به گزارش اصفهان زیبا؛ خرید پوشاک در اصفهان کاهش یافته است و به زعم متولیان صنعت نساجی اصفهان، مردم بیشتر به خرید کفش و جوراب روی آورده اند.
دلیلش هم افزایش قیمت پارچه و رشد نرخ پوشاک است. این افت تقاضا در بازار پوشاک زنانه و بچگانه محسوس تر است. در باره وضعیت بازار پوشاک اصفهان همزمان با شروع فصل سرد سال با سید آرش امامی، مدیر مطالعات استراتژیک انجمن نساجی و پوشاک استان اصفهان گفت و گو کردیم. در ادامه این گفت و گو را می خوانید:
با شروع فصل سرد سال تقاضا برای پوشاک گرم در اصفهان به چه صورت است؟ مردم برای خرید لباس مراجعه می کنند؟
تقاضا در بازار پوشاک اصفهان افت کرده است. دلیلش هم تورم است. بازار پوشاک جهانی در حال حاضر حدود هزار و 800 میلیارد دلار ارزش دارد و با نرخ رشد سالانه ۲/۸درصد در حال رشد است. این درحالی است که هرسال بازار پوشاک ایران کوچکتر می شود تاجایی که رشد حجم بازار پوشاک به منفی ۱۲/۸ درصد رسیده است. دلیل اصلی افت تقاضا در بازار پوشاک، تورم است. در سال 2019 سرانه مصرف پوشاک ایرانی ها حدود 130 دلار بود ولی الان سرانه مصرف پوشاک به 55 دلار رسیده است. حجم بازار پوشاک کشور از 11 میلیارد دلار به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است.
این افت تقاضا بیشتر در کدام دسته پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه دیده می شود؟
این افت تقاضا بیشتر در پوشاک مردانه دیده می شود. بازار خرید کفش و جوراب اما روبه رشد است.
*چرا مردم بیشتر به خرید کفش و جوراب روی آورده اند؟
براساس قانون رژ لب (Lipstick effect)اگر مردم به دلیل قدرت خرید پایین نتوانند کالاهای موردنیازشان را بخرند کالایی ارزان تر خریداری می کنند تا احساس خوشبختی کنند. به همین دلیل خرید کفش، جوراب ، شال و روسری درحال رشد است و حجم بازار کفش به 2 میلیارد دلار رسیده است.
اثر رژ لب یک نظریه در اقتصاد و روانشناسی مصرفکننده است که بیان میدارد در دوران رکود اقتصادی یا بحرانهای مالی، در حالی که مصرفکنندگان تمایل به کاهش شدید هزینههای مربوط به کالاهای لوکس گرانقیمت (مانند اتومبیلهای لوکس، تعطیلات گران یا جواهرات) دارند، هزینههای خود را بر روی کالاهای لوکس کوچک و مقرونبهصرفه (مانند رژ لب، لوازم آرایشی گرانقیمت یا شکلاتهای خاص) حفظ کرده یا حتی افزایش میدهند.
این نظریه فرض میکند که این خریدها به عنوان یک مکانیسم روانشناختی «لذت مقرونبهصرفه» عمل میکنند. در دورانی که مصرفکنندگان با نبود اطمینان اقتصادی و کاهش قدرت خرید مواجه هستند، این خریدهای کوچک به آنها اجازه میدهد تا بدون ایجاد فشار مالی قابل توجه، حس تجمل، عزت نفس و کنترل بر زندگی خود را به طور موقت بازیابی کنند.
دلیل افزایش قیمت پوشاک به افزایش هزینه های کدام عوامل ارتباط پیدا می کند؟
50 درصد قیمت پوشاک را پارچه تشکیل می دهد و مابقی نیز هزینه های سربار و سود هستند. قیمت پوشاک به دلیل واردات و تحت تاثیر نرخ دلار افزایش یافته و این در حالی است که قیمت مواد اولیه در جهان روبه افزایش نیست.
راهاندازی شهرک پوشاک اصفهان از خیلی وقت پیش رسانهای شد. چه زمانی افتتاح می شود؟
شهرک پوشاک اصفهان به عنوان اولین شهرک پوشاک کشور در شمال اصفهان دهه فجر افتتاح می شود. پیشنهاد بنده راه اندازی شهرک های کوچک پوشاک با مدل CMTدر شرق اصفهان است چراکه این شهرک ها می تواند به افزایش اشتغالزایی در منطقه شرق و کاهش بیکاری دراین منطقه کمک کنند.
همچنین، صنعت پوشاک به عنوان یک منبع مهم اشتغال در بخش کشاورزی و تولید داخلی محسوب میشود، زیرا خانوادهها برای تامین نیازهای اولیه مانند لباس و پوشاک، اقدام به تولید و خرید میکنند. در مجموع، بازار پوشاک اصفهان با چالشهایی مانند کاهش سرانه مصرف و نوسانات قیمت مواد اولیه روبهرو است. توسعه شهرکهای صنعتی و حمایت از تولید داخلی میتواند به تثبیت و رشد این صنعت کمک کند.
این موضوع که تحت عنوان واردات ته لنجی پوشاک قاچاق می شود صحت دارد؟
وادرات ته لنجی برای حفظ معیشت ملوانان بود.اما این موضوع الان به قدری گسترده شده که بازار پوشاک را تحت تاثیر قرارداده است. پس از عید بخشنامه ای صادر شد که خارج از استان ساحلی نیز می توانند کالاهای ته لنجی را بفروشند. الان بازار با کالاهای ته لنجی قبضه شده است. نخ و پارچه جزو97 قلم جنس وارداتی ته لنجی هست. دولت اعلام کرده است 6/4 میلیارد دلار می توانند واردات ته لنجی داشته باشند و واردات کولبری نیز 8/1 میلیارد دلار مجاز است. سالانه 8 میلیارد دلار واردات ته لنجی انجام می شود. تا سه سال آینده حجم بازار پوشاک ایران سالانه 13 درصد کاهش می یابد.
مدل شهرک های کوچک CMT بر توانایی کارآفرینان بزرگ پوشاک در شهر اصفهان و شهرک پوشاک و نیروی فراوان ناشی از بیکاری بخش کشاورزی در شرق استان تکیه دارد. تهیه مواد اولیه و طراحی و الگو و برش که دستگاه های دقیق و سرمایه گذاری بیشتر نیاز دارد(Cut) در مرکز قرار می گیرد ولی دوخت(Make) و تزیینات مانند گرفتن نخ های اضافی و بسته بند (Trim) در شهرک های کوچکی در شرق اصفهان . این روش علمی که باعث حفظ اشتغال شرق و کاهش قیمت تمام شده پوشاک برای تولید کنندگان بزرگمی شود در دنیا به مدل CMT شناخته می شود.















