کمیته فرهنگ شهروندی تلاش کرد تا در کمترین زمان ممکن بازیگر میدان جنگ رسانه‌ای و یار مردم در مدیریت بحران جنگ باشد

سکان‌داری آرامش روانی شهر در بحران جنگ

آمادگی شهر در زمان بحران یکی از اولویت‌هایی است که باید این روزها در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد و آماده کردن شهروندان برای مواجه با بحران جنگ، اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - یکشنبه ۸ تیر ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سکان‌داری آرامش روانی شهر در بحران جنگ

به گزارش اصفهان زیبا؛ آمادگی شهر در زمان بحران یکی از اولویت‌هایی است که باید این روزها در دستور کار مدیران شهری قرار بگیرد و آماده کردن شهروندان برای مواجه با بحران جنگ، اهمیت به‌مراتب بیشتری دارد.

البته که کمیته فرهنگ شهروندی که سال‌ها بار آموزش شهروندان در مسائل مختلف را بر دوش می‌کشد و در بسیاری از حوزه‌ها موفق عمل کرده است، در زمان شروع یک جنگ واقعی، وظایفی سخت بر عهده دارد و باید در کمترین زمان ممکن شهروندان را برای مواجهه با اتفاقی که به ناگهان در آن واقع‌شده‌اند، آماده کند.

کمیته شهروندی و مدیریت بحران شهرداری تلاش کرد تا در این دوازده روز در سریع‌ترین زمان ممکن وارد میدان شود و در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی به‌درستی عمل کند.

آموزش‌های پدافند غیرعامل در طول سال

با شروع جنگ دوازده‌روزه رژیم صهیونیستی و قرار گرفتن شهر اصفهان در آماج حملات متعدد به تأسیسات استراتژیکش، مردم با هجمه‌ای از اطلاعات غلط و خلائی مواجه شدند و در ابتدا دچار گیجی در مواجه با این حملات و آمادگی برخورد با بحران جنگ بودند.

اما هرروز که می‌گذشت اطلاعاتی بر روی بنرها و تابلوهای شهر نمایان می‌شد تا آرامش و اطلاعات درست را به مردم برساند. سید مهدی سجاد زاده رئیس اداره توسعه شهروندی شهرداری اصفهان در خصوص فعالیت این کمیته در زمان بحران و تصمیماتش به اصفهان زیبا می‌گوید: در حوزه تبلیغات جنگ و بحث‌های عملیات روانی و رسانه، یکی از وظایف اصلی ما در کمیته شهروندی، رسانه است.

تقریباً کمتر از یک سال است مسئولیت کمیته فرهنگی آموزش و اطلاع‌رسانی پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان را بر عهده‌ داریم. از زمستان سال پیش این بحث به‌صورت خاص در کمیته فرهنگ شهروندی به‌عنوان متولی این امر مطرح شد.

سجاد زاده سه محور محیط‌زیست و خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و اخلاق شهروندی را در حیطه وظایف کمیته فرهنگ شهروندی مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: در حقیقت مسائل حوزه اول و دوم با پدافند غیرعامل همپوشانی دارد. شاید بسیاری اطلاع نداشته باشند اما در شرایط اضطرار حوزه پسماند، در حوزه پدافند غیرعامل می‌گنجد. بحث ایمنی و آموزش آن نیز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی پیگیری می‌شود که خودش از مسائل پدافندی است.

او به آموزش‌های پدافندی کمیته فرهنگ شهروندی در طول سال اشاره و مباحث آموزش تحت عنوان “پروژه کلاس شهر” را در این راستا معرفی می‌کند. در حوزه مباحث آموزش شهروندی هم به پروژه کشوری ستاد مدیریت بحران با آموزش و پرورش تحت عنوان “مدرسه آماده” اشاره می‌کند که به آماده‌سازی دانش آموزان و مدارس توجه دارد و مانورهای زلزله در این راستاست.

تشکیل ستاد جنگ رسانه‌ای با شروع جنگ

او همچنین در ادامه به مباحثی که در کلاس ایمنی گنجاندهٔ شود می‌پردازد و اضافه می‌کند: سازمان آتش‌نشانی مباحث آموزشی محله محور را در فرهنگ‌سراها ویژه دانش آموزان در دستور کار دارد تا در زمان بحران توانایی اقدام مؤثر را داشته باشند.

