به گزارش اصفهان زیبا؛ اصحاب رسانه روز گذشته خود را با بازدید از پروژههای عمرانی میدان مرکزی میوه و ترهبار، بازار بزرگ گل و گیاه ارغوان، بازار ماهی و بازار خشکبار آغاز کردند.
این برنامه در قالب تور رسانهای به همت اداره ارتباطات رسانهای شهرداری و با حضور امیرحسین ماهآورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری و محمدحسن مردانی، رئیس اداره ارتباطات و حوزه برنامهریزی ادارهکل ارتباطات و امور بینالملل شهرداری اصفهان برگزار شد.
بهرهبرداری از بازار کوثر شماره ۲ در سپاهانشهر تا پایان پاییز امسال و اصفهان، قطب تولید در حوزه پرندگان و ماهیان زینتی و در تولید ماهی آکواریوم که دارای رتبه نخست است، دو خبر مهم امیرحسین ماه آورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوهوترهبار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان بود.
صحبت از بازارهای روز کوثر و تمهیدهایی که برای تقویت این مجموعهها پیشبینی شده است، در لابهلای تمام گفتههای ماهآورپور جا گرفته بود.
او با استقرار در محل پروژه بازار کوثر شماره 11 در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که این بازار پیش از این فعالیت داشت؛ اما به دلیل ناایمنبودن سازه، تخریب شد و احداث مجدد آن در دستورکار قرار گرفت.
به گفته او، در منطقه 9 شهرداری اصفهان بازار کوثر وجود ندارد؛ اما راهاندازی این بازار منطقه 9 و منطقه 2 را پوشش میدهد.
ادامه سخنان ماهآورپور منوط شد به مختصات بازار کوثر ۱۱ واقع در منطقه 2. او در این خصوص تصریح کرد: این مجموعه در فضایی به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع با حدود ۶۰میلیارد تومان اعتبار در حال تأسیس است و تا بهار ۱۴۰۳ بهرهبرداری میشود.
به گفته او، برخی از شهروندان از ایجاد بازارهای روز بسیار رضایت دارند؛ اما برخی از صاحبان فروشگاهها و مغازهها اذعان دارند که وجود این مجموعهها در شهر باعث رکود کسبوکارهای خردهفروشان در شهر شده است.
او در ادامه به این نکته اشاره کرد که ایجاد بازارهای کوثر در شهرداری موفقترین پروژهها بوده است.
ماهآورپور گفت: بازارهای کوثر با هدف تنظیم بازار و حذف واسطهها راهاندازی شده و خوشبختانه تاکنون این اهداف تأمین شده است و نقش پدافندی این بازارها در مواقع بروز بحرانها بر کسی پوشیده نیست. این مجموعهها تاکنون توانستهاند عملکرد خوبی در تنظیم بازار به هنگام بروز بحران داشته باشند.
سپس اصحاب رسانه با ورود به سپاهانشهر و بازدید از بازار روز کوثر شماره دو در جریان روند احداث این بازار قرار گرفتند. جالب است بدانید که این بازار برای بار اول احداث شده است؛ اما به دلیل اینکه پارکینگ ندارد و شهروندان محلی از تردد خریداران آزار میدیدند، شهرداری کاربری این بازار را به مجموعه ورزشی بانوان تغییر خواهد داد و هماکنون در جوار آن بازار روز دیگری در حال احداث است.
ماهآورپور در خصوص زمینی که در محدوده منطقه 5 شهرداری اصفهان برای احداث بازار روز در نظر گرفته شده است، بیان کرد: اصل زمین این پروژه ۲۲۰۰ مترمربع است؛ ۲۷۰۰ مترمربع نیز برای پارکینگ آن با اعتباری بالغبر ۴۰ میلیارد تومان تملک شد. زیربنای این پروژه ۳۶۵۰ مترمربع شامل عرضه مواد غذایی و غرفههای گوشت، مرغ و ماهی، ساختمان اداری و انبار است که تا پایان پاییز امسال به پایان خواهد رسید.
در ادامه، وارد بازار ماهی شدیم؛ غرفههایی که در کنار آن ماشینهای پر از ماهی دیده میشد. به گفته ماهآورپور این ماهیها به سراسر کشور عرضه میشود و مختص شهر اصفهان نیست.
