چون پیگیر مشکلات و مسائل مردم در شهرستان بودم.

یکی از دلایلی که در هر شرایطی کارم را رها نمی‌کنم این است که مردم، «چشم برخوار» را چشم رسانه‌های شهرستان می‌بینند که مشکلات مردم را رصد می‌کند.

با توجه به شرایط سختی که دارم این رسانه را نگه داشته‌ام و مدتی از نیروهای خبره کمک گرفتم و هیچ‌گاه پیگیری کارها و تبلیغات برای من به صفر نرسید تا امروز که چهارقلو دارم و گاهی ازلحاظ جسم و روح بسیار خسته می‌شوم.

ولی کارم را ادامه می‌دهم. گاهی تا پاسی از شب ‌بیدارم و کارهایم را انجام می‌دهم و به لطف خدا، همسرم و دیگران این پایگاه را با چنگ و دندان حفظ کردم.

از خاطرات تلخ و شیرین در طول دوران بارداری و کارتان بگویید.

از اینکه یک‌دفعه متوجه شوی که چهار جنین در بدن تو وجود دارد و رشد می‌کند شوکه می‌شوی. می‌توانم درباره خاطرات تلخ و شیرین این پنج سال یک کتاب بنویسم. فشار من هنگام فارغ‌شدن روی 23 بود و قرار نبود هیچ‌کدام از ما زنده بمانیم و این خواست خدا بود که هر پنج‌نفرمان زنده ماندیم.

چهارقلو ها دوماه در دستگاه بدترین شرایط را گذراندند و من نیز بعد از زایمان در بخش آی‌سی‌یو بستری شدم با فشاری که پایین نمی‌آمد! مشکلات کلیوی، کبد و معده هم به من اضافه شد.

از این‌ها که بگذریم، ریسک بیهوشی و تزریق 9 آمپول برای بارداری و 240 آمپول در دوران حاملگی را پذیرفتم. همه این‌ها باعث شد که به‌شدت ازلحاظ روحی و جسمی ضعیف شوم و افسردگی شدید بعد از زایمان بگیرم. چهار بچه نارس که تا چندماه تا نزدیکی مرگ پیش رفتند و برگشتند، داشتم؛ به‌دلیل اینکه ریه آن‌ها تشکیل نشده بود.

افسردگی شدید و ضعف جسمی بسیار زیاد بر من غلبه کرده بود. حالا چهار نوزاد نارس داشتم.

بچه‌ها یک‌ساله بودند که پدرم ناگهان فوت کرد. پدری 53ساله که هیچ بیماری خاصی هم نداشت. حالا تنها همسر و مادری داشتم با یک بیماری خاص که همیشه بیماری او عود می‌کرد و مشکلات بسیاری برای من به وجود می‌آورد.

تا سه‌سالگی بچه‌ها ضعف جسمی بسیاری داشتم؛ همچنین عود بیماری مادرم که روزهای بسیار سختی را بر من ارزانی می‌کرد. فقط خدا می‌داند که چه بر من گذشت و چقدر سختی کشیدم.

گاهی قبل از زایمان با همسرم فیلم چهارقلوها را می‌دیدیم و ذوق می‌کردیم؛ اما نمی‌دانستیم که چقدر زندگی با چهار فرزند هم‌سن سخت و طاقت‌فرساست. خاطرات تلخ من بیشتر برای سختی‌هایی بود که بچه‌ها در بیمارستان متحمل شدند و هر بار تا نزدیک مرگ می‌رفتند و برمی‌گشتند.

به دیگران حق می‌دهم که ندانند چه سختی‌هایی بر من گذشته و می‌گذرد؛ چراکه با چهار فرزند یکسان که یک اندازه می‌فهمند و یک اندازه شعور دارند، سروکار داری؛ فرزندانی که در سن کنجکاوی و شیطنت هستند و لجبازی می‌کنند.

با تمام این سختی‌ها خدا را شکر که آن‌ها را دارم و می‌دانم که هیچ انسانی بدون هدف خلق نشده است و چه‌بهتر اینکه از انسان فرزندان نیکو باقی بماند. در این هنگام خدا کمک می‌کند.

با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و ازدیاد جمعیت در جامعه، صحبت شما برای زوج‌هایی که برای فرزندآوری ترس و دلهره دارند، چیست؟

برخی از زوج‌های جوان به بعد مالی مسئله نگاه می‌کنند که ما فرزند نمی‌آوریم یا کم می‌آوریم؛ چون وضعیت اقتصادی و مالی ما خوب نیست. خدا می‌داند من واقعا نمی‌خواهم شعار بدهم.

ولی این را بگویم که این‌قدر این بچه‌ها برای ما ازلحاظ مالی برکت داشتند که شاید کسی این موضوع را باور نکند! گاهی بی‌صبر و طاقت هم شده‌ام؛ اما با بچه‌ها رشد کردم و بزرگ شدم و به حدی از کمال و عقل رسیدم که خودم هم باور نمی‌کنم.

برخی‌ها می‌گویند می‌خواهیم نسل شیعه و سرباز امام زمان (عج) زیاد شود و چه‌بهتر که امثال ما فرزند شیعه و سرباز امام زمان (عج) را زیاد کنیم. خواهر و برادر زیاد نوعی دلگرمی برای بچه است و من چون خودم در خانواده کم‌جمعیت زندگی کرده‌ام می‌دانم این مساله چه چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه دارد.

جمعیت زیاد در خانواده باعث دلگرمی است و مشکلات کم‌بودن جمعیت خانواده کمتر از زیادبودن نیست. آن‌ها در شادی و غم همراه، همگام، مرهم و همدم یکدیگر خواهند بود.

آیا مایل هستید فرزندان دیگری هم داشته باشید؟

ان‌شاءالله دوست دارم یک یا دو فرزند دیگر هم داشته باشم.

توصیه شما به دختران جوان چیست؟

مادران دارای فرزند چندقلو شرایط سختی دارند و ازلحاظ روحی و جسمی تحت‌فشار هستند. توصیه من به دختران این است که جسم و روحشان را تقویت کنند تا پس از ازدواج با چالش‌های دوران بارداری روبه‌رو نشوند.