دانستنی خانواده:

گل و گیاه پاییزی

 تماشای گل و گیاه در هر فصلی زیباست و پرورش و نگهداری از آن نیز خوشایند است. پاییز هم کم‌کم فرا می‌رسد و وقت کاشت گل‌های ویژه در این فصل آغاز می‌شود. از همین رو به تعدای از گل و گیاهان مناسب برای کاشت پاییز اسماعیل خدیوی، مسئول فضای سبز منطقه سه اشاره می‌کند.

تاریخ انتشار: 12:47 - پنجشنبه 1402/06/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گل و گیاه پاییزی

به گزارش اصفهان زیبا؛ تماشای گل و گیاه در هر فصلی زیباست و پرورش و نگهداری از آن نیز خوشایند است. پاییز هم کم‌کم فرا می‌رسد و وقت کاشت گل‌های ویژه در این فصل آغاز می‌شود. از همین رو به تعدای از گل و گیاهان مناسب برای کاشت پاییز اسماعیل خدیوی، مسئول فضای سبز منطقه سه اشاره می‌کند.

داودی

این گل از نظر، رنگ، تعداد و اندازه دارای انواع و اقسام زیادی است، اما از نظر ارتفاع دارای سه رقم بلند، متوسط و کوتاه هستند.

گل داودی معمولاً در فضای باز کشت می‌شود، اما در سال‌های اخیر کشت آن به عنوان یک گیاه گلدانی رایج شده است.

این گیاه را می‌توان با گرفتن قلمه از ساقه‌های انتهایی و ریشه‌دار کردن آن تکثیر کرد.

توجه داشته باشید که در صورت کنترل نور، حداقل بعد از سه ماه این قلمه‌ها به رشد کافی رسیده و آماده گل دادن می‌شوند.

هوای گرم‌(در حدود ۱۸ درجه) و مرطوب برای رشد قلمه‌ها مناسب‌ است.

ارقام پاکوتاه که حداکثر تا ۳۰ سانت رشد می‌کنند، گل‌هایی درشت و تنوع رنگی جالبی دارند، اما، برای اینکه داودی، گل‌های درشت‌تری داشته باشد، می‌توان جوانه‌ها و غنچه‌های فرعی را حذف کرد.

خاک گلدان‌های داودی بهتر است نسبتاً سبک باشد و بهترین خاک برای کشت قلمه‌ها مخلوطی از ماسه و یا پرلیت و تورب است.

این گل نسبت به خاک‌های قلیایی حساس بوده و در صورت قلیایی بودن خاک، قسمت‌های انتهایی برگ‌ها و شاخه‌ها زرد می‌شود. ضمناً بسته به میزان آبیاری و کیفیت خاک، بهتر است چند نوبت از کودهای ازته و پتاسه استفاده کرد.

همیشه‌بهار

این گل تمام طول سال مانند فصل بهار است. در زمستان و پاییز نیز به مدت چند ساعت در طول روز باز می‌شود. مثلاً این گیاه در روزهایی که خیلی سرد نباشد، از حدود ساعت ۹ صبح باز می‌شود و تا ساعت ۵ بعدازظهر به این حالت می‌ماند.

این گیاه می‌تواند از آفتاب کم‌رمق پاییزی هم بهره ببرد و خود را سرزنده نگه دارد، به شرط آنکه مراقبت لازم از این گیاه شود و خاک مرغوبی برای آن در نظر گرفته شود.

کلم زینتی

این گیاه، ظاهر زیبایی به فضا می‌بخشد و شما می‌توانید داخل باغچه و گلدان از این نوع گیاه زیبا و خوش‌رنگ داشته باشید. رنگ‌های برگ این گل سفید، بنفش، ارغوانی، کرم زرد و زیتونی است.

این گیاه تحمل زیادی در فصل‌های سرد سال دارد، ولی به طور کلی گیاهی است که هم در معرض آفتاب و هم در سایه مقاوم است.

در واقع این گیاه برخلاف بیشتر گیاهان که سرمای زمستان را دوست ندارند، علاقه زیادی به هوای سرد دارد.

 البته نباید در فصل سرما به یک‌باره این گیاه را خارج از آپارتمان قرار داد، چراکه باعث نابودی گیاه می‌شود. بهتر است کلم زینتی را در باغچه یا تراس پرورش بدهید. این گیاه تا دمای منفی 5 درجه سانتی‌گراد را به راحتی تحمل می‌کند.

ضمناً کلم زینتی به آبیاری مداوم نیاز دارد، چراکه نباید هیچوقت خاک آن خشک باشد، البته نباید خاک کلم زینتی غرقاب شود.

بنفشه

یکی دیگر از گیاهان برای کاشت در این زمان، بنفشه است.

بنفشه گیاهی چند‌ساله است، اما از آنجایی که بعد از گذشت چند ماه ساقه‌های گیاه بلند می‌شود، همانند گیاه فصلی از آن استفاده می‌کنند.

نشاء بنفشه را می‌توان اواخر شهریور و یا اوائل پاییز کاشت تا مدت زمان بیشتری گل دهد.

از جمله عوامل رشد و گلدهی این گیاه، آبیاری منظم و کامل است، البته اگر آبیاری بیش از حد انجام شود و یا زهکشی مناسبی نداشته باشد، گیاه از قسمت ریشه یا طوقه‌(محل اتصال ریشه به ساقه) دچار پوسیدگی می‌شود.

بهتر است زمانی آبیاری کنید که سطح خاک در حال از دست دادن رطوبت باشد.

ضمناً برای اینکه گل بنفشه رشد خوبی داشته باشد، باید از خاکی استفاده شود که قدرت زه‌کشی خوبی داشته باشد. همچنین این گل به خاک مرطوب با PH بین ۵٫۵ تا ۷٫۵ نیازمند است.

آفتاب‌دوست نیز است اما به میزان کمی می‌تواند سایه را تحمل کند.

جالب است بدانید بنفشه سرمای زیاد را تحمل می‌کند، حتی اگر به مدت 3 تا 4 هفته زیر پوشش برف بماند.

البته اگر در طی کل زمستان دمای هوا 20- درجه سانتی‌گراد باشد، این گیاه زنده می‌ماند، اما گل نمی‌دهد فقط در مناطقی که در طول زمستان دمای هوا 0 تا 10 درجه سانتی‌گراد باشد، توانایی گل دادن در تمام زمستان را دارد.

دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo مجید-توسلی گفته :

    سلام،ممنون از اطلاعاتی که در اختیارمان قرار میدهید،چون حداقل با این عمل فضای ذهنی مخاطبین با افزایش آگاهی،سرسبزی وخرمی پیدا میکند.(فقط اگه روبروی اسم هرگیاه شکلش هم ترسیم میشد بهتر بود).سپاسگزاریم

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + نه =