ورزشکاران اصفهانی با کسب سهمیه پارادوومیدانی و پاراتیراندازی شروع کردند:

دورخیز پاراالمپیکی‌ها برای پاریس

روال کسب سهمیه برای پاراالمپیکی‌های اصفهان در حالی به‌طور رسمی آغاز شده که برای المپیک هنوز سهمیه‌ای به دست نیامده و ورزشکاران استان در تلاش برای طی این فرایند هستند.

تاریخ انتشار: 09:41 - سه شنبه 1402/05/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دورخیز پاراالمپیکی‌ها برای پاریس

به گزارش اصفهان زیبا؛ مسابقات پارادوومیدانی قهرمان جهان پاریس شروع رسمی ورزش اصفهان برای پاراالمپیک پاریس بود.

در جریان این رقابت‌ها که هفته گذشته به انجام رسید، رشید مسجدی، ملی‌پوش استان در ماده پرتاب وزنه با رکورد 8.49 متر به مقام قهرمانی رسید و علاوه بر شکستن رکورد این رقابت‌ها، سهمیه پاراالمپیک را نیز به دست آورد.

روال کسب سهمیه اصفهانی‌ها بدین جا ختم نشد و علیرضا مختاری که در همین ماده از کسب مدال بازمانده بود، با توجه به رتبه چهارمی، سهمیه پاراالمپیک را کسب کرد.

به فاصله کوتاهی پس‌ از این رویداد، در مسابقات پاراتیروکمان قهرمانی جهان، سمیه رحیمی، کماندار اصفهانی که به همراه محمدرضا عرب‌عامری ترکیب تیم میکس ایران را تشکیل می‌داد، با صعود به مرحله نیمه‌نهایی سهمیه پاراالمپیک پاریس را از آن خود کرد.

هادی نوری، ملی‌پوش نجف‌آبادی هم که در این رقابت‌ها به مدال نایب‌قهرمانی دست یافت، سهمیه انفرادی‌اش را قطعی کرد تا دو سهمیه هم از پاراتیراندازی به دست بیاید.

آن‌طور که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده، پاراالمپیک پاریس 2024 از ۱۸ شهریور تا ۷ مهر سال ۱۴۰۲ در ۲۲ رشته ورزشی برگزار می‌شود و معمولا تا یکی دو ماه قبل از شروع رسمی این رقابت‌ها، روال کسب سهمیه ادامه خواهد داشت و ورزشکاران اصفهانی بیشتری می‌توانند مسافر پاریس شوند.

در رشته پاراتکواندو، حامد حق‌شناس، ملی‌پوش اصفهانی از شانس زیادی برای کسب سهمیه برخوردار است. او که برای حضور در بازی‌های پاراآسیایی و مدال‌آوری در این رویداد مهیا می‌شود، در رنکینگ جهانی بین هشت نفر برتر است و با حفظ این موقعیت و کسب امتیازات بیشتر، سهمیه‌اش قطعی می‌شود.

میثم بنی‌طبا، ملی‌پوش جودو نابینایان و کم‌بینایان کشورمان نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، یکی از مسافران پاریس خواهد بود. بنی طبا که سابقه مدال‌آوری در پاراآسیایی را دارد، چند سالی به‌عنوان ورزشکار تبریز در میادین بین‌المللی شرکت می‌کرد، اما سال گذشته پس از پیگیری‌های اداره ورزش و جوانان، مقرر شد یک‌بار دیگر برای اصفهان مسابقه بدهد.

کلاس‌بندی جودو نابینایان در گذشته مشکلاتی را برای بنی‌طبا ایجاد کرده بود؛ اما با کلاس‌بندی‌های اخیر، طی یکی دو سال گذشته روند موفقی را پشت سر گذاشت و کسب سهمیه پاراالمپیک برای او دور ازنظر نخواهد بود.

در رشته بسکتبال با ویلچر هم اگر این تیم موفق به کسب سهمیه شود، ورزشکاران اصفهانی شانس زیادی برای همراهی تیم ملی خواهند داشت.

پس از راهیابی تیم ملی بسکتبال با ویلچر به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی، برخی رسانه‌ها عنوان کردند این تیم سهمیه پاراالمپیک گرفته است؛ اما فدراسیون جانبازان و معلولان با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد ایران سهمیه مستقیم را برای حضور در پاریس به دست نیاورده، بلکه یک سهمیه به قاره آسیا در پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس اختصاص یافته است.

قرار است هشت تیم در بخش مردان و هشت تیم در بخش زنان سهمیه حضور در پاراالمپیک پاریس را کسب کنند. چهار سهمیه این دوره از بازی‌ها در مسابقات قهرمانی قاره‌ها به دست خواهد آمد.

برای چهار سهمیه باقی‌مانده، یک تورنمنت با حضور برخی تیم‌ها برگزار می‌شود که تیم‌های شرکت‌کننده باید دارای رنکینگ بالا باشند؛ زیرا در این تورنمنت نیز چهار سهمیه دیگر توزیع خواهد شد.

با این شرایط اگر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه قهرمان شود، آن وقت است که سهمیه حضور در پاراالمپیک پاریس را کسب می‌کند؛ در غیر این صورت باید در یک تورنمنت معتبر دیگر حضور پیدا کند تا بتواند به‌عنوان نماینده قاره کهن در پاراالمپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور داشته باشد.

برخلاف المپیک که در تمام سهمیه‌های به‌دست‌آمده، ورزشکار اعزامی معرفی خواهد شد، از سال‌ها قبل تاکنون، روال انتخاب کاروان پاراالمپیک ایران، بر مبنای کیفی بوده است و ورزشکاران شانس مدال، راهی این رویداد می‌شوند.

به گفته غفور کارگری، رئیس کمیته پاراالمپیک، بر اساس سیاست کیفی‌گرایی، اولویت‌بندی ورزشکاران برای اعزام بر اساس شانس مدال‌آوری آن‌ها خواهد بود. البته او تأکید کرده، حمایت ویژه‌ای از بانوان ورزشکار خواهد شد و برخی اعزام‌ها در این بخش، با نگاه حمایتی انجام می‌شود.

با توجه به آنچه اشاره شد، کسب سهمیه پاراالمپیک ملاک حضور در این رویداد نیست و بر مبنای رکوردگیری در رشته‌هایی مثل دوومیدانی و نظر کادر فنی در رشته‌های تیمی تکلیف ورزشکاران اعزامی به پاراالمپیک مشخص می‌شود.

برای پاراالمپیک توکیو، علیرضا مختاری در رشته دوومیدانی، تنها نماینده استان بود که به مدال نقره نیز دست پیدا کرد و دومین مدال‌آور تاریخ ورزش استان لقب گرفت.

ایمان بک‌زاده و دانیال ذاکری‌فر هم در رشته بسکتبال با ویلچر در توکیو حضور داشتند؛  ابراهیم مؤمنی نیز به‌عنوان مربی تیم ملی را همراهی می‌کرد.

علی نجیمی، ورزشکار اهل شهرستان خورزوق در پاراالمپیک توکیو شرکت کرد، اما با توجه به اینکه چند سالی است ورزشکار همدان شده، حضور او به نام این شهر ثبت شد.

روال کسب سهمیه برای پاراالمپیکی‌های اصفهان در حالی به‌طور رسمی آغاز شده که برای المپیک هنوز سهمیه‌ای به دست نیامده و ورزشکاران استان در تلاش برای طی این فرایند هستند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نوزده − چهارده =