مروری بر نماینده‌های منحل‌شده فوتبال اصفهان در لیگ دسته‌یک:

ون‌پارس اولی و آخری نیست

با واگذاری امتیاز ون‌پارس، برای فصل جدید، تیمی از نصف‌جهان در لیگ دسته‌یک حضور نخواهد داشت و به روال مرسوم بیشتر سال‌ها سهمی در این لیگ نخواهیم داشت.

تاریخ انتشار: 09:41 - دوشنبه 1402/06/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ون‌پارس اولی و آخری نیست

به گزارش اصفهان زیبا؛ حضور ون‌پارس در لیگ دسته‌یک در فصل گذشته موجب شد نتایج این رقابت‌ها نیز برای اصفهانی‌ها جذاب باشد و فوتبالی‌ها به‌طورجدی نتایج رقم‌خورده در این سطح را پیگیری کنند؛ اما با واگذاری امتیاز این تیم، برای فصل جدید، تیمی از نصف‌جهان در این رقابت‌ها حضور نخواهد داشت و به روال مرسوم بیشتر سال‌ها سهمی در این لیگ نخواهیم داشت.

تیم ون‌پارس اولین تیم اصفهانی دسته‌یک نیست که منحل‌شده و احتمالا آخرین تیم نیز نخواهد بود و ورزش نصف‌جهان تجربه چندین تیم دیگر را پشت سر گذاشته است.

تیم سپاهان نوین

عنوان شاخص‌ترین تیم دسته‌یکی فوتبال به تیم سپاهان نوین اختصاص دارد. این تیم که با هدایت حسین چرخابی از لیگ استانی فعالیتش را آغاز کرد، با روندی صعودی به لیگ آزادگان راه یافت و در یک فصل خوب و در رقابت با تیم‌های سرشناس و متمولی چون استیل‌آذین موفق شد به لیگ برتر راه پیدا کند.

اما در تصمیمی عجیب با این توجیه که دو تیم از یک باشگاه نمی‌توانند در لیگ برتر شرکت کنند، با نظر مدیران بالادستی صنعت، سهمیه این تیم به فولاد خوزستان که به دسته‌یک سقوط کرده بود، داده شد.

سپاهان نوین بار دیگر در لیگ دسته‌یک شرکت کرد؛ اما دیگر چهره‌ای از آن تیم آماده نداشت و عمر تیم‌داری این تیم هم دوام نیافت و بعدها نیز سهمیه تیم به فروش رفت.

پس از چند سالی که خبری از این تیم نبود، به‌عنوان تیم سایه بزرگ‌سالان کارش را آغاز کرد و سال‌هاست در لیگ دسته‌سه حضور دارد؛ بدون اینکه این روند منجر به صعود به دسته بالاتر شود.

تیم فولاد نطنز

فولاد نطنز را باید جزو مهمانان تک‌فصلی ورزش اصفهان نامید. مدیران این باشگاه در اولین‌قدم حضور در ورزش به سراغ رشته فوتبال رفتند و اواخر دهه هشتاد امتیاز تیم سپاهان نوین را خریداری کردند و در لیگ دسته‌یک حضور یافتند.

فولاد نطنز که با سهمیه سپاهان نوین در لیگ دسته‌یک شرکت کرده بود، عمده شاکله این تیم را حفظ کرد؛ اما نتوانست خوب نتیجه بگیرد و نه‌تنها به لیگ برتر نرسید، بلکه به دسته‌دو هم سقوط کرد تا مدیران تیم قید تیم‌داری در فوتبال را بزنند.

پس از انحلال تیم فولاد نطنز دیگر خبری از این تیم در فوتبال کشور نیست؛ به‌جز زمانی که فدراسیون فوتبال اسامی تیم‌های بدهکار را اعلام می‌کند و نام این تیم پای ثابت لیست است.

تیم گیتی‌پسند

مدیران باشگاه خصوصی گیتی‌پسند پس از چند سال تیم‌داری در فوتسال، تصمیم به ورود به رشته فوتبال گرفتند و امتیاز یک تیم دسته‌یکی را خریداری کردند.

گیتی‌‌پسند که عزمش را برای بستن یک تیم قدرتمند جزم کرده بود، علاوه بر جذب بازیکنان سرشناس، ساموئل دارابینیان، سرمربی ارمنستانی را که سابقه هدایت تیم پیکان در لیگ برتر را داشت، به خدمت گرفت.

اما عملکرد تیم به‌گونه‌ای نبود که شانسی برای صعود داشته باشد و جابه‌جایی سرمربی هم تأثیری بر وضعیت تیم نداشت و با عدم صعود گیتی‌پسند به لیگ برتر، پرونده تیم‌داری این باشگاه خصوصی در فوتبال بسته شد و مدیران این باشگاه تصمیم گرفتند سرمایه خود را در فوتسال متمرکز کنند.

تیم ون‌پارس

تیم ون‌پارس آخرین تیم دسته‌یکی فوتبال استان است که شرایط ماندن در لیگ را ندارد و سهمیه این تیم به استان دیگری واگذار خواهد شد.

احمد تحسیری که از فوتبالیست‌های قدیمی اصفهان است، از چند سال قبل با حضور در لیگ استانی فعالیتش در فوتبال را آغاز کرد و طی چند سال متوالی و صعود چندباره از لیگ استانی به دسته‌‌سه، دسته‌سه به دسته‌دو و دسته‌دو به دسته‌یک فصل گذشته در لیگ آزادگان شرکت کرد.

تحسیری در این سال‌ها سرمایه‌گذاری چشمگیری در رشته فوتبال انجام داده است؛ فصل گذشته نیز در مقطعی اختلاف امتیازی کمی با صدرنشینان لیگ دسته‌یک داشت؛ اما این روند صعودی تا پایان لیگ ادامه نیافت و بروز تغییرات در کادر فنی و برخی انتصاب‌ها، حاشیه‌هایی را اطراف تیم به‌‌وجود آورد تا درنهایت با یک رتبه میان‌جدولی به کار خود پایان بدهند.

بااینکه عملکرد ون‌پارس در اولین‌فصل چشمگیر بود، مالک باشگاه تمایلی برای ادامه تیم‌داری در این سطح نداشت و از چندی قبل بحث فروش سهمیه مطرح شد.

گفته می‌شود بخشی از مطالبه‌های فصل گذشته کادر فنی و بازیکنان پرداخت‌نشده و توان مالی ادامه کار را نداشته است؛ ازاین‌رو مصمم به فروش سهمیه شده است.

بااین‌حال مخالفت اداره ورزش و جوانان استان با خروج سهمیه از استان، باعث شده روند فروش سهمیه دستخوش مشکلاتی شود؛ اما با اعلام مدیرکل ورزش استان، با فروش سهمیه موافقت شده است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × پنج =