تحلیل روانشناسی از یک موضوع:

استرس صدرنشینی چگونه قهرمانی را از سپاهان گرفت

کارشناس روانشناس ورزش معتقد است استرس صدرنشینی قهرمانی را از تیم سپاهان گرفت و اجازه نداد این تیم قهرمان لیگ بیست و دوم شود.

تاریخ انتشار: 15:40 - پنجشنبه 1402/03/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
استرس صدرنشینی چگونه قهرمانی را از سپاهان گرفت

به گزارش اصفهان زیبا؛ کارشناس روانشناسی ورزش معتقد است استرس صدرنشینی قهرمانی را از تیم سپاهان گرفت و اجازه نداد این تیم قهرمان لیگ بیست و دوم شود.

علی رشیدی بر این باور است سپاهان پس از چند سال ناکامی و نگرفتن هیچ جامی، امسال بسیار به قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران نزدیک شد و با غبه بر قهرمان بی شکست فصل پیش، آن هم در خانه خویش، به دوست داران خود نوید یک فصل درخشان را داد، اما در ادامه ی راه دچار فرود های دور از انتظاری هم شد و در بازی هایی که گمان می رفت به راحتی پیروز شود، امتیازهای حساسی از دست داد.

او می افزاید: رقیب های سرخ و آبی سپاهان نیز گرفتار همین فراز و فرودها بودند و این فرصت برای سپاهان فراهم شد که در فاصله چند بازی تا پایان لیگ، صدرنشین شده و سرنوشت قهرمانی در دستان خودش باشد، به گونه ای که پس از برد شیرین و حساس پرسپولیس در تهران، بیش تر کارشناسان بخت نخست قهرمانی را سپاهان می دانستند.

به گفته رشیدی، سپاهان شانس اول قهرمانی بود تا اینکه در بازی با ملوان و با پذیرفتن گل برابری در واپسین دقیقه ها، جایش را در صدر به سرخ ها داد تا در ادامه راه این سپاهانی ها باشند که به امید لغزش پرسپولیس بنشینند!

این کارشناس روانشناسی اعتقاد دارد هنگامی که یک تیم با فاصله ای نزدیک، صدرنشین می شود، یک استرس تیپیک و نیرومند به نام استرس صدرنشینی بر آن تیم فشار می آورد و هرچه فاصله امتیازی کم تر و رقابت تنگاتنگ تر باشد، شدت این استرس بیش تر خواهد بود.

رشیدی با با بیان اینکه آیا کادر فنی و مدیریتی سپاهان به این موضوع مهم توجه کرده و بر آن اگاهی علمی داشته اند یا نه؟ می گوید: باید پاسخ را از مدیران و کادر فنی تیم شنید، اما آنچه دیده شد این بود که این استرس بر تیم و حتی کادر فنی چیره شد که اوج نمودش را در بازی با ملوان دیدیم!

او می افزاید:  صحنه گل ملوان بزرگ ترین گواه این سخن است، آنها در فاصله ای دور از دروازه ی سپاهان یک ضربه آزاد به دست آوردند و خط دفاعی سپاهان با اشتباهی شگفت آور نزدیک خط شش قدم دروازه ایستاد و اتفاقات بعد رخ داد، آیا مربی یا بازیکنان سپاهان به لحاظ فنی این نکته ساده را نمی دانستند که با آرایش خط دفاع در فاصله ای دورتر از دروازه خودی، بیش از پنجاه درصد خطر آن توپ را کم می کردند؟! حتما می دانستند، اما فشار روانی یاد شده، تمرکز بازیکنان و حتی مربیان را به شدت پایین آورده بود و این اشتباهات ناشی از افت تمرکز و افت تمرکز برخاسته از استرس صدرنشینی بود‌.

به گفته رشیدی، پرسپولیس هم در هفته بعد، در برابر پیکان گرفتار همین استرس صدرنشینی شد که با آن پنالتی واپسین دقیقه ها برایش به خیر گذشت و در نهایت نیز قهرمانی را از آن خود کرد.

برای قهرمانی تنها، آوردن مربی آنچنانی و خریدن بازیکنان اینچنانی کافی نیست!

هزار چم و خم باید رصد شود تا یک تیم به قهرمانی برسد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده + 17 =