بیم شهر در بحران زمستان

زمستان برفی و بارانی در اصفهان، مدیران شهری را برآن داشت تا برای هر بحرانی آماده باشند. در این راستا ،مناطق پانزده‌گانه شهرداری، تجهیزات لازم را برای رویارویی با زمستانی سخت آماده کردند. در این گزارش، عملکرد برخی از مناطق برای مقابله با یخ‌زدگی و آب‌گرفتگی آمده است که در ادامه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 10:39 - شنبه 1401/10/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیم شهر  در بحران زمستان

نمک‌پاشی بزرگراه شهید خرازی و پل‌های استقلال در منطقه 2

مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان با اشاره به آماده‌باش نیروهای خدمات شهری این منطقه برای مواجهه با برف و باران گفت: نیروهای خدمات شهری با تمام امکانات و تجهیزات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی و آب‌گرفتگی معابر منطقه 2 بسیج شده‌اند. محمد صیرفی‌نژاد با اشاره به اینکه تیم خدمات شهری منطقه 2 آماده‌باش است، اظهار کرد: پس از بارش برف اولیه، ماشین‌آلات لازم جایگزین ماشین‌های بارگیری شد و خودروی مکانیزه و لودر خدمات موتوری در معاونت خدمات شهری در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

به گفته او، با افزایش شدت برف برای پیشگیری از یخ‌زدگی در شیب پل شماره شش و چهار میدان استقلال در دو مرحله نمک‌پاشی انجام شد تا خودروهای ورودی از سمت تهران با مشکل مواجه نشوند. مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان تصریح کرد: ورودی پل امیرکبیر (شهید امینی) و اتوبان امام خمینی(ره) و نیز پل دوطبقه آن به‌طور کامل به اضافه رمپ‌ها و اتوبان خرازی با اکیپ مختلف، به‌خصوص در سطوح شیب‌دار نمک‌پاشی شد.

صیرفی‌نژاد ادامه داد: در پیچ میدان‌های منطقه 2 به دلیل احتمال منحرف‌شدن خودروها، عملیات نمک‌پاشی انجام شد؛ اما با افزایش برف و آب‌شدن آن دچار مشکل آب‌گرفتگی در برخی معابر شدیم که به سرعت رفع شد. او گفت: سه مورد فرونشست زمین در محله دهنو رخ داد و خدمات شهری منطقه برای رفع آن اقدام کرد.

همچنین بر اثر بی‌احتیاطی یک برخورد خودرو با سپتیک (سیستم تصفیه فاضلاب زیرزمینی) در اتوبان خرازی به وجود آمد که بسیار سریع بررسی شد؛ همچنین مورد آب‌گرفتگی را پیگیری کردیم تا یخ‌زدگی در اتوبان رخ ندهد. مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان تصریح کرد: چند نقطه در مکان‌های دارای شیب ازجمله خیابان امام خمینی(ره)، میدان جمهوری، کنارگذر اتوبان خرازی و سه مورد در خیابان کهندژ دچار آب‌گرفتگی شده بود که با خودروهای کفکش، آب‌گرفتگی این مناطق رفع شد.

صیرفی‌نژاد درباره سامان‌دهی مادی‌ها و نهرها اظهار کرد: تمام مادی‌های منطقه 2 باز است و در حال حاضر، سه دستگاه خودرو، دو دستگاه کفکش، چندین ژنراتور و موتوربرق آبکشی، خودرو نمک‌پاشی مکانیزه موتوری و لودر آماده‌باش است. با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر بارش دوباره، عملیات شن‌پاشی و نمک‌پاشی انجام می‌شود؛ همچنین اقدامات لازم برای دپوی نمک و ماسه نیز انجام شده است و در حال آماده‌سازی کیسه نمک و ماسه برای توزیع هستیم. امیدوارم شهروندان هرگونه حادثه و مشکل را به شماره ۱۳۷ شهرداری اطلاع دهند تا واحد امور شهر برای رفع آن به‌سرعت اقدام کند.

