نه بازیکن بود، نه مدیر و نه مربی؛ اما محبوب بود:

مردی که از جیبش ده ترکیب بیرون می‌ریخت

زمانی که اسم سپاهان به میان می‌آید، معمولا نام بازیکن و مربی و مدیران مطرح می‌شود؛ اما کمتر پیش ‌آمده است از افرادی یاد شود که در مقطعی از تاریخ هفتادساله سپاهان، ردپایی از خود برجای گذاشته‌اند.

تاریخ انتشار: 12:13 - شنبه 1402/08/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مردی که از جیبش ده ترکیب بیرون می‌ریخت

به گزارش اصفهان زیبا؛ زمانی که اسم سپاهان به میان می‌آید، معمولا نام بازیکن و مربی و مدیران مطرح می‌شود؛ اما کمتر پیش ‌آمده است از افرادی یاد شود که در مقطعی از تاریخ هفتادساله سپاهان، ردپایی از خود برجای گذاشته‌اند؛ حسین جلوانی که محمود یاوری درباره او گفته بود «از جیبش هر بار ده ترکیب بیرون می‌ریزد» یکی از آن‌هاست.

مسعود تابش که به‌عنوان بازیکن، کاپیتان، مربی، مدیر و قائم‌مقام رکورد ویژه‌ای را در باشگاه سپاهان و البته در فوتبال ایران به خود اختصاص داده است، با اشاره به خاطره‌ای از دوران سرمربیگری شادروان یاوری در تیم سپاهان می‌گوید: «در آن زمان حسین جلوانی به‌عنوان تدارکات تیم فعالیت داشت؛ اما در زمانی مرحوم یاوری به او گفته بود، دیگر سر تمرین سپاهان نرود. از من خواستند پادرمیانی کنم تا به تیم برگردد. وقتی از یاوری دلیل تصمیمش را پرسیدم، در جواب گفت: از جیب حسین جلوانی هر بار ده ترکیب بیرون می‌ریزد. این موضوع به عادت خاص مرحوم جلوانی اشاره داشت که حین رفت‌وآمدها، غیرمستقیم می‌گفت: فلان بازیکن این هفته خوب تمرین کرده و بهمان بازیکن هم آماده است.»

مرحوم جلوانی از هواداران متعصب سپاهان بود که قدیمی‌های تیم تعریف می‌کنند، در جام تخت‌جمشید، بنرهایی با هزینه شخصی از بازیکنان سپاهان تهیه کرده بود و در همه مسابقات اصفهان و شهرهای دیگر همراه تیم بود و از اوایل دهه شصت نیز وظیفه تدارکات و پشتیبانی تیم فوتبال سپاهان را عهده‌دار شد؛ اما حضور او در سپاهان فراتر از یک تدارکاتچی بود و بی‌دلیل نیست در بیشتر عکس‌های تیمی سپاهان در لیگ آزادگان او را می‌بینید.

احمد باغبانباشی، بازیکن سال‌های نه‌چندان دور فوتبال اصفهان، خواهرزاده مرحوم جلوانی است که در همان دوران حضور دایی‌اش کنار تیم، دوره موفقی را در فوتبال سپاهان سپری کرد.

او معتقد است که دایی مرحومش از تمام زندگی‌اش برای سپاهان گذشت و دوسه نسل از بازیکنان و مربیان سپاهان از نزدیک شاهد این ماجرا بوده‌اند و به آن واقف هستند.

باغبانباشی با اشاره به زحماتی که مرحوم جلوانی برای سپاهان متحمل شد، می‌گوید: «امروزه تیم‌ها یک مدیر تدارکات دارند و چندین نفر هم کنار مدیر فعالیت می‌کنند تا امور یک تیم را پیگیری کنند؛ اما مرحوم جلوانی دست‌تنها تدارکات سپاهان را برعهده داشت و اصطلاحا یک‌تنه تیم را می‌دارید.»

آن‌طوری که خواهرزاده مرحوم جلوانی می‌گوید، شغل او راننده تاکسی بوده، اما همین تاکسی هم برای امور تیم استفاده می‌کرده و ماشین او نقش جابه‌جاکننده توپ و لباس‌ها و وسایل تیم را داشته است.

مرحوم جلوانی با توجه به تعصبی که به تیم سپاهان داشته، در این تیم نقشی فراتر از تدارکات را عهده‌دار بوده و در بحث جذب بازیکنان و گفت‌وگو با آن‌ها برای پذیرش شرایط تیم سپاهان هم نقش داشته است؛ به‌ویژه در مقاطعی که جذب یک بازیکن برای هواداران اهمیت داشت و نمی‌خواستند آن بازیکن به تیم رقیب برود، او وارد عمل می‌شد.

در مواردی هم که اختلافی بین بازیکنان و مربیان پیش می‌آمد، مرحوم جلوانی پادرمیانی می‌کرد تا طرفین اختلاف به احترام موی سپید او و کسوتی که در هواداری سپاهان داشته، اختلافاتشان را کنار بگذارند.

پیوستن احمد باغبانباشی به سپاهان هم به‌واسطه سفارش دایی‌اش انجام شد که او دراین‌باره می‌گوید: «در آن زمان چند تیم خواهان به‌خدمت‌گرفتن من بودند؛ اما دایی‌ام مشوق اصلی من برای پیوستن به سپاهان بود و اصرار کرد که به این تیم بروم. خوشبختانه سپاهان انتخاب خوبی برای من بود و دوره موفقی را در این تیم سپری کردم و هیچ‌وقت از انتخابم پشیمان نشدم.»

برخی از بازیکنان سپاهان در آن دوره درباره وجه شخصیتی دیگری از مرحوم جلوانی می‌گویند حتی پیش از آنکه به‌عنوان مسئول تدارکات در تیم مشغول به کار شود، بازهم از امکاناتی که در اختیار داشت، برای این تیم استفاده می‌کرد؛ تا جایی که می‌گویند منزل شخصی‌اش در محله یونارت را بارها برای برگزاری اردو در اختیار تیم و بازیکنان قدیم سپاهان قرار می‌داد و با هزینه شخصی پذیرایی تیم را برعهده داشت.

در روزهایی که سپاهان با هزینه‌های مردمی و حمایت حامیان مالی اداره می‌شد و پای قراردادهای به‌اصطلاح حرفه‌ای در فوتبال ایران باز نشده بود، برخی نیز می‌گویند تاکسی او علاوه بر اینکه حکم رختکن تیم را داشت، در اختیار برخی بازیکنان کم‌بضاعت برای امرارمعاش قرار می‌گرفت.

مرحوم جلوانی تا سال 79 که از دنیا رفت، این مسئولیت را در اختیار داشت تا تعصب و ازخودگذشتگی او برای تیم محبوبش، در حافظه تاریخی باشگاه ثبت شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + نه =