بادرود چهارمین شهر زیارتی ایران و دروازه کویر مرکزی است

کشف رازهای ۶۰۰۰ ساله در بادرود

بادرود، شهری کهن و تاریخی در شمال استان اصفهان، با پیشینه‌ای بیش از شش هزار سال، هم‌چنان ردپای تمدن‌های گذشته را در کوچه‌ها، خانه‌ها و محوطه‌های باستانی خود حفظ کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - پنجشنبه ۱ آبان ۱۴۰۴
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کشف رازهای  ۶۰۰۰ ساله در بادرود

به گزارش اصفهان زیبا؛ بادرود، شهری کهن و تاریخی در شمال استان اصفهان، با پیشینه‌ای بیش از شش هزار سال، هم‌چنان ردپای تمدن‌های گذشته را در کوچه‌ها، خانه‌ها و محوطه‌های باستانی خود حفظ کرده است.

این شهر که مرکز بخش امامزاده آقاعلی عباس (ع) است، همواره محل تلاقی فرهنگ، مذهب و اقتصاد منطقه بوده و امروز به‌عنوان چهارمین شهر زیارتی ایران شناخته می‌شود. حضور سالانه میلیون‌ها زائر در بارگاه مطهر امامزاده آقاعلی عباس (ع)، جشنواره‌های ملی انار و رونق قالی‌بافی دستبافت «شادسر»، بادرود را نه تنها به مقصد گردشگری مذهبی بلکه به قطبی اقتصادی و فرهنگی تبدیل کرده است. در کنار این‌ها، چشم‌انداز کویری و طبیعت بکر اطراف شهر، تجربه‌ای منحصر به فرد از گردشگری و طبیعت‌گردی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند و نشان می‌دهد که بادرود ترکیبی کم‌نظیر از تاریخ، فرهنگ و زندگی مدرن است که هنوز هویت اصیل خود را حفظ کرده است.

رضا غلامرضایی شهردار بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تیمچه اظهار کرد:«بخش امامزاده آقاعلی عباس (ع) به مرکزیت بادرود، یکی از بخش‌های مهم شهرستان نطنز است. از شمال با کویرات آران و بیدگل، از غرب با کاشان، از جنوب با نطنز و از شرق با اردستان و زواره همسایه است. وسعت آن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتش در سرشماری سال ۸۵ بیش از ۲۳ هزار نفر بوده است.»

وی افزود: «شهر بادرود با جمعیت ۱۵ هزار نفری، مرکز این بخش است و در کنار آن، شهر خالدآباد با حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت و شش روستای تاریخی همچون اریسمان، ده‌آباد و متین‌آباد، ظرفیت‌های ارزشمندی را در خود جای داده‌اند.»

تاریخ و تمدن

شهردار بادرود با اشاره به اینکه بادرود در زمان‌هاي دور ، از شهر هاي صنعتی و متمدن فلات مركزی ايران بوده است،تصریح کرد:« زماني كه بسیاری از مردم جهان در غارها پناه گرفته بودند و زندگي مدنی را لمس نكرده بودند، مردم اين ديار در ساخت ظروف مسي، سفالي ، فلزی و… دستی داشته و كارگاه فلز كاری را بنيان نهاده بودند؛كه از نظر باستان شناسي بسيار قابل توجه است.»

يكی از بزرگترين مراكز مدنيت تاريخ در فلات مركزی ايران در منطقه «بادرود» اتفاق افتاده است ، باكشفياتی كه در اين چند سال به اثبات رسيده ، سايت اريسمان بادرود، بزرگترين پشتوانه تاريخی و مدنيت اين منطقه است که تاریخ 6000 ساله را نشان می دهد .در كتاب برهان قاطع روز 22 هر ماه شمسی را باد فرض كرده و تدبير و مصالح آن‌را بدو تعلق دانسته است . در اين روز ،نو پوشيدن ، نوبريدن و اسب نو سوار شدن نيك ياد شده است.از ديگر سو ، در اواخر قرن سوم (ه . ق.)كتاب اعلاق النفيسه اثر ابن رسته ( 290 ه.ق )، شهر باد را يكي از مراكز مهم بين راهي اصفهان ـ ری معرفی می كند.