رئیس اداره توسعه شهروندی شهرداری اصفهان اما در ادامه پرداختن به مباحث عملیات روانی؛ که در زمان جنگ دوازده‌روزه خلأ آن احساس می‌شده است را مهم‌ترین اولویت این کمیته عنوان می‌کند: از زمان حملهٔ اسرائیل ستادی در شهر ذیل کمیته بحران به نام ستاد جنگ رسانه‌ای شهرداری اصفهان تشکیل شد که سه مأموریت اصلی آموزش و افزایش تاب‌آوری، آموزش و آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی برای آن تعریف شد.

دو مقولهٔ اول و دوم در حوزه کمیته فرهنگ شهروندی می‌گنجید و ابزارهای مثل تابلوهای شهری در اختیار ما قرار گرفت. مکان‌هایی مثل مساجد و رسانه‌های محلی آن‌ها، فضاهای محلی و پاتوق‌های شهری نیز به کمک مباحث آموزشی آمدند و تا حدودی از آن‌ها بهره‌برداری کردیم. این‌ها ابزارهایی بود که ما در مدت دوازدهم در روز جنگ استفاده کردیم.

او اما مهم‌ترین وسیله تبلیغاتی را تابلوهای شهری بیان و ادامه می‌دهد: در بحث موضوعات فرهنگ شهروندی تقسیم‌کاری انجام دادیم.

در اداره شهروندی بحث خرید روزانه، بنزین، سواد رسانه‌ای و حوزه عملیات روانی، آرامش و بحث روان‌شناختی در زمان جنگ و اضطرار و ایمنی و بهداشت مطرح شد. از این چهار مقوله دو بحث اول در قالب گالری شهری و در اتوبوس‌های تندرو به‌صورت پوستر انجام شد.

مقولهٔ آرامش هم از هفته پیش روی آگهی‌نماها و فضای مترو انجام دادیم که درون‌مایه آن پیرامون آرامش در زمان جنگ بود. به‌موازات آن پویشی با عنوان “ایران خونمه” به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات شروع شد. تعدادی از هنرمندان که دغدغه ایجاد یک فضای همدلانه را در سراسر کشور داشتند، پیشنهاد این پویش را دادند و در فضای تبلیغاتی گنجانده شد.

این پویش در کنار پوسترهای تبلیغاتی و رسانه‌ای قرار می‌گرفت.

آموزش مدیریت مصرف سوخت در زمان بحران

سجاد زاده پرداختن به بحث بنزین در شرایط جنگ با توجه به ایجاد صف‌های طولانی در روزهای اول جنگ را یکی از محورهای آموزشی بیان می‌کند: یک سری آموزش در حوزه کمیته فرهنگ شهروندی قرار می‌گیرد.

به‌طور مثال بحث بنزین به‌خصوص با ایجاد صف بنزین در شرایط بحرانی، محور آموزش مردم، مدیریت مصرف سوخت در دستور کار قرار گفت. با کمک فرمانداری و انجمن جایگاه‌داران برنامه‌ای را شروع کردیم تا بتوانیم یک سری تبلیغات محیطی در این فضاها داشته باشیم و در ارتباط با مصرف بهینه و مصرف منطقی بنزین به شهروندان آموزش بدهیم که در شرایط اضطراری به‌جای مصرف یک باک کامل از باک نصفه برای کمک به همنوعان دیگر استفاده کنند.

بحث خرید و مراجعه مردم به کوثرها برای خرید یک سری اقلام و کمبود آن در روزهای اول جنگ نیز محور دومی بود که کمیته فرهنگ شهروندی به سراغ آن رفت تا با آموزش‌هایی در این حوزه و مبنی بر آرامش روانی و اطلاع‌رسانی مسئله را در بازارها کنترل کند.

