شهر در دستِ دست‌فروش‌ها

اگرچه شهر اصفهان سال‌هاست براساس مصوبات قانونی با این پدیده خداحافظی کرده و دیگر به‌ندرت می‌توان بساط دست‌فروشی را در گوشه و کنار آن مشاهده کرد، در شهرهای زیادی همچون زنجان، قزوین، شیراز و… دست‌فروشی همچنان مرسوم است.

تاریخ انتشار: 10:57 - یکشنبه 1402/08/7
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
شهر در دستِ دست‌فروش‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از پدیده‌های مرسوم در بسیاری از شهرهای ایران پدیده «دست‌فروشی» است.

اگرچه شهر اصفهان سال‌هاست براساس مصوبات قانونی با این پدیده خداحافظی کرده و دیگر به‌ندرت می‌توان بساط دست‌فروشی را در گوشه و کنار آن مشاهده کرد، در شهرهای زیادی همچون زنجان، قزوین، شیراز و… دست‌فروشی همچنان مرسوم است.

در بسیاری از خیابان‌های به‌اصطلاح تجاری این شهرها که مرکز تجمع مغازه‌های مختلف است، بساط دست‌فروش‌هایی که انواع کالاهای مصرفی را در معرض تماشا و خرید عابران قرار داده‌اند، در گوشه و کنار خیابان و حتی کوچه‌ها پهن است.

به‌این‌ترتیب که هر صبح و با آغاز فعالیت روزانه در شهر، دست‌فروش‌ها یک‌به‌یک بساطشان را که معمولا شامل یک میز کوتاه چوبی یا فلزی یا پارچه‌ای است که وسایلشان را روی آن‌ها می‌چینند، در گوشه‌ای پهن کرده و مشغول کاسبی می‌شوند.

هرچند چنین به نظر می‌رسد که اجناس و کالاهای دست‌فروشی شامل کالاها و اجناس به‌اصطلاح خرد و ریزی است که حمل آن‌ها آسان باشد و خریدار و فروشنده بتوانند به‌راحتی آن را با هم تبادل کنند، اما حالا دیگر در این شهرها جای پای دست‌فروش‌ها در بازارهای خیابانی آن‌قدر محکم و باثبات شده که اجناس مختلفی مثل بلور و چینی، انواع لباس، کفش، کیف، جوراب، لوازم‌تحریر و… در بساطشان پیدا می‌شود و مشتری‌های ثابت خودشان را هم دارند.

به‌ویژه اینکه قیمت اجناس و کالاهایی که دست‌فروش‌ها عرضه می‌کنند معمولا کمتر از قیمتی است که مغازه‌دارها برای اجناس تعیین می‌کنند و همین عامل مهم باعث می‌شود مشتری به خرید از دست‌فروش‌ها رغبت بیشتری نشان دهد.

همچنین پدیده دست‌فروشی به‌عنوان یک پدیده سیار قادر است در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با عابران قرار گیرد و بساطش را در مراکز شلوغ و پررفت و آمد شهر و پیاده‌روهایی پهن کند که به‌اصطلاح خودشان «پاخور مشتری» است و عابران ارتباط بیشتری با آن پیدا می‌کنند تا مغازه‌هایی که در یک مکان شخصی قرار دارند و مشتری‌ها صرف‌نظر از دوری یا نزدیکی مسافت باید خودشان را به آن‌ها برسانند.

اینکه دست‌فروشی دقیقا به چه معناست، چه تفاوت‌هایی با بازارها و بازارچه‌های محلی و موقتی دارد، چه مضرات و فوایدی برای بازار کسب‌وکارهای محلی و مغازه‌دارها از حیث اقتصادی دارد، چه تأثیری بر ایجاد شادابی در شهر می‌گذارد یا چه تبعات منفی و نامطلوبی را از حیث ظاهری عاید شهر می‌کند، موضوعاتی هستند که در آینده در صفحه «شهر زندگی» به آن‌ها می‌پردازیم.

شما مخاطبان این صفحه نیز اگر تجربه خاصی در مواجهه با پدیده دست‌فروشی در شهر اصفهان یا دیگر شهرها یا حتی سایر کشورها دارید یا دلایلی بر تأیید یا رد این پدیده شهری در ذهنتان هست، با ما در میان بگذارید تا بازتاب این نظرات در صفحه شهر زندگی به اطلاع سایر مخاطبان صفحه نیز برسد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه × 5 =