اقتصاد و معیشت

غلامرضایی ادامه داد:«معیشت مردم بادرود بر پایه کشاورزی، دامداری و قالی‌بافی است. فرش دستبافت شادسر که بیشتر توسط بانوان منطقه بافته می‌شود، جنبه صادراتی دارد. انار نادری بادرود نیز محصول شاخص بادرود است، که به کشورهای مختلف صادر می‌شود و هر سال جشنواره ملی انار با حضور مسئولان کشوری و گردشگران در بادرود برگزار می‌گردد.»

گردشگری و زیارت

او با بیان اینکه بادرود چهارمین شهر زیارتی کشور است، گفت:« در این منطقه قبل از ورود اسلام به سرزمين آرياييها، ايرانيان قديم و متمدن به عناصری مثل آب، آتش، باد،خورشيد و خاك ،به عنوان عناصرمقدس اعتقاد داشتند؛و در اطراف اين پديده‌ها به راز و نياز مشغول بودند.

ساكنان اوليه قوم آريايی، عنصر مقدس «باد» رابه عنوان يكی از آفريده های خدای سبحان برگزيدند وبه عبادت آن مشغول شدند .اسامي باد ، بادافشان، باد غيس، بادرود، بادكوبه، بادرود فيروز كوه، باد جرقويه و … دليل آن بوده است كه برای عنصر «باد» احترام ويژه ای قائل بوده اند.با گسترش دین مبین اسلام اولین مناطقی که مسلمان شدند ،مناطق مرکزی ایران از جمله منطقه کاشان وبادرود بود. بارگاه مطهر امامزاده آقاعلی عباس (ع) و امامزاده محمد (ع) سالانه پذیرای بیش از دو میلیون زائر از سراسر ایران است.

افزون بر این، بیش از ۱۲۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده در منطقه که مهمترین آنها وجود بیش از 15محوطه تاریخی وسایت باستانی همچون محوطه های ابوذر سوچن، قلعه سفید-مسی ،بادافشان ،بادرود، تل علضا و تلخاب که باقدمت هفت هزار سال ورشته قناتهای گبری ،ظرفیت بزرگی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شود.»
شهردار بادرود همچنین به جایگاه کویر در اقتصاد گردشگری اشاره کرد و افزود:«اکوکمپ متین‌آباد، نمونه موفقی از گردشگری پایدار در کشور است که امکان کویرنوردی، رالی کویر و طبیعت‌گردی را فراهم کرده و هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می‌کند.»

فرهنگ و جامعه

غلامرضایی یادآور شد:« این بخش دارای مردمی خونگرم و مهربان است که به لهجه محلی « بادی» تکلم می کنند.

اگر چه زبان و گویش این منطقه با گذشت زمان دست خوش تغییر و تحول گردیده و بسیاری از لغات و تمثیل‌ها و اصطلاحات بادرودی به بوته فراموشی سپرده شده است ؛امّاریشه اصلی زبان شهر بادرود به زبان دَری قدیم نسبت دارد و مردم در روستاهای تابعه با همان زبان وابسته به لهجه های مختلف صحبت می کنند.

او در ادامه افزود:«مردم این بخش مسلمان و شیعه هستند و در انجام فرایض دینی اعتقاد محکم و استوار دارند. اما آنچه برجسته تر است خدمات نظام مقدس اسلامی به این شهر است که با گسترش فرهنگ آموزش و ارائه خدمات ارزشمند ، این شهر را به جایگاه علمی ، آموزشی و خدماتی بالایی رسانده است.

حدود 200 پزشک متخصص و تعداد زیادی از تحصیل کرده های پزشکی ، دانشگاهی و فنی و مهندسی در سال‌های اخیر و موج ارزشمند دانشجویی در سراسر کشور ، مرهون خود آگاهی و باور مردم عزیز این بخش است که در سایه سار نظام مقدس اسلامی فراهم شده است.»

شهردار بادرود در پایان خاطرنشان کرد:«ترکیب تاریخ و تمدن کهن، کشاورزی و صنایع دستی پویا، ظرفیت‌های زیارتی و موقعیت کویری بی‌نظیر، بادرود را به شهری با قابلیت‌های ملی و حتی بین‌المللی تبدیل کرده است. توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌تواند آینده روشن‌تری را برای منطقه رقم بزند.»