سجاد زاده اما در ادامه توجه به سواد رسانه‌ای با توجه به هجوم رسانه‌ای بیگانه در اتاق فکر را محور اتفاقات بعدی در حوزه آموزش شهروندی در شرایط جنگی مطرح و اضافه می‌کند: اتفاقاتی در گالری شهری و پشت تابلوها به‌صورت خاص انجام خواهد شد که به‌صورت واضح‌تر بر افراد شهید غیرنظامی تأکید می‌کند.

چون‌که رسانه‌های بیگانه در حال القا این هستند که فقط نظامی‌ها در این جنگ دوازده‌روزه کشته‌شده‌اند، درحالی‌که بسیاری از افراد غیرنظامی رادر این جنگ ازدست‌داده‌ایم و باید با دید رسانه به این موضوع نگاه کنیم.

کمیته فرهنگ شهروندی ظرفیت مترو را نادیده نگرفته است و بنا به گفته سجاد زاده کابین مترو فضای خوبی برای تبادل اطلاعات و آموزش است و سال‌ها از این فضا استفاده‌شده است. موشن گرافی و پوستر با داستان عملیات روانی ناظر بر حوزه رسانه طراحی شد و طرح‌هایی که باهمت طراحان انقلاب اسلامی تهیه شددر کابین مترو به نمایش درآمد.

توجه به کودکان در آموزش‌ها و اطلاع رسانی

کمیته فرهنگ شهروندی اما توجه به کودکان و نوجوانان به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر در زمان جنگ را نادیده نگرفته است و خانه کودک و سازمان فرهنگی تفریحی طرح آموزشی در قالب پوستر را ارائه کردند که به خانواده‌ها آموزش می‌داد که در زمان بحرانی چطور به فرزندانشان کمک کنند.

ایجاد پایگاه‌هایی برای خدمات مشاوره‌ای با محوریت محله‌ای در مساجد برای افراد سالمند تنها در محله‌ها و افرادنیازمند به مشاوره، ازجمله اقدامات در حوزه آرامش روانی بوده است.

سجاد زاده با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها در اتاق فکر در حال طراحی و اجرا است و در جهت اطلاع‌رسانی در حال انجام است می‌گوید: آنچه در فضای شهری و پشت تابلوهای شهری به ما اجازه بدهد، برای نصب بنر انجام می‌شود. پوسترهایی از بنرها هم چاپ و در مساجد، ادارات و مکان‌های شهری و مکان‌هایی که برای اطلاع‌رسانی در محلات وجود دارد، توزیع می‌شود. یک سری از اقدامات فرهنگی هم توسط بسیج انجام می‌شود.

او البته در ادامه اضافه می‌کند که قاطعانه نمی‌تواند بگوید که در کل محلات توانسته‌اند بنرهای آموزشی نصب کنند و ممکن است برخی محلات حاشیه‌ای، از این مسئله بی‌بهره باشند. مردم در صورت نیاز می‌توانند با تماس با 137 درخواست خودشان برای نصب بنر های تبلیغاتی اطلاع بدهند که برای نصب بنر و توزیع بروشور اقدام شود.

حضور جبهه فرهنگی و مناطق شهرداری با استفاده از ظرفیت مساجد و محلات و کانال‌های مجازی محلی که پربازدید هستند و دراین ایام مورد توجه مردم قرار گرفتند، در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی مورداستفاده قرار گرفت.

فرهنگ‌سرای رسانه هم دفترچه‌ای برای زمان اضطرار و مواجهه با خطر برای استفاده همه گروه‌های سنی تهیه‌کرده است که در شبکه‌های محلی توزیع شد و به دست مردم رسید.
رئیس اداره توسعه شهروندی شهرداری اصفهان توجه به آموزش و آماده نگه‌داشتن مردم را همچنان در دستور کار این کمیته و ستاد جنگ رسانه‌ای بیان می‌کند.

شاید این روزها به نظر آرام برسد، اما بحث آموزش به‌خصوص در زمان جنگ و مدیریت آن نیاز به زمان بیشتری دارد. لازم است کمیته فرهنگ شهروندی و سازمان‌های فرهنگی بحث‌های سواد رسانه‌ای، آرامش روانی و مدیریت بحران را همچنان سرلوحه آموزش‌های شهروندی قرار دهند و دامنه آموزش را در کل شهر گسترش بدهند.