 

آماده‌باش ۲۳۰ نفر از نیروهای منطقه ۱۰

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: ۲۳۰ نفر از کارکنان شهرداری منطقه ۱۰ به‌منظور خدمت‌رسانی به شهروندان درزمینه نمک و ماسه‌پاشی برای جلوگیری از یخ‌زدگی معابر و رفع آب‌گرفتگی آماده‌باش هستند. داوود بحیرایی با اشاره به تلاش کارکنان شهرداری منطقه برای خدمت‌رسانی به شهروندان در این ایام افزود: بارش برف که در ۱۰ سال گذشته در اصفهان بی‌سابقه است، شادی مردم،به‌ویژه جوانان و نوجوانان را به‌دنبال داشت و امیدواریم با تلاش کارکنان شهرداری، خانواده‌ها در سلامت کامل با حضور در بوستان‌ها و پارک‌های منطقه ۱۰ لحظه‌های شاد و مفرحی را سپری کنند.

او تصریح کرد: به علت بارش برف، برخی از معابر فرعی منطقه دچار آب‌گرفتگی شد که اکیپ‌ها و گروه‌های خدمات شهری منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با استقرار در محل، به جمع‌آوری آب و رفع آب‌گرفتگی در کمترین زمان اقدام کردند. مدیر منطقه 10 شهرداری اصفهان افزود: اقدام به موقع در نمک و ماسه‌پاشی و رفع آب‌گرفتگی معابر و به نوعی مدیریت بحران در زمان‌های حساس را برای زیست‌پذیری بهتر شهروندان، از رسالت‌های خود می‌دانیم.

 

آماده‌باش ۲۳۰ نفر از نیروهای منطقه ۱۰ برای نمک و ماسه پاشی بر روی برف های این منطقه - اصفهان زیبا

 

استقرار مخازن شن و نمک در ۳۰ نقطه منطقه ۱۱

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با اشاره به آمادگی کامل شهرداری منطقه در روزهای برفی گفت: برای رفاه حال شهروندان، مخازن شن و نمک در ۳۰ نقطه منطقه استقرار یافته است. حسن محمدحسینی با اشاره به آمادگی این منطقه در روزهای برفی و بارانی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، عوامل شهرداری منطقه در آماده‌باش کامل بودند و نیروها در مناطق حساس و موردنیاز مستقر شدند.

او افزود: برای رفاه حال شهروندان، در صورت نیاز به استفاده از کیسه‌های شن و نمک برای تردد خودروهای خود در بعضی معابر منطقه، می‌توانند با شماره ۰۳۱۳۳۲۳۶۴۰۲ تماس بگیرند و موارد را اعلام کنند. مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از یخ‌زدگی معابر و کوچه‌ها، ۱۰۰ کیسه شن و نمک در سطح منطقه پاشیده شد.

 

آمادگی کامل مدیریت بحران منطقه ۱۲ برای مقابله با تغییرات جوی

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان از آمادگی کامل ستاد مدیریت بحران این منطقه برای مقابله با شرایط ناشی از تغییرات جوی و نزولات آسمانی و با تأکید بر حفظ سلامتی شهروندان خبر داد. علی‌اکبر رسالت اظهار کرد: در مواجهه با بحران‌های احتمالی فصل زمستان، جای هیچ‌گونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد و ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۲ برای مقابله با شرایط ناشی از تغییرات جوی، بارش‌های سیلابی، رخدادها و حوادث احتمالی از آمادگی کامل برخوردار است.

او اضافه کرد: در هنگام بارش نزولات جوی ضمن شناسایی نقاط بحران‌خیز منطقه، عوامل اجرایی ثابت و توجیه‌شده در محل‌های مستعد بحران و آب‌گرفتگی مستقر هستند تا در خصوص رفع و کاهش مشکلات اقدام لازم را به‌عمل آورند. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه امکانات، ادوات جانبی و ملزومات لازم عوامل اجرایی مدیریت بحران آماده است، تصریح کرد: به‌منظور تجهیز بیشتر با تأمین اعتبار لازم، بخشی از کمبود امکانات ستاد مدیریت بحران این منطقه رفع شد.

