به گزارش اصفهان زیبا؛ فرض و خیال است؛ اما اگر یک ماشین زمان داشتیم و با سفر به پنجاهشصت سال پیش، دست بزرگترهایمان را گرفته و به دنیای اکنون میآوردیم، به احتمال زیاد از دیدن خیابانها تعجب میکردند. آنها مغازههایی را میبینند که در این ایام، بهانه جذب مشتریشان، یلدا شده است؛ چه آنها که دکورشان رنگولعاب یلدایی دارد و چه کافه و رستورانهایی که جایگاههایی برای عکاسی یلدایی آماده میکنند.
مسافران زمان، اطلاعیه رستورانهای معروفی را میبینند که بستههای غذایی شب یلدا آماده کردهاند یا دستکم آگهیهای تخفیف یلدا روی شیشه مغازههایشان جا خوش کرده است.
سفرکردگان به دنیای ما، اگر به فضای مجازی زمانهمان دسترسی پیدا کنند، احتمالا بیش از این هم تعجب خواهند کرد. در این شبکهها اطلاعیههایی دیده میشود با عنوان «ایونت یلدا» ؛ دورهمیای که لزوماافراد یکدیگر را از قبل نمیشناسند، بلکه با پرداخت هزینهای، به صرف برگزاری مراسم یلدا دور هم جمع میشوند، بازی میکنند، فال حافظ میگیرند و احتمالا به مرور با هم آشنا هم میشوند.
این مسافران اگر فردای شب یلدا هم، تصاویر مراسم «شب یلدایی» مردم را ببینند، احتمالا با دیدن تزیینات خاص مراسم از خودشان میپرسند: اگر این یلداست، از ما چه مراسمی است؟




