شعب بانکی برای قبول ضامن، سلیقه‌ای عمل می‌کنند:

سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن

بانک‌های اصفهان برای قبول ضامن، سلیقه‌ای عمل می‌کنند. درحالی بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک‌ها برای گرفتن تسهیلات خرد تنها به یک ضامن باید اکتفا کنند که هیچ‌کدام از شعب بانکی اصفهان زیر بار چنین ابلاغیه‌ای نمی‌روند.

تاریخ انتشار: 08:56 - شنبه 1402/04/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن

به گزارش اصفهان زیبا؛ بانک‌های اصفهان برای قبول ضامن، سلیقه‌ای عمل می‌کنند. درحالی بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک‌ها برای گرفتن تسهیلات خرد تنها به یک ضامن باید اکتفا کنند که هیچ‌کدام از شعب بانکی اصفهان زیر بار چنین ابلاغیه‌ای نمی‌روند.

هنوز هم بانک‌ها سخت‌گیری‌های خودشان را برای قبول ضامن دارند و با صراحت اعلام می‌کنند که به یک ضامن برای پرداخت وام اکتفا نمی‌کنند. بانک‌ها بسته به اعتبار ضامن‌ها تصمیم می‌گیرند که متقاضی باید چه تعداد ضامن معرفی کند.

سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام به مردم عادی در حالی است که برخی از شعب بانک‌های دولتی و خصوصی به‌راحتی آب‌خوردن به کارمندانشان مبالغ بالای تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

به‌تازگی محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده که مقررات بانک مرکزی در زمینه تسهیلات خرد فقط داشتن یک ضامن است.

فرزین تأکید کرده است «از همکاران نظام بانکی می‌خواهم طبق قانون، این موضوع را رعایت کنند و از تسهیلات‌گیرندگان خرد، بیش از یک ضامن دریافت نشود.»

بررسی‌های اصفهان زیبا اما نشان می‌دهد خط‌و‌نشان‌کشیدن‌های فرزین برای بانک‌ها در تغییر رویه آن‌ها تأثیری نداشته است و شعب بانکی در اصفهان به‌هیچ‌عنوان زیر بار این ابلاغیه بانک مرکزی نمی‌روند.

علاوه بر اینکه بانک‌ها حاضر به قبول تنها یک ضامن برای ارائه تسهیلات خرد نیستند، بلکه به‌شرط داشتن شرایط خاص حاضر به پذیرفتن این ضامن‌ها هستند.

هیچ‌کدام از بانک‌ها حاضر نیستند برای پرداخت تسهیلات کارمندی را که پیمانی و قراردادی است، قبول کنند. اگر حقوق دریافتی ضامن کم باشد، به یک ضامن راضی نمی‌شوند و اعلام می‌کنند بسته به درآمد ضامن‌هایی که توسط فرد متقاضی معرفی می‌شود، باید چندین ضامن به بانک معرفی شود.

در شرایط کنونی اما تمامی شعب بانکی در اصفهان اعلام می‌کنند که قادر به پرداخت وام نیستند. بانک‌ها اعلام می‌کنند دستور پرداخت تسهیلات از متولیان بالادستی به آن‌ها اعلام شده است.

پرداخت وام متوقف شد!

نکته جالب اینکه بانک‌ها اعلام می‌کنند در حال حاضر روند پرداخت تسهیلات خرد به مردم را متوقف کرده‌اند.

یکی از پرسنل بانک ملت اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «پرداخت تسهیلات فعلا متوقف شده است؛ چون بانک‌ها در حال پرداخت وام ازدواج، وام فرزندآوری و وام‌های تکلیفی که دولت اعلام می‌کند هستند؛ بنابراین باید فعلا صبر کنید تا ابلاغیه جدید به ما اعلام شود که ما مجاز به پرداخت تسهیلات به مردم هستیم یا خیر؛ ضمن اینکه برای قبول تعداد ضامن‌ها نیز شعب بانکی تصمیم می‌گیرند.»