به گفته رسالت، تمهیدهای لازم جهت آمادگی نیروهای انسانی و برخورداری از تجهیزات و تحت کنترل بودن امور، برای مواجه‌شدن با بحران‌های احتمالی توسط ستاد مدیریت بحران این منطقه انجام شده است. او تأکید کرد: حفظ جان تمام شهروندان برای مدیریت شهری مهم است و ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۲ تمام توان و تلاش خود را برای حفظ جان آن‌ها و پیشگیری از خطرهای احتمالی به‌کار می‌گیرد.

 

لذت‌بردن از روزهای برفی با رعایت نکته‌های ایمنی

سـخن‌گو و رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان هم درباره رعایت نکته‌های ایمنی در روزهای برفی صحبت کرد. سرآتشیار فرهاد کاوه‌آهنگران اظهار کرد: شهروندان هنگام بارش برف و پس از آن ممکن است به فکر لذت‌بردن از بازی با برف بیفتند که امکان دارد با رعایت‌نکردن نکته‌های ایمنی، این تفریح جذاب به خاطره‌ای بسیار بد و جبران‌ناپذیر تبدیل شود؛ بنابراین انتظار می‌رود به نکته‌های ایمنی لازم توجه کنند.

او خطاب به شهروندان گفت: چنانچه قصد عزیمت با خودروی شخصی خود را دارید، خودرو باید مجهز به بخاری سالم و زنجیرچرخ باشد و از نظر فنی و سوخت کامل مشکلی نداشته باشد؛ همچنین هنگام سفر باید وسایل گرمایشی، پتو و چنددست لباس گرم همراه داشته باشید. سخن‌گو و رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: هنگام سفر با خودروی شخصی آذوقه و آب کافی به همراه ببرید و از اتراق در مکان‌های خلوت و صعب‌العبور و فضاهایی که احتمال سقوط بهمن در آن وجود دارد، خودداری کنید.

او با اشاره به احتمال افزایش ایجاد حوادث رانندگی در روزهای برفی خاطرنشان کرد: هنگام رانندگی سرعت مطمئنه را رعایت کنید و در زمان بارش برف به‌دلیل نبود دید کافی برای رانندگان دیگر، چراغ‌های اصلی و هشداری خودرو را روشن نگه دارید.

کاوه‌آهنگران تصریح کرد: استفاده از تیوپ خودرو برای سرخوردن در مناطق شیب‌دار، فوق‌العاده خطرناک است و می‌تواند به قیمت ازدست‌دادن جان شهروندان تمام شود یا جان دیگران را تهدید کند؛ به‌علاوه، ضروری است از پرتاب‌کردن گلوله برف به‌سمت خودروهای عبوری و یکدیگر خودداری کنید؛ چراکه تاکنون حوادث ناگوار و صدمات زیادی، به همین دلیل گزارش شده است.

او اظهار کرد: از مصرف داروهای خواب‌آور و هر چیزی که تعادل شما را بر هم می‌زند، خودداری کنید و چنانچه دارای بیماری‌های قلبی و مغزی هستید به دلیل مسافت زیاد تا مراکز درمانی از رفتن به پیست‌های اسکی بپرهیزید. سخن‌گو و رئیس اداره ارتباطات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ادامه داد: پیش از تاریک‌شدن هوا در مسیرهای اصلی قرار بگیرید و تا حد امکان طوری برنامه‌ریزی کنید تا هنگام روشنی هوا در محدوده محل زندگی خود باشید؛ همچنین به‌شدت مراقب کودکان خود باشید؛ چراکه چاه‌ها، موانع و سطح‌های غیرهموار در زیر برف پنهان است.

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 − ده =