چرا ساخت‌وسازها مغایر با طرح تفصیلی انجام می‌شود؟

طرح تفصیلی؛ تخلف یا انعطاف؟!

اگر فرایند ساخت‌وساز مغایر با طرح تفصیلی انجام شود، تخلف تلقی می‌شود؛ چرا که پروانه ساختمانی بر اساس طرح تفصیلی نوشته‌ شده و مغایر بودن ساختمان با آن خلاف قانون شهرسازی است.

تاریخ انتشار: 08:48 - چهارشنبه 1402/06/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
طرح تفصیلی؛ تخلف یا انعطاف؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ اگر فرایند ساخت‌وساز مغایر با طرح تفصیلی انجام شود، تخلف تلقی می‌شود؛ چرا که پروانه ساختمانی بر اساس طرح تفصیلی نوشته‌ شده و مغایر بودن ساختمان با آن خلاف قانون شهرسازی است.

در برخی مواقع سازنده‌ها برخلاف طرح‌های تفصیلی تعداد طبقات را افزایش داده یا معماری و طراحی ساختمان را تغییر می‌دهند و بعد از انجام این اقدامات نظارت‌ها اعمال می‌شود.

با وجود این تفاسیر نه‌تنها این نظارت‌ها اثربخش نیست، بلکه تخلفات این‌چنینی به منبعی برای درآمدزایی شهرداری‌ها تبدیل می‌شود.

به گفته متولیان شهری اصفهان، ساخت‌وسازها در اصفهان مغایر با طرح تفصیلی انجام نمی‌شود؛ بااین‌حال کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بدنه کارشناسی شهرداری باید منعطف‌تر عمل کند و به کارشناسانش اجازه اظهارنظر بدهد تا قبل از صدور پروانه ساختمان در مواقعی که لازم است، در خصوص برخی پلاک‌ها یا مناطق، امکاناتی به سازنده‌ها داده شود.

طرح تفصیلی، طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری و نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر، موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن‌ها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبورومرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به مناطق و بهسازی، نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری و موقعیت تمامی عوامل مختلف شهری در آن تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح تفصیلی طرحی جدا از طرح جامع شهری نیست و درواقع بخشی از آن محسوب می‌شود؛ اما محتوای آن با طرح جامع، در جزئیات تفاوت دارد. آنچه در طرح جامع به‌طورکلی آمده، در محتوای طرح تفصیلی با توجه به تعریفی که در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن شده، به‌طور جزئی مشخص می‌شود.

 درواقع محتوای طرح تفصیلی عبارت است از نقشه‌های کاربری اراضی، شبکه‌های ارتباطی، مساحت‌ها، سرانه‌ها، معیارها و ضوابط دقیق و اجرایی طرح جامع شهر که پیش از تهیه طرح تفصیلی تهیه شده و به تصویب مراجع رسمی رسیده است.

برای برخی پلاک‌ها موردی تصمیم‌گیری شود

یک کارشناس مسکن به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در مرحله صدور پروانه ساختمان طرح‌های تفصیلی رعایت می‌شود؛ برای صدور پروانه در معاونت‌های شهرسازی شهرداری‌ها، نقشه‌های معماری و طرح‌های تفصیلی با دقت قابل قبولی کنترل می‌شود. نقشه‌های طراحی معماری توسط دفاتر کنترل معماری سازمان نظام مهندسی نیز کنترل می‌شود. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که طرح‌های تفصیلی قوانین کلی را شامل می‌شود که بعضا سخت‌گیرانه است و منافع سازنده را تأمین نمی‌کند؛ در این صورت برخلاف طرح‌های تفصیلی عمل می‌شود.

مهدی شاکران تصریح می‌کند: لازم است در مواقعی برای برخی پلاک‌ها بنابر شرایط پلاک، متراژ، مشرفیت و… تصمیم‌های خاص‌تری گرفته شود. به خاطر ضعف ساختار طرح‌های تفصیلی افراد در مرحله صدور پروانه متناسب با طرح تفصیلی عمل می‌کنند؛ ولی در مرحله ساخت‌وساز مرتکب تخلف می شوند. در این مواقع ناظر در حین انجام پروژه گزارش تخلف رد می‌کند تا تخلفات مورد بررسی قرار گیرد؛ بنابراین برای برخی پلاک‌ها یا برای برخی مناطقی که بسته به شرایط منطقه امکان ساخت طبقات بالاتر وجود دارد، باید به صورت موردی در شهرداری‌ها تصمیم‌گیری شود تا از تخلفات جلوگیری به عمل آید.

