مالیات‌ستانی از این واحدها به کمتر از یک‌میلیارد تومان می‌رسد:

مالیات خانه‌های خالی اصفهان در محاق

مالیات بر خانه‌های خالی اصفهان در پیچ و خم اجرا معطل مانده است. طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، ۲۲۰ هزار واحد مسکونی خالی در سطح استان اصفهان وجود دارد که به لحاظ نرخ واقعی، خانه‌های خالی استان ۱۴.۶ درصد بوده است.

تاریخ انتشار: 08:32 - شنبه 1402/06/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مالیات خانه‌های خالی اصفهان در محاق

به گزارش اصفهان زیبا؛ مالیات بر خانه‌های خالی اصفهان در پیچ و خم اجرا معطل مانده است. طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، ۲۲۰ هزار واحد مسکونی خالی در سطح استان اصفهان وجود دارد که به لحاظ نرخ واقعی، خانه‌های خالی استان ۱۴.۶ درصد بوده است.

آمار شناسایی خانه‌های خالی از سال 95 تاکنون در اصفهان به روز نشده است. این یکی از دلایلی است که اجرای این قانون را به تعویق انداخته است. به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان، میزان مالیات‌ستانی از این خانه‌ها در اصفهان به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

عباس مزیکی اظهار کرد: آمار قابل قبولی از خانه‌های خالی در اصفهان وجود ندارد. اگر این خانه‌های خالی شناسایی نشوند، در مالیات‌ستانی از این خانه‌ها نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. آمار ناقصی از تعداد خانه‌های خالی اصفهان در دسترس داریم و رقم وصولی ما از مالیات این خانه‌ها پایین است.

او در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: در روند اجرای این قانون برخی افراد معترض شده‌اند که واحدهای ما خالی نیست؛ باید در شناسایی خانه‌های خالی دقت کرد؛ ولی به نظر می‌رسد راه و شهرسازی امکانات لازم را برای شناسایی این خانه‌ها در اختیار ندارد.

مزیکی ادامه داد: شناسایی خانه‌های خالی در اصفهان هنوز به طور کامل صورت نگرفته است. میزان مالیاتی که از خانه‌های خالی اصفهان دریافت شده، رقم پایینی است و به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

مطب پزشکان متخلف پلمب می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: پزشک‌ها و وکلا موظف به استفاده از دستگاه پوز هستند. افرادی از این قشر که از پوز استفاده نمی‌کنند، اگر با وجود اخطارهایی که دریافت می کنند، بازهم این رفتار را تکرار کنند، مطبشان بسته می‌شود.

او بیان کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی با مشارکت بخش خصوصی نوشته شده و در مجلس مصوب شده است. از ابتدای دی ماه سال جاری اصناف موظف به رعایت این قانون هستند؛ ضمن اینکه افرادی که قانون پایانه‌های فروشگاهی را رعایت نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

مزیکی افزود: اصناف باید رویه خودشان را تغییر دهند؛ اگر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تسهیل شود اصناف از دستگاه پوز استفاده می‌کنند. استفاده از دستگاه پوز در نانوایی‌ها تغییرات خوبی ایجاد کرده و در اصناف هم همین‌طور است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اذعان کرد: جلوی فرار مالیاتی باید گرفته شود تا درآمدهای مالیاتی و مطالبه حقوق عمومی از افرادی که از پرداخت مالیات خودداری کردند محقق شود؛ امیدواریم با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی درصد فرار مالیاتی کاهش پیدا کند.

مزیکی خاطرنشان کرد: افرادی که در نظام مالیاتی پرونده نداشته باشند، امکان فرار مالیاتی برایشان فراهم می‌شود. با اجرای قانون اگر فردی در نظام مالیاتی پرونده نداشته باشد، عملا نمی‌تواند فعالیتی هم داشته باشد؛ چرا که لازمه استفاده از شبکه بانکی داشتن پرونده مالیاتی و سامانه مؤدیان است؛ بنابراین عرصه برای فرار مالیاتی تنگ‌تر شده است.

طلافروش‌های اصفهان کمترین مالیات را می‌دهند

او بیان کرد: افرادی که از دستگاه پوز استفاده نمی‌کنند، سازمان مالیاتی به مرجع صدور مجوزشان اعلام نمی‌کند. چندین گروه را ما اعلام کردیم. خیلی از پزشکان پوز دارند یا استفاده نمی‌کنند یا برای بخشی از پرداخت استفاده می‌کنند. اجازه استفاده از تسهیلات مالیاتی برای افرادی که از پوز استفاده نمی‌کنند یا برای بخشی از درآمد استفاده نمی‌کنند، مشمول نمی‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اذعان کرد: آن دسته از کسبه که طبق قانون نباید مالیات برارزش افزوده دریافت کنند ولی اقدام به این کار می‌کنند، علاوه بر پولی که باید برگردانند، دوبرابر هم جریمه می‌شوند. مزیکی اذعان کرد: طلافروش‌ها در اصفهان با توجه به گردش مالی خوبی که دارند، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند؛ ولی مالیات‌دهی پزشکان با وجود رویه‌های نامطلوبی که دارند مناسب‌تر است.

گردش مالی قرض‌الحسنه‌های اصفهان بیشتر از شعب بانکی

او گفت: گردش مالی برخی قرض‌الحسنه‌های اصفهان بیشتر از شعب بانکی است. قرض‌الحسنه‌ها مشمول مالیات می‌شوند؛ چون جزو اشخاص حقوقی هستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: 15 هزار خودروی لوکس در سال 1401 و 1402 شناسایی شده و حدود 175 میلیارد تومان مالیات از این خودروها مطالبه شده که از این بین 32میلیارد تومان وصول شده است.

افزایش 64 درصدی درآمدهای مالیاتی اصفهان

مزیکی گفت: سازمان امور مالیاتی اصفهان در پنج ماهه گذشته نسبت به مشابه سال قبل در مجموع ۵۰درصد افزایش درآمد مالیاتی داشته است. درآمد استان اصفهان در پنج ماه گذشته و در بخش مالیات غیرمستقیم نسبت به مشابه سال قبل ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است و این درآمدها تحقق ۱۰۴ درصدی داشته است. علاوه بر این در بخش ارزش‌افزوده نیز میزان تحقق ۵۵ درصد بوده است.

او خاطرنشان کرد: در چهار‌ماهه ابتدای سال جاری در مقایسه با مشابه سال گذشته ۴۹ درصد پرداختی ارزش افزوده به شهرداری‌ها افزایش پیدا کرده است و بخشی از آن وصول ارزش‌افزوده‌ای است که گمرک در پایان سال ۱۴۰۱ وصول کرده بود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه براساس قانون سازمان مالیاتی، هر گردش حسابی به عنوان مالیات به حساب نمی‌آید، گفت: برای مثال ممکن است پیمانکاری پول دریافتی را صرف پرداخت حقوق و خرید مصالح کند؛ در این صورت باید اعلام کند که مبلغی که در حساب آن شخص است از چه محلی تأمین و چه میزان آن در کار هزینه می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − سه =