راه‌آهن قدر ظرفیت بخش خصوصی قطب صنعت ریل کشور را نمی‌داند:

فرصت محدود استفاده از سرمایه‌های حمل‌ونقل اصفهان

توسعه صنعتی و گردشگری استان اصفهان با سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی پیوند دارد و بخش زیادی از مواداولیه صنایع مادر در اصفهان از طریق شبکه ریلی تأمین می‌شود.

تاریخ انتشار: 08:41 - پنجشنبه 1402/05/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرصت محدود استفاده از سرمایه‌های حمل‌ونقل اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ توسعه صنعتی و گردشگری استان اصفهان با سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی پیوند دارد و بخش زیادی از مواداولیه صنایع مادر در اصفهان از طریق شبکه ریلی تأمین می‌شود؛ بااین‌حال چالش‌های بسیاری در مسیر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرارگرفته و منجر به توقف سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها شده است.

استان اصفهان به لحاظ جایگاه گردشگری، صنعتی و جغرافیایی در حوزه حمل‌ونقل موقعیت مهمی دارد و میزان سفر و گذر از این استان در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و ریلی اهمیت دارد؛ بنابراین تقویت هر یک از  ناوگان‌ها به گفته کارشناسان به توسعه اقتصادی، فرهنگی و خدمات‌رسانی کمک می‌کند.

در بین بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، حمل‌ونقل ریلی صرفه اقتصادی بالاتری نسبت به سایر بخش‌ها دارد و قطار سبزترین سیستم حمل‌ونقل شناخته می‌شود؛ با‌وجوداین موانعی در مسیر توسعه حمل‌ونقل ریلی استان قرار دارد که عزم جدی مسئولان استانی و کشوری را در این حوزه می‌طلبد.

پایین‌بودن سرعت در کل ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور و بهره‌وری پایین ازجمله مشکلات این بخش است؛ چون از زیرساخت‌ها به اندازه کافی استفاده نمی‌شود؛ برخی فعالان نیز از افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و کاهش حاشیه سودشان گلایه‌مندند.

تأمین نیروی کشش نیز مشکل دیگری است که شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، این شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درگیر یک‌سری چالش‌ها با شرکت راه‌آهن هستند.

کم‌کاری‌های راه‌آهن

درباره مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی استان با شرکت راه‌آهن، مدیرعامل هلدینگ توکاریل به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «مشکل تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اصفهان مشابه است؛ در کمال تأسف راه‌آهن با چالش‌هایی همچون نداشتن زیرساخت‌های لازم، نداشتن شبکه‌های گسترده، ترافیک، نداشتن ناوگان مناسب مانند لوکوموتیو و واگن دست‌به‌گریبان است و روزبه‌روز این مشکل تشدید می‌شود. این موانع باعث شده است بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در بیشتر نقاط کشور و در ایستگاه‌های مختلف متوقف شود.»

محسن سعیدبخش تصریح می‌کند: «دراین‌بین شرکت توکاریل هم از این مشکلات بی‌نصیب نمانده است؛ باوجود تمامی پیگیری‌ها و تعامل‌هایی که با مجموعه‌های راه‌آهن به‌عمل ‌آمده است، بازهم شاهد هستیم که بالغ‌بر 800 واگن در نقاط مختلف به‌صورت روزانه متوقف‌اند و علت اصلی آن‌هم نداشتن لوکوموتیو و خطوط حمل‌ونقل است.»

سعیدبخش خاطرنشان می‌کند: «این شرکت به راه‌آهن کمک می‌کند تا بخشی از حمل بار مواداولیه و محصولات فولادمبارکه از معادن چادرملو، گل‌گهر و سنگان به‌سمت اصفهان حرکت داده‌شده و بدون وقفه تولید فولادمبارکه با قوت انجام شود.»

او می‌افزاید: «توکاریل طی سال‌های گذشته درخصوص افزایش واگن و خرید لوکوموتیو اقدامات عاجلی را به‌عمل آورده است؛ همچنین شرکت فولادمبارکه از 1400 تعدادی لوکوموتیو خریداری کرده است تا هم تولید داخلی تقویت شود و هم اینکه از این طریق بتواند بخشی از مشکلات حمل‌ونقل ریلی را برطرف کند.»

مدیرعامل هلدینگ توکاریل بیان می‌کند: «برای رفع این مشکلات، راه‌آهن جمهوری اسلامی باید از ظرفیت بخش خصوصی به‌منظور سرمایه‌گذاری در بخش شبکه، در بخش ماشین‌آلات و همچنین در بخش تعمیرات و تجهیزانی که می‌تواند برای تخلیه و بارگیری مورداستفاده قرار گیرد، بهره ببرد.»

سعیدبخش اذعان می‌کند: «این ظرفیت در بخش خصوصی وجود دارد. باید این ظرفیت را به‌عنوان یک فرصت در نظر گرفت و از آن استفاده درست کرد. امیدواریم با توجه به صحبت‌های مختلفی که در محافل گوناگون با مسئولان راه‌آهن داشته‌ایم، این نکته را مدنظر قرار دهند.»

مدیرعامل هلدینگ توکاریل تصریح می‌کند: «دولت اگر بخواهد خودش مشکلاتش را حل کند، با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و تأکیدهایی که ایشان در خصوص اصل 44 قانون اساسی داشتند، شرایط ایجاب می‌کند به بخش خصوصی توجه ویژه داشته باشد و در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های این بخش استفاده کند.»

سرعت پایین ریل در کشور

سعیدبخش خاطرنشان می‌کند: «سرمایه‌گذاری‌های لازم برای افزایش ظرفیت حمل بار از جاده به سمت ریل باید صورت گیرد؛ همچنین توقف‌های زیادی که در مسیرهای ریلی وجود دارد، باید مرتفع شود. در کمال تأسف سرعت ریل ما در سطح کشور 5/3 کیلومتر در ساعت است که ازنظر بین‌المللی سرعت پایینی بوده و سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی را به‌صورت چشمگیری کاهش داده است.»

مدیرعامل هلدینگ توکاریل بیان می‌کند: «با توجه به مجوزهایی که صادرشده شرکت توکاریل باید تعدادی لوکوموتیو به ناوگانش اضافه کند. این شرکت خوشبختانه یکی از شرکت‌های خوش‌نام در سطح کشور است که رتبه اول بهره‌وری را دارد و می‌تواند در هریک از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشد؛ کمااینکه طی سال‌های گذشته افزایش سرمایه و توسعه در آن دیده‌ شده است و امیدواریم با توجه به برنامه‌های مصوبی که در مجموعه توکاریل از طریق هیئت‌مدیره و سهام‌دار به‌عمل‌آمده، سرمایه‌گذاری و طرح‌های توسعه‌ای به‌منظور رفع مشکلات در سطح حمل‌ونقل ریلی عملیاتی شود.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =