آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهد

 یک مطالعه جدید نشان داد که آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

تاریخ انتشار: 09:30 - پنجشنبه 18 دی 1404
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهد

به گزارش اصفهان زیبا؛ یک مطالعه جدید نشان داد که آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

جزئیات مطالعه آلودگی هوا و بیماری‌های خودایمنی 

  • محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا خون بیش از ۳۵۰۰ نفر از ساکنان انتاریو را بررسی کردند.
  • آن‌ها سطح آنتی‌بادی‌های ضد هسته‌ای را اندازه‌گیری کردند؛ این آنتی‌بادی‌ها به اشتباه سلول‌ها و بافت‌های بدن را هدف قرار می‌دهند.
  • تیم تحقیقاتی نتایج آزمایش خون را با میزان قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی ذرات مقایسه کرد.
  • یافته‌ها نشان داد افرادی که بیشترین تماس با آلودگی هوا داشتند، ۴۶ تا ۵۴ درصد بیشتر احتمال داشت سطح بالای آنتی‌بادی‌های ضد هسته‌ای داشته باشند.

توضیحات علمی

  • آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد که آلودگی ذرات ریز شامل ذراتی با عرض ۲.۵ میکرون یا کوچک‌تر است.
  • برای مقایسه، قطر موی انسان بین ۵۰ تا ۷۰ میکرون است.
  • دکتر ساشا برناتسکی توضیح داد که این ذرات ریز می‌توانند وارد جریان خون شوند و بر کل بدن اثر بگذارند.