شهرداران در همایش شهرهای خلاق، درباره اصفهان چه گفتند؟

اصفهان از نگاه شهرهای خلاق

شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرهای خلاق درباره مزیت‌های شهر اصفهان و تعامل و تبادل‌نظر با مدیران ارشد اصفهان در راستای رسیدن به شهر خلاق در زمینه‌های مختلف صحبت کردند.

تاریخ انتشار: 15:37 - چهارشنبه 1402/04/7
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
اصفهان از نگاه شهرهای خلاق

به گزارش اصفهان زیبا؛ هنگام برگزاری همایش دوسالانه شهرهای خلاق در رشت، روزنامه‌نگار «اصفهان زیبا» با رؤسای شورای شهر و شهرداران شهرهای خلاق گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.

چکیده‌ای از سخنان ارائه‌شده در گزارش امروز مدیریت شهری آمده است که در ادامه می‌خوانید.

در این گزارش شهرداران و رؤسای شورای اسلامی شهرهای خلاق درباره مزیت‌های شهر اصفهان و تعامل و تبادل‌نظر با مدیران ارشد اصفهان در راستای رسیدن به شهر خلاق در زمینه‌های مختلف صحبت کردند.

سید انور رشیدی، شهردار سنندج: اصفهان به لحاظ سیما، منظر، مبلمان شهری و اقداماتی که در حوزه بازیافت انجام شده، در کشور کم‌نظیر است

سنندج، مؤلفه‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای شناخته‌شدن شهر خلاق دارد و قطعا روال اداری و حقوقی را در این زمینه طی می‌کند.

اقدامات و رویدادهای فرهنگی در طول سال در این شهر انجام می‌شود؛ اما از سال 1398 که به‌عنوان شهر خلاق شناخته شدیم اقدامات و رویدادهای فرهنگی با کیفیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت که برجسته‌ترین آن‌ها در دوزمان به منصه ظهور می‌رسد؛ یکی برگزاری فستیوال‌های ایام نوروز و آیین‌های شاد برای مردم در فضاهای گسترده و دیگری برگزاری جشنی به مناسبت روز سنندج که ششم اردیبهشت هر سال اتفاق می‌افتد.

امسال برای هفته فرهنگی سنندج 30 رویداد فرهنگی برگزار شد که همه این اقدامات در راستای شهر خلاق موسیقی رخ داد تا بتوانیم ارتباط خوبی با فعالان اجتماعی، هنرمندان و پژوهشگران برقرار کنیم.

من هفت سفر به اصفهان داشته‌ام و این شهر بسیار زیبا را از نزدیک دیده‌ام. اصفهان در تاریخ ایران نقش برجسته‌ای داشته است.

اماکن تاریخی و عمارت‌های شگفت‌انگیزی در اصفهان وجود دارد و در کنار آن مردمی مهمان‌نواز که زبانزد خاص و عام شده‌اند؛ تا جایی که گردشگرانی از همه نقاط جهان به این شهر سفر می‌کنند و جذب این شهر زیبا و تمیز می‌شوند. اصفهان مردمی فرهنگ‌مدار و فرهنگ‌دوست دارد.

خدمت جناب آقای دکتر قاسم‌زاده ارادت خاصی دارم و سال گذشته حضور داشتم و صحبت‌هایی بین ما و دکتر قاسم‌زاده مبنی بر تفاهم‌نامه‌های بین دو شهر ردوبدل شد؛ اما هنوز درباره دو شهر خلاق تفاهم‌نامه مکتوبی منعقد نشده است.

ما آمادگی داریم در حوزه شهرهای خلاق با یکدیگر تبادل و تعامل داشته باشیم تا بتوانیم جایگاه‌های فرهنگی دو شهر را ارتقا دهیم.

اصفهان به لحاظ سیما، منظر و مبلمان شهری و اقداماتی که در حوزه بازیافت انجام داده در کشور کم‌نظیر است. شهر سنندج هم در حوزه موسیقی حرف برای گفتن دارد؛ اما ما برای حمایت از هنرمندان ضعیف عمل کرده‌ایم.

