به گزارش اصفهان زیبا؛ بوی ماه مهر میآید. در این میان اما هستند دانشآموزانی که لوازمالتحریر نو را باید تنها از پشت ویترینها به نظاره بنشینند.
پویش سالانه تأمین لوازمالتحریر برای دانشآموزان کمتر برخوردار، توسط کارگروه جوانان مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان اجرا میشود تا با حمایت از دانشآموزان کمتر برخوردار، مسیر تحصیل و بالندگی را برای آنان هموارتر سازد و با هدیهدادن بستههای لوازمالتحریر نو، شادیبخش دلهای کوچک باشد.
این مجمع باهدف فرهنگسازی و جلب مشارکت مردمی شکلگرفته و طی سالهای اخیر با رشد چشمگیری در تعداد بستههای توزیعشده همراه بوده است. در گفتوگو با سید نوید کتابی، عضو کارگروه جوانان مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان جزئیات روند اجرا، نحوه تعامل با خیرین و اقلام بستههای حمایتی تشریح شده است.
عضو کارگروه جوانان مجمع خیرین مدرسهساز استان اصفهان درباره نحوه اجرای این طرح میگوید: «این کار با دوستان عضو کارگروه جوانان آغاز شد. اعضای کارگروه فرزندان خیرین و برخی فعالان اجتماعی دغدغهمند هستند. هدف این بود که تبادل بیننسلی اتفاق بیفتد و کار خیر محدود به رده سنی خاصی نباشد. ما در ابتدا بهصورت موردی هدایایی به دانشآموزان میدادیم، اما بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که بهتر است هدیهای داده شود که به دردشان بخورد. این شد که تصمیم گرفتیم در ابتدای سال تحصیلی نوشتافزار به آنها تقدیم کنیم.
در سال اول با هدفگذاری هزار بسته آغاز کردیم. به لطف خدا، آنچه در نهایت محقق شد، هزار و چهارصد بسته بود. در سال بعد، پیشبینی و هدفگذاری ما بر دو هزار بسته بود که در نهایت دو هزار و هشتصد و پنجاه بسته تهیه و توزیع شد. امسال نیز هدفگذاری ما بر سه هزار بسته است، اما باید دید که مشیت الهی چگونه رقم میخورد و به امید خدا مسیر چگونه پیش خواهد رفت.»کتابی در ادامه میگوید: «خیرین ما صرفاً محدود به مجمع خیرین مدرسهساز نیستند.
در واقع بخش عمده فعالیتها و ارتباطات ما با همان خیرین است، اما تا امسال اطلاعرسانی عمومی نیز انجام دادهایم. مانند سالهای گذشته، اطلاعیهها را در کانالهای مختلف و شبکههای اجتماعی منتشر کردیم.
پوستر و موشنگرافی تهیهشده نیز بازنشر شده و تلاش ما بر این بود که اطلاعرسانی عمومی داشته باشیم و خود را محدود نکنیم. خوشبختانه ما برای ساخت پوستر و موشنگرافی از خود دانشآموزان استفاده کردیم. طراحی پوستر را دانشآموزی از هنرستان رشته گرافیک انجام داد. نریشن موشنگرافی هم توسط یکی از دانشآموزان اصفهانی اجرا شد. همین مسئله باعث شد استقبال خوبی شود و دانشآموزان نیز خودشان را در این حرکت سهیم بدانند.»
او در راستای ترویج فرهنگ ایثار و نیکوکاری میگوید: «حقیقت این است که جذب مشارکت مالی اولویت نخست ما نیست. تمرکز اصلی ما بر فرهنگسازی است. هدف ما این نیست که افراد حتماً مشارکت مالی خود را از طریق ما انجام دهند یا با ما همکاری داشته باشند؛ ممکن است خیرین خودشان به فکر بیفتند. اکنون افراد زیادی هستند که از تجربه ما بهرهمند شدهاند و میپرسند که در این دو سال چه اقداماتی انجام دادهایم. در یکی دو شهرستان شرق استان اصفهان، به لطف خدا، این حرکت امسال آغاز شده و آنها نیز بهصورت مستقل فعالیت میکنند. خدا را شکر، این فرهنگسازی شکلگرفته است.»
عضو کارگروه جوانان لزوم حفظ شأنیت و کرامت دانشآموزان را بااهمیت میداند و بیان میکند: «ما شناسایی دانشآموزان نیازمند را به اداره آموزشوپرورش سپردهایم. آنها بر اساس ارتباط تنگاتنگ با مدارس و با حفظ محرمانگی، دانشآموزان نیازمند را معرفی میکنند. معمولاً مناطقی انتخاب میشوند که کاملاً محروم باشند. همچنین تلاش میکنیم جاهایی را پوشش دهیم که سایر خیریهها ورود نکردهاند تا موازیکاری نشود؛ بهعنوانمثال، سال گذشته به چند روستا و شهرستان از جمله بویین میاندشت، چادگان و نکو رفتیم. در اصفهان هم به برخی محلههای کمتر برخوردار سر زدیم و بستهها را تقدیم کردیم.حفظ کرامت افراد برای ما خطقرمز است. ما بستهها را در خانهها تحویل میدهیم، نه در مدرسه، تا دانشآموز خجالت نکشد. حتی محتویات بستهها یکسان نیستند تا مشخص نشود از یک جا تهیه شدهاند. هیچ لوگو یا نوشتهای هم روی اقلام وجود ندارد، برخلاف برخی که نام گروه یا خودشان را درج میکنند. برای ما شأن و کرامت انسانی از هر چیز دیگری مهمتر است.»
در ادامه کتابی از چالشهای این مسیر میگوید: «مهمترین چالش ما این است که گاهی در مناطقی نیاز بیشتر از توان ما است و ما شرمنده میشویم که نمیتوانیم همه افراد را تحت پوشش قرار دهیم. اگر خیرین مشارکت بیشتری داشته باشند، قطعاً جمعیت بیشتری را پوشش خواهیم داد.
اگر نهادها بتواند کمک کنند، چه در تأمین اقلام مثل کاغذ یا کیف و چه در پشتیبانی مثل در اختیار گذاشتن خودرو برای حمل بستهها، همکاریشان بسیار ارزشمند است و موجب گسترش فعالیتها خواهد شد.قیمت لوازمالتحریر نسبت به پارسال حدود ۱/۸ برابر شده است. با این روند، توان خرید خانوادهها پایینتر میآید. اگر خیرین بیشتر حمایت نکنند، برخی دانشآموزان شاید حتی ترک تحصیل کنند. ما چنین مواردی را به عینه هم دیدهایم. به همین دلیل پارسال در حوزه پوشاک هم وارد شدیم و ۳۰۰ دست لباس (عمدتاً دخترانه) تهیه و میان دانشآموزان ابتدایی توزیع کردیم.»















