متقاضیان طرح جوانی جمعیت در اصفهان برای تحویل خودرو دچار مشکل شده‌اند:

وقت‌کشی برای تحویل خودرو به مادران

برخی شرکت‌های خودروسازی برای تحویل خودرو به مادران طرح جوانی جمعیت موانعی ایجاد کرده‌اند. سهم ۵۰درصدی از ظرفیت تولید خودروسازان برای مادران، تکلیفی بود که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم‌الاجرا شد.

تاریخ انتشار: 08:56 - دوشنبه 1402/07/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقت‌کشی برای تحویل خودرو به مادران

به گزارش اصفهان زیبا؛ برخی شرکت‌های خودروسازی برای تحویل خودرو به مادران طرح جوانی جمعیت موانعی ایجاد کرده‌اند. سهم ۵۰درصدی از ظرفیت تولید خودروسازان برای مادران، تکلیفی بود که بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت لازم‌الاجرا شد.

در راستای ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ 24/8/1400 از سوی مجلس شورای اسلامی برای مادرانی که فرزند دوم و فرزندان بعد آن‌ها پس از تاریخ قانون مذکور متولد شده‌اند و از طریق اولویت‌بندی وزارت صمت انتخاب شده‌اند، امکان ثبت‌نام در طرح پیش‌خودرو فراهم شد.

برخی متقاضیان اما اعلام می‌کنند که برای تحویل خودرو در این طرح با مشکلاتی مواجه شده‌اند و از مسئولان درخواست رسیدگی دارند.

برخی متقاضیان طرح ثبت‌نام خودرو مادران در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» اعلام می‌کنند، برای پیگیری ثبت‌نام خودرو مادران طرح فرزند‌آوری به یکی از نمایندگی‌های سطح شهر اصفهان مراجعه کرده‌اند؛ چون قبلا خودرویی در سامانه یکپارچه خودرو به نامشان درآمده و شورای رقابت روی آن قیمت‌گذاری کرده بود، این قیمت‌ها برای شرکت خودروساز به‌صرفه نبوده است؛ بنابراین بخشنامه و پیامک صادر کردند که متقاضیان مراجعه کنند و به‌جای خودرو مدنظر خودروهای دیگر انتخاب کنند؛ چون کارخانه دیگر محصول سابق را ثبت‌نام نمی‌کند و متقاضیان می‌توانند براساس موجودی انبار کارخانه خودروی جدید انتخاب کنند.

پول نمی‌دهیم؛ کارت اعتباری بگیرید

متقاضیان بعد از دریافت این پیامک ابتدا پیگیری کرده‌اند که چرا شرایط این‌چنین شده است؟ به آن‌ها اعلام شده که به خاطر قیمت‌گذاری شورای رقابت چون برای خودروساز این قیمت به‌صرفه نیست، درنهایت خودروی دیگری را جایگزین کرده و ۳۰درصد قیمت اعلامی کارخانه را پرداخت و قراردادی امضا کردند و دست آن‌ها  دادند تا مابقی را به‌صورت اقساط پرداخت کنند.

بعد از حدود یک یا دوماه از سپری‌شدن موضوع، به نمایندگی مراجعه و تقاضا کرده‌اند که اگر امکان دارد موعد تکمیل تتمه وجه زودتر اعلام شود تا بتوانند با فروش خودرو زیر پایشان وجوه را به همراه اقساطی‌کردن بخشی از آن مهیا کنند؛ در همین حین هم متوجه ارائه همان محصول قبلی با قیمت جدید شورای رقابت شده‌اند و در کمال ناباوری و برخلاف بخشنامه به آن‌ها اعلام شده که چون خودرو به نام مادران فرزند‌آور است (که نه دسته‌چک دارند و نه اعتبار بازپرداخت اقساط وام) به مادر متقاضی شرایط قسطی تعلق نخواهد گرفت.