شروط جدید بانک‌ها برای پرداخت وام

بانک‌ها برای پرداخت وام نه‌تنها به یک ضامن اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه شروط جدیدی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان اعلام می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال یکی از شعب بانکی اصفهان با صراحت اعلام می‌کند که دیگر مانند گذشته نیست که متقاضی صرفا به‌واسطه حسابی که در شعبه باز کرده و با حسابش کار می‌کند بتواند تسهیلات دریافت کند؛ بلکه الان شروط تازه‌ای برای اختصاص تسهیلات به مردم در نظر گرفته شده و اگر این شروط را نداشته باشند نمی‌توانند وام بگیرند.

یکی از پرسنل بانک سپه به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «حدود 10 روزی می‌شود که بانک‌ها مجاز به پرداخت تسهیلات نیستند. هرموقع اعلام کنند که پرداخت وام صورت بگیرد ما اقدام می‌کنیم. برای پرداخت تسهیلات نیز مانند گذشته نیست که شخص با حسابی که در شعبه موردنظر کار کرده بتواند وام پرداخت کند بلکه یا باید جواز کسب داشته باشد یا اینکه در بانک سپه حساب نگین مهر یا نگین آتیه باز کند تا بتواند وام بگیرد؛ در خصوص تعداد ضامن نیز بسته به اعتبار آن‌ها مشخص می‌کنیم که چه تعداد باید باشند؛ ممکن است به دو یا ضامن بیشتری نیاز داشته باشیم.»

بانک تعداد ضامن را مشخص می‌کند

یکی از پرسنل بانک ملی نیز به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «در حال حاضر وام پرداخت نمی‌کنیم. باید یک یا دو ماه آینده صبر کنید که تکلیف بانک‌ها مشخص شود که آیا می‌توانند تسهیلات پرداخت کنند یا نه. البته که تعداد ضامن‌ها را بانک مشخص می‌کند و این‌طور نیست که صرفا به یک ضامن اکتفا کنیم بلکه ممکن است نیاز به دو، سه یا تعدادضامن بیشتری داشته باشیم.»

بانک تجارت نیز با صراحت اعلام می‌کند که بانک‌ها تصمیم می‌گیرند که چه تعداد ضامن باید از سوی فرد متقاضی اعلام شود.

یکی از پرسنل بانک تجارت به اصفهان زیبا می‌گوید: «برای مشخص‌شدن تعداد ضامن اعتبارسنجی می‌کنیم و بسته به اعتبار‌سنجی و به نسبت اعتبار ضامن‌ها بانک مشخص می‌کند که برای گرفتن تسهیلات به چه تعداد ضامن نیاز است.»

دو ضامن کارمند رسمی باشند

تأمین ضامن و وثیقه برای دریافت وام از شبکه بانکی همواره از سختی‌های پیش روی متقاضیان دریافت تسهیلات بوده است. بانک‌ها برای دریافت وام سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

متقاضیان تسهیلات در مراجعه به شعب با شرایط متفاوت و سلیقه‌ای برای ضمانت مواجه شده‌اند. بانک‌ها نه‌تنها شرط پرداخت وام را قبول چندین ضمانت اعلام می‌کنند؛ بلکه ضامن‌هایی می‌خواهند که شرایط استخدام رسمی را داشته باشند.

 یکی از پرسنل بانک صادرات اصفهان نیز به اصفهان زیبا می‌گوید: «در شرایط فعلی پرداخت وام منتفی است؛ اما به‌طورکلی اگر بخواهیم تسهیلات پرداخت کنیم متقاضی باید دو ضامن کارمند رسمی داشته باشد که این ضامن‌ها به‌طور حتم باید نامه کسر از حقوق ارائه دهند. اگر هم ضامن‌ها کاسب باشند باید حساب جاری فعال داشته باشند و دسته‌چک ارائه دهند.»

او تصریح می‌کند: «فعلا بانک‌ها وام پرداخت نمی‌کنند و مشخص نیست که چه زمانی تسهیلات پرداخت کنیم.»

در حالی بانک‌ها از دستورات بانک مرکزی مبنی بر پرداخت وام با قبول یک ضامن استقبال نمی‌کنند که مقامات ارشد نظام بانکی از لزوم اجرای این طرح در تمامی بانک‌ها خبر داده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × یک =