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت: ما می‌توانیم از تبادلات و تعاملات اصفهان برای برندشدن صنایع‌دستی استفاده کنیم

شهر رشت در سال 1394 به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در کشور ثبت شد.

مردم گیلان و رشت به دوموضوع خوراک و پوشش اهمیت می‌دهند و این مسئله از قدیم‌الایام در بین مردم ما مرسوم بوده و حساسیت ویژه‌ای بر روی این موضوع دارند؛ همین مسئله باعث شده است که تنوع غذایی در رشت زیاد باشد؛ ضمن اینکه بسیاری از مواد اولیه‌ای که برای خوراک‌های رشتی استفاده می‌شود همه جزو تولیداتی است که در این محدوده و شهر و استان وجود دارد؛ اما عملا در سفره مردم و به سبب درآمدزایی نتوانستیم از این برند به‌طور مطلوبی استفاده کنیم.

یکی از دلایل برگزاری این همایش این بود که بتوانیم از تجارب و اقدامات مثبت سایر شهرها در این بخش استفاده کنیم. در پنل تخصصی و کارگاه‌ها، شهرداران شهرها مطالبی را بیان کردند که می‌توانیم از آن‌ها برای ارتقای شهر در بخش خلاقیت بهره‌مند شویم و از سایر شهرها الگوگیری کنیم.

در شهر رشت صنایع‌دستی هم وجود دارد و اغلب زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست در بخش صنایع‌دستی آموزش می‌بینند و محصول تولید می‌کنند؛ اما ما بازار ثابتی برای ارائه محصولات آن‌ها نداریم.

ایجاد بازار کار برای تولیدکنندگان صنایع‌دستی به‌خصوص بانوان بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌تواند به اقتصاد شهری کمک کند؛ بنابراین با استفاده از این برندها علاوه بر ایجاد اشتغال و بازار کار می‌توانیم به معیشت مردم کمک کنیم.

در سفری به اصفهان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شرکت کردم. شهر اصفهان به دلیل سابقه‌ای که در برندبودن صنایع‌دستی دارد، توانسته خیل عظیمی از گردشگران را به‌سوی خود جذب کند. ما می‌توانیم از تبادلات و تعاملات اصفهان برای برندشدن صنایع‌دستی استفاده کنیم.

در بخش صنایع‌دستی اصفهان زبانزد شهرهای دیگر است و شهر رشت هم دارای توانایی‌های خوبی در این زمینه است. امیدوارم با الگوگیری از شهر اصفهان بتوانیم در این راه پیشرو باشیم.

رحیم شوقی، شهردار رشت: آمادگی داریم در موضوع چگونگی مدیریت پسماند با شهر اصفهان تعامل و تبادل‌نظر کنیم

رشت میزبان چهار شهر خلاق کرمانشاه، سنندج، اصفهان و بندرعباس بود.

برگزاری همایش دوسالانه یکم و دوم تیرماه با این هدف است که بتوانیم برندهای خلاق را به ظرفیت اقتصادی شهرهای خودمان سوق دهیم.

تعاملاتی که بین این پنج شهر انجام می‌شود، می‌تواند با تشریک‌مساعی به نتایج خوبی منجر شود.

انتقال تجربیات باعث می‌شود در آینده برندهای شهری را به فعلیت برسانیم و آورده آن در راستای حمایت از شهروندان باشد. رشت، مانند همه شهرهای شمالی کشور، با معضل مدیریت پسماند روبه‌رو است. با توجه به رطوبت زیاد هوا، شیرابه‌ها در شهر زیاد و مدیریت آن‌ها سخت است.

در این راستا و با توجه به حجم گردشگرانی که به شهر رشت سفر می‌کنند، تقویت مدیریت پسماند در دستور کار است.