چون بانک عامل مربوطه چنین شرطی را برقرار کرده است، متقابلا آن‌ها هم اعلام کرده‌اند که چنین چیزی در بخشنامه مطرح نشده بود و اساسا به جهت اعتمادی که به بخشنامه خودروساز داشته‌اند خودرو خریداری‌شده را تغییر داده‌اند؛ ولی الان با شرایط جدید، تکمیل وجه مشکل‌ساز می‌شود.

همسر برخی از متقاضیان اعلام کرده‌اند که دسته‌چک را خودشان می‌توانند به‌جای شخص مادر  ارائه دهند؛  ولی پاسخی که دریافت کردند این بوده که «شما فقط می‌توانید ضامن شوید. »

درنهایت متقاضیان هم درخواست کردند که پولشان را برگردانند؛ ولی درمقابل به آن‌ها این پاسخ را داده‌اند که باید درخواست انصراف دهید تا بعد از سه ماه کارت اعتباری خرید به شما تعلق بگیرد.

ولی مشکل اینجاست که مغازه‌دار زیر بار کشیدن کارت در مغازه‌اش نمی‌رود؛ چون حرفشان این است که این پول اگر به حسابشان برود، باید مالیاتش را پرداخت کنند.

جالب اینجاست که تلفن‌های شرکت مدیران خودرو در اصفهان دائما یا اشغال است یا اینکه کسی پاسخ‌گو نیست. این مشکل را از دفتر امیرحسین بانکی پورفرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم.

حمیدرضا ارفع، یکی از اعضای دفتر بانکی‌پور‌فرد در پاسخ به مشکلی که برای این متقاضی به‌منظور تحویل خودروی مادران طرح جوانی جمعیت ایجادشده به اصفهان زیبا می‌گوید: «متقاضیان ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو و سایپا با این مشکلات مواجه نشده‌اند؛ بلکه این یک مشکل موردی است که از سوی شرکت مدیران‌خودرو ایجاد شده و به همین دلیل باید به‌صورت موردی رسیدگی شود.»

پروسه تحویل خودرو طولانی شد

فارغ از اینکه برخی شرکت‌های خودروسازی همچون مدیران خودرو با برخوردهای سلیقه‌ای پیش پای متقاضیان طرح خودروی مادران سنگ‌اندازی می‌کنند، پروسه تحویل خودرو به مادرانی که متقاضی دریافت خودرو از شرکت‌های خودروسازی بزرگ هم بوده‌اند طولانی شده است.

بر اساس آمارهایی که ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته ارائه کرده‌اند، تنها ۵۰درصد از مادرانی که در طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند، موفق به دریافت خودرو شده‌اند و نیمی دیگر هنوز در صف انتظار دریافت خودرو هستند؛ آن هم درحالی‌که همه این افراد تکمیل وجه کرده‌اند.

ایران‌خودرو و سایپا آماری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد درمجموع ۳۶۲ هزار مادر دارای دو فرزند و بیشتر در سال ۱۴۰۱ برای این دریافت خودرو تکمیل وجه کرده‌اند؛ اما تنها ۱۹۴ هزار خودرو به آن‌ها تحویل داده شده که نشان از تحویل ۵۳ درصدی دارد.

این رقم به آن معناست که ۱۹۴ هزار نفر تکمیل وجه کرده‌اند اما با گذشت یک سال از این تاریخ هنوز هیچ خودرویی به آن‌ها تحویل داده نشده است.

برخی مادران اما زیر بار بدقولی خودروسازان نمی‌روند. با توجه به عدم تحویل به‌موقع خودرو به مادران دارای شرایط، برخی از آن‌ها با صراحت اعلام می‌کنند که به‌جای درگیر شدن در بوروکراسی خرید خودرو از خودروسازان، محصول موردنیازشان را از بازار تهیه می‌کنند!

با وجود این تفاسیر به خاطر زمان‌بر بودن پروسه تحویل خودرو به مادران دارای شرایط و همچنین سنگ‌اندازی‌ها و شرایط من‌درآوردی برخی شرکت‌های خودروسازی برخی مادران عطای تحویل خودرو را به لقایش بخشیده‌اند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 − 4 =