بدنه کارشناسی شهرداری‌ها منعطف‌تر عمل کنند

این کارشناس مسکن خاطرنشان می‌کند: بعضا توسط کارشناسان شهرداری، برخوردهای خشک با سازندگان صورت می‌گیرد و به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند خودشان را درگیر بوروکراسی شهرداری‌ها نکنند و تخلفشان را انجام دهند. همین باعث می‌شود تأییدیه‌ای روی معماری طرح‌هایی که ساخته می‌شود وجود نداشته باشد و از لحاظ سازه‌ای نیز ممکن است تأییدیه مهندس طراح را نداشته باشد؛ البته شهرداری‌ها از این بابت چندان هم ناراحت نیستند چون درآمدهایی که از محل تخلفات دارند به‌مراتب بالاتر است.

او اذعان می‌کند: در برخی مواقع بدنه شهرداری به افراد توصیه می کند متناسب با طرح تفصیلی عمل کنند؛ ولی خود آن فرد در شهرداری می‌داند که امکان تخلف برای این فرد وجود دارد و بعدا که نظارت انجام می‌شود، تخلفات زمینه‌ای برای درآمدزایی شهرداری‌ها خواهد شد.

این کارشناس مسکن اذعان می‌کند: طرح‌های تفصیلی توسط مشاوران خصوصی تهیه می‌شود؛ چون شرایط هر پلاک با پلاک دیگر متفاوت است. سرمایه‌گذار وقتی مطلع می‌شود به‌نوعی در حقش ظلم شده و طرح تفصیلی دست و پای او را بسته است به سمت تخلف سوق پیدا می‌کند.

شاکران خاطرنشان می‌کند: قوانین طرح‌های تفصیلی مترقی است و باید رعایت شود. برخی مواقع طرح‌های تفصیلی برای یک منطقه یا شهر نوشته می‌شود، ولی رعایت آن برای برخی پلاک‌ها باعث می‌شود که سودآوری برای کارفرما نداشته باشد یا طرح تفصیلی برای کل شهر نوشته می‌شود؛ ولی شرایط مناطق ازلحاظ زیرساخت‌های شهری و… با همدیگر تفاوت دارد.

او می‌گوید: طرح تفصیلی به‌صورت کلی نوشته می‌شود؛ بنابراین کارشناسانی که در بدنه شهرداری‌ها فعالیت دارند، باید بتوانند برای طرح تفصیلی تصمیماتی بگیرند؛ ولی متأسفانه چون فسادهای زیادی در این زمینه وجود دارد، سیستم‌های مدیریت شهرداری‌ها تمایل دارند این را به زبان نیاورند؛ وگرنه اینکه در عمل انجام می‌شود، به این معنی است که در بسیاری از مواقع معاون‌های شهرسازی خلاف طرح تفصیلی اقداماتی انجام می‌دهند که برخی مواقع درست است و در برخی مواقع هم فسادآور است.

این کارشناس مسکن تصریح می‌کند: به‌طورکلی نمی‌توان طرح تفصیلی را کنار گذاشت؛ چون اگر این طرح کنار گذاشته شود، شیرازه نظم‌دهی در ساخت‌وساز از هم می‌پاشد؛ درواقع باید در یک چهارچوب مشخص بدنه کارشناسی شهرداری به کارشناسانش اجازه قضاوت هم بدهد یا کمیسیونی تشکیل شود که تنها رأی یک فرد دخیل نباشد و فسادها کمتر شود و تصمیم‌گیری‌هایی شود که قبل از صدور پروانه امکاناتی که لازم است به سازنده‌ها داده شود.

محدودیت طرح تفصیلی در اصفهان بیشتر است

متولیان شهری اصفهان می‌گویند ممکن است ساخت‌وساز ساختمان‌ها برخلاف طرح‌های تفصیلی در سایر شهرها اتفاق افتاده باشد؛ ولی در اصفهان شاهد ساخت‌وسازهای این‌ چنینی نیستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان به اصفهان‌زیبا می‌گوید: در اصفهان این موضوع صحت ندارد. در برخی شهرها ممکن است برخلاف طرح تفصیلی ساختمان‌ها با ارتفاع بیشتری ساخته شود یا شرایط طرح‌های تفصیلی رعایت نشود؛ اما در اصفهان محدودیت ارتفاع برای ساختمان‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه میراث فرهنگی شرایط سخت‌گیرانه‌ای را در این خصوص وضع کرده است.

عباس حاج رسولیها تصریح می‌کند: محدودیت‌های طرح تفصیلی در اصفهان به گونه‌ای است که رغبت سازندگان برای ساخت‌وساز به‌شدت کاهش یافته است. این موضوع صحت ندارد که سازندگان برخلاف طرح‌های تفصیلی اقدام کنند و سپس با نظارت‌هایی که انجام می‌شود این موارد تخلف گزارش شده و منبع درآمد شود. شهرداری و شورای شهر اصفهان به‌هیچ‌عنوان دنبال درآمدزایی از محل تخلفات ساختمانی نیستند. طرح‌های تفصیلی در اصفهان انقباضی است و به دنبال طرح جامع تهیه می‌شود، مقدمات طرح جامع در حال آماده‌سازی است و به‌تبع آن طرح تفصیلی آماده می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 5 =