او خاطرنشان کرد: شهر اصفهان به لحاظ داشتن حملونقل جادهای و سرمایهگذاران فعال در حوزه اقتصادی برای حرکت به سمت باراندازهای مقصد دارای ظرفیتهای خوبی است. در این بازار بار از حوزه خلیجفارس به میزان ۶۰ تا ۸۰ تن ماهی بهصورت درهم در یخچال وارد، جداسازی و دوباره به کل کشور صادر میشود. فضاهایی که در حال حاضر در اختیار غرفههای ماهی قرار دارد، غرفههای سابق میوه بوده است؛ ازاینرو با توجه به استانداردهای موجود، تصمیم به احداث بازار در این خصوص گرفته شد. بازار ماهی در طرح جدید شامل ۱۵ غرفه و قسمتهای ورودی و خروجی بار است. این مجموعه خوابگاه و سرویس بهداشتی و حمام برای رانندگان حمل بار دارد.
او ادامه داد: مأموران بهداشت در این بازار و بازارهای روز کوثر مستقر هستند و تمام بار بررسی و پس از تأیید مأموران بهداشت صادر میشود؛ همچنین اصفهان یکی از شهرهای صادرکننده تخممرغ است.
به گفته ماهآورپور، میدان مرکزی میوه با ۱۹۶ هکتار وسعت از دیگر ظرفیتهای مهم برای ورود سرمایهگذاران در صنایع جنبی است؛ اما این میدان سردخانه ندارد؛ بنابراین زمینه خوبی است تا بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در این زمینه وارد عمل شود. بازدید اصحاب رسانه از پروژه بازار خشکبار در میدان میوه و ترهبار اصفهان یکی دیگر از برنامههای روز گذشته بود. قرار است این بازار با ۱۱۱ سوله و غرفه احداث شود. ۴۵ غرفه احداث، ۳۶ غرفه در حال احداث و ۳۰ غرفه دیگر در فاز بعدی احداث در دستورکار قرار گرفته است. ۳۰درصد نقد و مابقی در ۲۴ قسط سرقفلی این غرفهها برای فروش است. این مجموعه قسمتهای جداگانه ورود و خروج حمل بار دارد و معابر این پروژه بهصورت استاندارد ساخته میشود.
معابر محله طبیعت در بازار گل و گیاه ارغوان آسفالت و آماده بهرهبرداری است
اما بازدید از پروژه بازار بزرگ گل و گیاه ارغوان نیز یکی دیگر از برنامههای روز گذشته بود.
به بیان مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان، عرصه کل این پروژه حدود ۱۲ هکتار شامل بازار گلهای سرشاخه و وسایل کشاورزی است که مرداد ۱۴۰۰ افتتاح شد؛ اما قابل بهرهبرداری نبود. معابر محله طبیعت در بازار گل و گیاه ارغوان آسفالت و آماده بهرهبرداری است و احداث فضای سبز آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.
ماهآورپور اشارهای هم داشت به سازه هفتطبقه در این بازار. او در این خصوص بیان کرد: این سازه مربوط به بازار بزرگ پرندگان زینتی شامل غرفههای فروش، قرنطینه و اتاق دامپزشک میشود و طراحی آن به شکل برج کبوتر است؛ همچنین احداث سازه کرویشکل به قطر ۹۰ متر در این بازار در دستور کار قرار گرفته است. داخل این سازه باغ و باغچه برای عرضه انواع گلها ازجمله گلهای آپارتمانی است. در فاز دوم احداث رستوران در قسمت بالای آن در نظر گرفته شده که البته بسیار زمانبر است. محوطه گلشن هم در این مجموعه فضایی برای استراحت است. این پروژه صرفا اقتصادی نیست و این فضاها بهمنظور گردشگری، استراحت و تفریح خانوادهها پیشبینی شده است.
او، ایجاد فرصت برای مشاغل خانگی در این مجموعه را از اهداف مدنظر دانست و تصریح کرد: برای مشاغل خانگی در این مجموعه مکانی تعبیه و بهصورت رستوران یا همان ونکافهها و فروش گل پیشبینی شده است؛ همچنین طراحی پارک آموزشی با موضوع کودک و نوجوان در این مجموعه با عنوان «محله فردا» اجرا شده است. در ادامه، غرفههای فعال مشاغل خانگی در بازار گل و گیاه همدانیان به این محل انتقال داده میشود.
به گفته ماهآورپور، احداث مجموعه مشاغل خانگی تاکنون ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. فاز نخست این طرح، ۱۲ هکتار و فاز دوم مربوط به بخش پسماند است؛ اما فازبندی داخل مجموعه نیز شامل احداث سولهها، فاز دوم محوطهسازی که انجام شده و به مراحل انتهایی رسیده است؛ فاز سوم شامل احداث مجموعه گل و گیاه آپارتمانی و پرندگان زینتی و فاز آخر مربوط به ماهیان زینتی است. به دلیل وجود محدودیتهایی در بحث خرید کالاهای مربوط به مجموعه ماهیان زینتی هنوز به این حوزه ورود نکردهایم و منتظر ورود سرمایهگذار در این بخش هستیم.