معترضان داوری نقره‌داغ شدند:

کمیته انضباطی حساب‌پرکن فدراسیون

هرچند فقط یک هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران پشت سرگذاشته شده، با این حال به نظر می‌رسد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این فصل شمشیر خودش را خیلی زودتر از حد معمول برای جامعه فوتبال از غلاف بیرون کشیده است.

تاریخ انتشار: 12:23 - سه شنبه 1402/05/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کمیته انضباطی حساب‌پرکن فدراسیون

به گزارش اصفهان زیبا؛ هرچند فقط یک هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران پشت سرگذاشته شده، با این حال به نظر می‌رسد که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این فصل شمشیر خودش را خیلی زودتر از حد معمول برای جامعه فوتبال از غلاف بیرون کشیده و اعلام جرائم نقدی این کمیته در ارتباط با متخلفان انضباطی هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران نشان می‌دهد که در این فصل تمام جامعه فوتبال چه در قالب کادرفنی و چه در قالب بازیکن برای روبه‌رو نشدن با جریمه‌های مالی و محرومیت‌های مختلف، کاری به بسیار سخت در پیش رو خواهند داشت.

البته جالب اینجاست که لیگ فوتبال ایران تازه در شروع کار خودش قرار دارد و هنوز رقابت‌ها آنقدر حساس نشده که کار به جنجال و حواشی بیرون زمین هم کشیده شود؛ وگرنه در هفته‌های پایانی لیگ بدون شک با حساس‌ترشدن مسابقات فوتبال، جنجال هم زیاد می‌شود و در این شرایط مشخص نیست که کمیته انضباطی چطور می‌خواهد این التهاب را از فضای فوتبال دور کند.

این جرائم بدون شک در گام اول تأثیرگذار خواهد بود؛ اما در صورت تکرار باید برنامه‌ریزی بهتری برای مدیریت آن انجام داد.

یک تیر و دو نشان

به هر حال فدراسیون فوتبال بعد از عدم  موفقیت در بحث دریافت حق پخش تلویزیونی درآمد آن‌چنان زیادی از خودش ندارد و جریمه‌های مختلفی که از جانب پرونده‌هایی مثل پرونده مارک ویلموتس بلژیکی به فوتبال ایران تحمیل شد، حساب فدراسیون را خالی از همیشه کرده و به نظر می‌رسد که احکام انضباطی صادر‌شده یک منبع درآمد ثابت و البته نقدی برای اداره امورات فدراسیون باشد که می‌تواند دو هدف را دنبال کند.

در گام اول تجربه ثابت کرده که جامعه فوتبال و همه ورزشکاران مثل بقیه مردم جامعه به موضوعات مالی بسیار حساس هستند و همین که جرائمی سنگین برای آن‌ها وضع می‌شود، در ادامه فصل می‌تواند به‌عنوان یک سوپاپ اطمینان جلوی ایجاد حاشیه‌های جدید را بگیرد و از طرف دیگر پول‌هایی که نقدا به حساب فدراسیون واریز می‌شود، در درازمدت می‌تواند یک کمک مالی مناسب به مدیریت ساختار فوتبال ایران داشته باشد.

درآمد 310 میلیون تومانی

بر اساس خبری که روز دوشنبه منتشر شد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای اعلام جرائم این هفته خیلی زود وارد عمل شد و اولین نفری که در همان هفته اول نقره داغ شد، سید مهدی رحمتی سرمربی نساجی مازندران بود که بعد از تساوی تیمش در برابر پیکان صحبت‌هایی را مطرح کرد و حالا باید علاوه بر یک جلسه محرومیت، مبلغ 200 میلیون تومان هم به عنوان جریمه به فدراسیون فوتبال پرداخت کند.

منصور باقری بازیکن تیم پیکان تهران هم به دلیل افترا، توهین از طریق مصاحبه بعد از بازی به یک جلسه محرومیت تعلیقی و پرداخت ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

مجتبی حسینی سرمربی تیم آلومینیوم اراک هم که بعد از باخت به پرسپولیس درباره گل مشکوک به آفساید قرمزها معترض شده بود، یک جریمه 50 میلیون تومانی را در پیش روی خودش دید و از طرف دیگر سید مهران موسوی مدافع اراکی‌ها هم به دلیل افترا، توهین از طریق مصاحبه بعد از بازی نسبت به داور مسابقه باید ۳۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی پرداخت کند.

البته هرچند این چهارجریمه مالی هنوز قطعی نشده و قابل تجدید نظرخواهی است، ولی با این حال سرجمع مبلغی به اندازه 310 میلیون تومان را در همین شروع لیگ به حساب فدراسیون واریز خواهد کرد که عدد چشمگیر و کار‌راه‌اندازی است و اگر قرار باشد این جریمه‌ها در هفته‌های بعدی هم ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال ایران باید خودش را آماده میزبانی از یک جام جهانی فوتبال بکند و هزینه‌های آن را هم از این مسیر تأمین کند!

امکاناتی که نیست

از طرف دیگر سؤال اصلی اینجاست که آیا فدراسیون فوتبال ایران امکانات لازم را برای برگزاری عادلانه رقابت‌های فوتبال فراهم کرده است که در ازای آن بتواند درباره اعتراض جامعه فوتبال حکم‌های انضباطی مختلف را صادر کند.

مدت‌هاست که مطالبه جامعه فوتبال حضور کمک‌داور ویدئویی و استفاده از این تکنولوژی در فوتبال ایران است تا با استفاده از آن مشکلات داوری و حواشی کنار زمین به کمترین حد خودش برسد؛ اما فدراسیون فوتبال حتی در تأمین این خواسته به‌حق و به‌روز فوتبال هم ناکام مانده و در نتیجه کوچک‌ترین اشتباه داوری درباره یک سوت ساده می‌تواند منجر به مطالبه‌ مربی یا بازیکنان شود.

فدراسیون اگر می‌خواهد در بحث جریمه فوتبالیست‌ها انتقادی وارد نشود، باید نگاهی هم به عملکرد خودش در این زمینه داشته باشد؛ چون با مبالغی که در فوتبال ایران ردوبدل شده بدون شک انتظارات هواداران و مدیران باشگاه‌های لیگ برتری از مجموعه تحت‌حمایت خودشان بسیار زیاد شده و اگر قرار باشد یک تیم به خاطر یک آفساید اشتباه یا یک خطای نگرفته‌شده نتیجه بازی خودش را واگذار کند، بدون شک ظلمی بزرگ در حق آن تیم انجام شده و سکوت در قبال این موضوع امکان‌پذیر نیست.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × 5 =