ترافیک، معضل دیگر این شهر است. شهر رشت نسبت جمعیت به مساحت، یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای کشور است که این امر باعث شده با توجه به عرض کم خیابان با معضلی اساسی روبه‌رو شویم.

دو بار به اصفهان سفر کرده‌ام. اصفهان شهری بسیار زیباست و از لحاظ میزبانی گردشگران خارجی و داخلی در بین شهرهای کشور سرآمد است. شهر رشت در موضوع چگونگی مدیریت پسماند آمادگی دارد که با شهر اصفهان تعامل و تبادل‌نظر داشته باشد.

مهدی نوبانی، شهردار بندرعباس: اصفهان در حوزه پسماند و خدمات شهری اقدامات بسیاری انجام داده است

شهر بندرعباس از سال 1398 در حوزه صنایع‌دستی به‌عنوان شهر خلاق انتخاب شد و هدف از این اقدام حمایت از صنعتگرانی بوده است که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت می‌کردند تا بتوانیم در زمینه برندسازی، آیین‌های سنتی و هویت‌بخشی به آن‌ها  گامی برداریم.

شهر بندرعباس در زمینه هویت‌بخشی بسیار قوی است و به جرئت می‌توانم بگویم در هر محله‌ای زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و آیین‌های منحصر به خودش وجود دارد.

اگر نتوانیم آیین‌های سنتی را به فرزندان خود انتقال دهیم مانند این است که هویت نداریم. آیین‌ها اگر بتواند در قالب چارچوب‌ها قرار بگیرد می‌تواند برند باشد.

شهر اصفهان در حوزه صنایع‌دستی مانند بندرعباس خلاق است. در این زمینه با رئیس دانشگاه هنر اصفهان جلساتی برگزار و تلاش کردیم با توجه به اینکه شهر اصفهان در حوزه صنایع‌دستی فعال است، بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم تا تبادل تجربه صورت گیرد.

دو بار به اصفهان سفر کرده‌ام. این شهر، شهردار و مردم خوبی دارد. نظم و انضباط شهری اصفهان بسیار عالی است. از فضای سبز، باغ پرندگان و کارخانه پسماند و تفکیک زباله اصفهان بازدید کردیم.

این شهر در حوزه پسماند و خدمات شهری اقدامات بسیاری انجام داده است. تلاش کردیم با اصفهان تبادل تجربه کنیم؛ چراکه شهرداران تلاش می‌کنند در نگهداشت شهرها بکوشند.

فرهاد میمنت‌آبادی، رئیس شورای شهر سنندج: اینکه ادعا می‌کنید اصفهان نصف‌جهان است این نمود را در شهرتان به عینه دیدیم

با توجه به اینکه موضوعات فرهنگی و احیای سنت‌های قدیمی شاکله اصلی شهرهای خلاق است، ارتباط بیشتر با این شهرها می‌تواند به تداوم این روند کمک کند.

نکته مهم استفاده از تجارب یکدیگر است و هرچقدر این ارتباطات بیشتر باشد می‌توانیم بهره بیشتری ببریم که در نهایت پرستیژ شهرهای خلاق کشور از منظر یونسکو ارزشمند خواهد بود و همین موضوع باعث هم‌صدایی و هم‌نوایی در روند ثبت شهرهای خلاق می‌شود.

بیش از  20 بار است که به شهر اصفهان سفر کرده‌ام. زمستان سال گذشته، آخرین باری بود که برای مجمع کلان‌شهرها به اصفهان آمدم و از میزبانی خوب اصفهانی‌ها لذت بردم.

در آخرین سفرم به اصفهان با تغییرات بهینه این شهر روبه‌رو شدم. اینکه ادعا می‌کنید اصفهان نصف‌جهان است، این نمود را ما در شهر به‌عینه دیدیم و امیدوارم روزبه‌روز به توانمندی‌ها و جذابیت‌های این شهر اضافه شود.

