در گفت‌وگو با دکتر صفوی، استاد دانشگاه، بررسی شد:

تأثیر طرح هوشمندسازی در کاهش تصادفات

هوشمندسازی ترافیک در اصفهان با نصب سنسورهای شش‌ضلعی در کف تقاطع‌ها ایجاد شده است که به‌دنبال آن و کاربرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تخلفات حاشیه‌ای ازجمله توقف حاشیه‌ای، توقف دوبل، توقف در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و… ثبت می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تأثیر طرح هوشمندسازی در کاهش تصادفات

به گزارش اصفهان زیبا؛ هوشمندسازی ترافیک در اصفهان با نصب سنسورهای شش‌ضلعی در کف تقاطع‌ها ایجاد شده است که به‌دنبال آن و کاربرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تخلفات حاشیه‌ای ازجمله توقف حاشیه‌ای، توقف دوبل، توقف در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی و توقف در ایستگاه تخلیه و بارگیری به‌صورت هوشمند ثبت می‌شود.

یک استاد دانشگاه و سرهنگ بازنشسته، عدم حضور مأموران حفظ نظم ترافیک و جایگزینی سیستم هوشمند به جای اقدامات انسانی را مدلی از هوشمندسازی ترافیک دانست و گفت: با عملیاتی‌شدن طرح هوشمندسازی ترافیک، بسیاری از معضلات از جمله درگیرشدن متخلف با مأموران در حفظ انجام وظیفه رفع می‌شود.

سیدمحمدرضا صفوی افزود: خودروهای 206 مجهز به دوربین در سطح خیابان‌های شهر به‌منظور برخورد با تخلفات ساکن و حاشیه‌ای توانسته‌اند تا مقدار زیادی از میزان درگیری مأموران و مجریان مقررات با متخلفان بکاهند و چنانچه اعتراضی از سوی راکبان باشد از مسیر قانونی قابل بررسی است که این اقدام نیز در راستای هوشمندسازی ترافیک انجام شده است.

او با اشاره به اینکه باید گام‌های بسیاری در راستای هوشمندسازی ترافیک در اصفهان انجام شود و در حال حاضر گام‌های نخستین آن برداشته شده است، تصریح کرد: در قالب اجرای طرح هوشمندسازی ترافیک باید در زمینه عبور عابران پیاده در زمان چراغ قرمز از تقاطع‌ها و ایجاد ترافیک‌های لحظه‌ای، کندی تردد و تبدیل توقف‌های ثانیه‌ای به دقیقه‌ای، کنترل ورودی‌های باغ گدسته به میدان امام حسین(ع) که به‌خاطر حجم ترددعابران پیاده شاهد ترافیک‌های سنگین و کندی وسایل نقلیه هستیم، انجام شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طرح هوشمندسازی در تمام ابعاد زندگی کنونی مردم در حال اجراست، ادامه داد: هوشمندسازی در ترافیک ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که برای عملیاتی‌کردن آن، نیازمند همراهی استفاده‌کنندگان از مباحث ترافیک هستیم. صفوی با اشاره به اینکه هوشمندسازی در ترافیک امری لازم و ضروری است و در حال حاضر جوامع به سمت هوشمندسازی حرکت کرده‌اند، گفت: بر اساس آمار، کاهش 70درصدی تصادفات مربوط به آموزش، 15درصد مربوط به اجرای مقررات توسط پلیس و 15 درصد هم به مهندسی ترافیک برمی‌گردد.

او با تأکید بر اینکه قبل از هوشمندسازی ترافیک باید دانش استفاده‌کنندگان از چرخه ترافیک را با آموزش به‌روز کرد، خاطرنشان کرد: باید آگاهی مردم را نسبت به اجرا و تبیین مقررات برای مردم به صورت گسترده‌تر و نه در حد صدور گواهینامه و آزمون آن افزایش داد.

این استاد دانشگاه گفت: هوشمندسازی در بخش توقف حاشیه‌ای شاید اولین گامی بود که مسئولان و مهندسان ترافیک و به‌ویژه شهرداری اصفهان در آن پیش‌قدم شدند که حرکت بسیار خوبی بود و مردم را تا حدود زیادی تابع اجرای مقررات کرد که در صورت تداوم آن برای سایر تخلفات همچون عبور از چراغ قرمز، توقف روی خط‌کشی عابر پیاده، حرکت خلاف جهت و بسیاری از تخلفات دیگر قابل‌اجراست.

صفوی تصریح کرد: طرح هوشمندسازی باید با اجرای مقررات به همت آحاد جامعه و بهره‌بردار اصلی ترافیک اعم از عابر پیاده، خودروسوار، موتورسوار، دوچرخه‌سوار و رانندگان خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین توأم و برطبق قانون باشند.

او افزود: اولین گام هوشمندسازی و پارک حاشیه‌ای، بررسی تخلفات ساکن توسط سیستم متحرک خودروهای سواری با کمک شهرداری و عوامل انتظامی و رانندگی بوده است که در سال‌های گذشته نقش خوبی ایفا کردند و توانستند کنترل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را هوشمندسازی کنند.

صفوی با اشاره به اینکه اجرای طرح هوشمندسازی به طور مسلم به‌عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش تصادفات شهری نقش بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: اجرای طرح هوشمندسازی می‌تواند بسیاری از گره‌های ترافیکی را باز کنند هرچند برخی از گره‌های ترافیکی که ناشی از ازدحام خودرویی است، با اجرای طرح زوج و فرد مهار شده است.

او نداشتن سواد ترافیکی را بزرگ‌ترین مانع اجرای طرح هوشمندسازی ترافیک برشمرد و افزود: آموزش همگانی باید در اولویت قرار گیرد وتبیین قانون با زبان ساده از طریق رسانه‌ها و تشکیل نهادهای مرتبط برای آموزش ترافیک از پایین‌ترین تا بالاترین سطح جامعه و رفع دیدگاه‌های غلط در رانندگی در دستور کار قرار گیرد.

صفوی با تأکید بر اینکه بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در روان‌سازی ترافیک و هوشمندسازی بسیار مؤثر است، ادامه داد: در حال حاضر اجرای قانون در قبال تخلف متخلفان کاهش پیدا کرده است؛ هرچند با صدور اعتراض، قانون اجرا می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شاید اولین گام در هوشمندسازی ترافیک در اصفهان نصب سنسورهای کف تقاطع‌ها باشد. در ادامه طرح هوشمندسازی شاید برای برخورد با تخلفات حاشیه‌ای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، سنسورهای شش‌ضلعی کنترل توقف حاشیه‌ای، توقف دوبل، توقف در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی، توقف در ایستگاه تخلیه و بارگیری به دوربین و ثبت تخلف گام‌های بعدی باشد.

او افزود: شهرداری باید بیشتر در اجرای طرح هوشمندسازی ترافیک با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه فعالیت‌های خود را گسترش دهد. او ادامه داد: طرح هوشمندسازی ترافیک، طرح مفصلی است که می‌توانیم بر روی آن مانور دهیم. عدم حضور مأموران، حفظ نظم ترافیک و جایگزینی اقدامات انسانی توسط سیستم‌های هوشمند یک نوع هوشمندسازی ترافیک است که اگر این کار انجام شود، بسیاری از مشکلات دیگر حل می‌شود.

به گفته او، هنوز نمی‌توان به وضوح گفت در اصفهان به مرحله هوشمندسازی ترافیک رسیدیم که باید در این زمینه گام‌های زیادی برداشته شود.