هر شش‌ماه یک‌بار نرخ خدمات در شرکت شهرک‌های صنعتی افزایش می‌یابد:

شوک‌های قیمتی در شهرک‌های صنعتی

زمزمه‌هایی درباره افزایش قیمت تعرفه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان شنیده می‌شود. این افزایش قیمت‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که امسال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است.

تاریخ انتشار: 08:31 - چهارشنبه 1402/07/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شوک‌های قیمتی در شهرک‌های صنعتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ زمزمه‌هایی درباره افزایش قیمت تعرفه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان شنیده می‌شود. این افزایش قیمت‌ها درحالی اتفاق می‌افتد که امسال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است.

دولت همواره تلاش می‌کند تورم را مهار کند؛ اما کل اقتصاد به تورم گره خورده و تمامی بنگاه‌ها و بازیگران اقتصاد عادت می‌کنند که با افزایش هزینه‌ها قیمت‌ها را نیز افزایش دهند.

افزایش قیمت زمین، جریمه‌ها و… توسط شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان منجر به جهش قیمت کالاها و محصولات نیز می‌شود و این مغایر با هدف‌گذاری‌های اقتصادی است که توسط مسئولان بالادستی اعلام شده است.

اینکه قیمت زمین و خدمات در برخی از شهرک‌های صنعتی به شکل زیرپوستی در حال گران‌شدن است، خود جای سؤال و ابهام دارد که متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

این‌طور که محمد حری، یکی از فعالان کسب‌وکار اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید، شرکت شهرک‌های صنعتی برای خودش قانون وضع می‌کند؛ مثلا اعلام کرده که به‌صورت فصلی نرخ تعرفه‌های خدماتی‌اش مانند قیمت زمین، جریمه و… را تغییر می‌دهد و هیچ‌کس هم نمی‌تواند با این شرکت برخورد کند؛ چون اعلام می‌کند که یک ارگان خصوصی است و برایش افزایش قیمت‌ها اهمیتی ندارد.

حری تصریح می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی ارگان جداگانه‌ای است و صمت روی آن نظارتی ندارد. مسلم است وقتی نرخ تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد این افزایش نرخ روی قیمت محصولات نیز اثر می‌گذارد.

قیمت‌ها را فصلی افزایش می‌دهند!

شهرک‌های صنعتی مناطقی هستند که به‌منظور توسعه صنعت و متمرکزشدن تولیدات در کشور ایجاد شده‌اند؛ ولی با قوانینی که وضع می‌کنند به‌نوعی مخل رشد تولید می‌شوند.

استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی مزایایی همچون عدم‌نیاز به دریافت مجوزهای جداگانه از اداره‌های مختلف و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به‌دلیل استفاده مشترک از خدماتی مانند آب، برق، تلفن، گاز، تصفیه‌خانه فاضلاب و… دارد؛ ولی تولیدکنندگان می‌گویند این خدمات برایشان گران تمام می‌شود.

موضوع افزایش قیمت خدمات در شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان را از سوی مدیرعامل شهرک صنعتی جی پیگیری کردیم.

حسن کلباسی این افزایش قیمت‌ها را کارشناسی اعلام می‌کند و به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: تغییر نرخ خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی هر شش ماه یک‌بار توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام می‌شود. درواقع از طرف این سازمان ابلاغ شده که نرخ تعرفه‌هایشان را در تاریخ 31 شهریور و 28 اسفند باید به‌روز کنند.

او بیان می‌کند: وقتی نرخ خدمات افزایش یابد، یعنی زمین گران شود یا نرخ جریمه‌ها افزایش پیدا کند، به‌طور مسلم روی نرخ محصولات نیز اثر می‌گذارد و شاهد افزایش قیمت کالاها و محصولات خواهیم بود.

افزایش نرخ‌ها به خاطر افزایش هزینه‌هاست!

این‌طور که فعالان شهرک‌های صنعتی اصفهان می‌گویند، افزایش قیمت‌ها هر شش‌ماه یک‌بار از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی رسمی و قانونی است و به خاطر افزایش هزینه‌ها این اتفاق می‌افتد. حال این پرسش به میان می‌آید که در سال مهار تورم، رشد تولید چرا باید بخش‌های وابسته به دولت و شبه‌دولتی‌ها به گرانی‌ها دامن بزنند؟

مدیرعامل شهرک صنعتی مورچه‌خورت اصفهان نیز در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» افزایش نرخ خدمات هر شش‌ماه یک‌بار را قانونی و با دریافت مجوز از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی ایران اعلام می‌کند.

رسول حریرچی می‌گوید: افزایش نرخ تعرفه‌های خدمات شهرک صنعتی مورچه‌خورت با مجوز شرکت شهرک‌های صنعتی ایران انجام می‌شود. درواقع شرکت شهرک صنعتی اصفهان به شرکت شهرک صنعتی ایران پیشنهاد می‌دهد و این افزایش نرخ‌ها از سوی این شرکت، کارشناسی و تأیید می‌شود.

او بیان می‌کند: با توجه به افزایش هزینه‌ها شرکت شهرک‌های صنعتی ناگزیر به افزایش قیمت‌هاست؛ اگر سال 95 زمین واگذار شده باشد، باید امکانات آب، برق و گاز و موارد موردنیاز واحدها فراهم شود؛ همچنین آسفالت و جدول‌گذاری نیز تکمیل شود؛ ولی با توجه به تورمی که پیش‌آمده هزینه‌ها دیگر جوابگو نیست و افزایش قیمت به‌طور حتم باید صورت بگیرد تا از پس هزینه‌ها برآیند.

حریرچی خاطرنشان می‌کند: برخی زمین‌های واگذارشده ساخت‌وساز نشده است که این زمین‌ها خلع ید و واگذار می‌شود. کارشناس باید قیمت‌گذاری کرده و بر اساس قیمت منطقه نرخ‌ها را به متقاضی اعلام کند؛ بنابراین این نرخ‌ها باید به‌روز باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + شش =