در اصفهان بخش عمده‌ای از بختیاری‌ها ساکن هستند و درمجموع وقتی به پیشینه تاریخی این دو شهر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که قرابت، هم‌خوانی و تشابهی حتی بین معماری‌های تاریخی سنندج و اصفهان وجود دارد.

هرچقدر تبادلات و تعاملات ما با اصفهان تداوم پیدا کند، ما می‌توانیم از تجارب اصفهان بهره‌مند شویم و در این راستا هم‌نوایی و هم‌صدایی اصفهان می‌تواند برای سنندج بسیار مؤثر باشد.

فرهنگ کرد و کردستانی فرهنگی اصیل با پیشینه تاریخی ارزشمند است و می‌تواند در روند حفظ سنت‌های ایرانی‌اسلامی در اصفهان ارزشمند باشند.

ترافیک از معضلات این شهر است. با توجه به اینکه سنندج به شهر تپه‌ها معروف است و ترافیک زیادی دارد، چند روگذر، زیرگذر و کنارگذر در دست اجراست؛ اما بافت سنندج به‌گونه‌ای است که نمی‌توان زیاد در کاهش ترافیک اقدامات مؤثری انجام داد.

خبرنگاران مسئولیت خطیری بر عهده دارند و در حال حاضر این نشانه دلسوزی، درایت و تعهد به رسالت ارزشمند شماست که در رشت برای اصفهان با شهرداران و مدیران گفت‌وگومی‌کنید.

وحید فرخ تبار، شهردار تربت‌حیدریه: اصفهان و رشت می‌توانند خواهرخوانده شوند

خدمت آقای دکتر قاسم‌زاده و همه همکاران خودم در شهرداری اصفهان سلام عرض می‌کنم. به یاد دهه 80 افتادم که من هم جزو شهرداران استان اصفهان بودم. شهردار قمصر کاشان؛ پایتخت گل سرخ. این همایش‌ها می‌تواند ارتباط معنایی در تبادلات اجتماعی برقرار کند.

این قصه خواهرخواندگی‌ها نیز بسیار می‌تواند به حل مشکلات در شهرها کمک کند. معتقدم خداوند به خاطر غنایی که به آب‌وخاک و هوای هر منطقه می‌بخشد، ویژگی‌ها و یگانگی‌هایی می‌دهد که می‌تواند منحصربه‌فرد یا مشترک باشد.

تربت‌حیدریه کاندیدای شهر خلاق ادبی است. پایتخت عاشقانه‌های گویشی پارسی و اشعار محلی خراسان. این شهر به طلای سرخ معروف است.

تولید 90 تن زعفران در سال و پایتخت ابریشم کشور و شهر هزار شهید از دیگر ویژگی‌های شهر تربت‌حیدریه است. به لحاظ عرقی که به اصفهان دارم مشتاقم که با اصفهان ارتباط داشته باشیم. عقد خواهرخواندگی با رشت خواندیم و می‌توانیم با اصفهان هم خواهرخوانده شویم.

اصفهان میزبان گردشگران تاریخ و فرهنگ است؛ شهری زیبا و بااصالت. تربت‌حیدریه هم یک شهر کهن و تاریخی در شاخه شرقی ابریشم است. تمام 100 شهر و 10 استان و 16 میلیون زائر حرم امام رضا (ع) از تربت‌حیدریه عبور می‌کنند و غرفه‌های ما هم می‌تواند به محصولات دوشهر اصفهان و تربت‌حیدریه مزین شود.

ماشاءالله ایزدی ، رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرکرد: اصفهان زیبا و دوست‌داشتنی با زاینده‌رودش در زمره کم‌نظیرترین شهرهای دنیاست

خداوند متعال انسان را خلاق و پویا و کنشگر آفریده است و این ویژگی‌های انسان ارزشمند به‌طور مستقیم در زندگی او جاری است. کشور ایران اسلامی هم دارای فرهنگ و تمدن با پیشینه‌ای قوی به قدمت تاریخ است.

شهر خلاق مفهوم کاربردی جدیدی در ادبیات مدیریت شهری است که با هدف حفظ فرهنگ و هنر و آداب‌و رسوم و آیین‌های بومی‌محلی منجر به پیشرفت اقتصاد و پویایی شهرها در زمینه اشتغال‌زایی هدفمند می‌شود.

استفاده از ظرفیت نخبگان در شهرهای خلاق یک اصل اساسی است. وقتی مردم خلاق باشند، شهر خلاق نیز با بهره‌مندی از ظرفیت فکری و ایده نخبگان پیشرو و تعالی‌بخش خواهد بود و به جذب گردشگر و توریسم در این شهرها کمک می‌کند. تلاش ما هم در مجموعه مدیریت شهری و شورای اسلامی تهیه مقدمات برای عضویت شهرکرد به‌عنوان شهر خلاق یونسکو است.

بحمدالله مقدمات آن با محوریت صنایع‌دستی و مشخصا نمد فراهم شده است. چون نمدمالی از صنایع‌دستی قدیمی و موردعلاقه مردم بوده و در اشتغال‌زایی و حفظ میراث هنری گذشتگان نشان توجه و اهمیت است.

آشنایی با آثار و نتایج این نشست هم‌اندیشی و تعامل و نحوه فعالیت‌ها و نیز اشتراک تجربه‌ها بوده است. اصفهان در زمینه صنایع‌دستی بی‌نظیر است. میدان امام (ره) اصفهان حرف‌ها برای گفتن دارد و این شهر زیبا و دوست‌داشتنی با زاینده‌رودش در زمره کم‌نظیرترین شهرهای دنیاست.

فاطمه اسماعیلی، هنرمند قلم‌زن اصفهانی: اگر مسئولان اصفهانی به توریست‌ها  کارتی بدهند که بتوانند صنایع‌دستی بخرند به اقتصاد هنر در اصفهان کمک کرده‌اند

هنر قلم‌زنی ازجمله هنرهای اصیل اصفهان است. فلز جزو اجسام حس‌دار است که با هنر قلم‌زنی بر روی آن به مردم منتقل می‌شود. اگر مسئولان اصفهانی به توریست‌ها کارتی بدهند که بتوانند صنایع‌دستی بخرند، به اقتصاد هنر این شهر کمک کرده‌اند. این اقدام در شهر کیش هم انجام می‌شود.

محمدرضا نرگس خانی، هنرمند قلمکار از شهر برخوار اصفهان:

40 سال است که سفره قلمکار تولید می‌کنم. این شغل نمی‌تواند برای هنرمندان ایجاد ارتزاق کند. کار پرهزینه و کم درآمدی است. اروپایی‌ها بیشتر به این هنر ارج می‌نهند و خریدار آن هستند. مسئولان باید دست واسطه‌گران را در این رشته کوتاه کنند. شهرداری اصفهان باید نمایشگاهی دائمی از آثار تولیدکنندگان به همراه صنعتگران تولیدگر برپا کند.

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه: شهر اصفهان یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر دنیاست

شهرهای خلاق، پیشینه تمدنی شهرهای دنیا را به منصه ظهور می‌رسانند و هر شهری با  تمدنی که دارد، بخشی از تمدن جهان را تشکیل می‌دهد. شهر کرمانشاه در تنوع غذایی از نظر یونسکو به‌عنوان شهر خلاق شناخته شده است.

این شهر توانسته است تنوع، طعم‌ها و مزه‌های غذایی را به جهان معرفی کند که این موضوع به لحاظ گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است. معضل حاشیه‌نشینی و ترافیک از مسائل مهم در این شهر است.

کرمانشاه و اصفهان در تبادلات فرهنگی با هم مراوداتی دارند. شهر اصفهان دارای قدمتی تاریخی است و در معماری منحصربه‌فرد است. این شهر نه‌تنها در ایران، بلکه در همه جهان شناخته‌شده است و از جاذبه‌های خاص و کم‌نظیر دنیاست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

16 − دو =