مسابقه دانستنی‌های انتظامی

برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

تاریخ انتشار: 10:24 - دوشنبه 1402/08/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقه دانستنی‌های انتظامی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای شرکت در این مسابقه جذاب که هر هفته برگزار می‌‌شود، شما می‌توانید با توجه به متن زیر، به سؤال مربوطه پاسخ دهید تا به قید قرعه هدایایی ارزنده تقدیم شود.

برای شرکت در این مسابقه می‌‌توانید پاسخ خود را به شماره 09306032197 همراه با نام و نام‌ خانوادگی و ذکر «مسابقه دانستنی‌‌های انتظامی» پیامک کنید. ضمناً آخرین مهلت شرکت در مسابقه 10 روز پس از چاپ است.

پدیده اراذل و اوباش و نقش بازدارنده پلیس

اراذل و اوباش‌، محله‌ها و خیابان‌های خاصی را در قلمرو خود تعریف می‌کنند و از آنجا میدان مانور و گروه اجتماعی و یارگیری خویش را گسترش می‌دهند.

پدیده اذیت و آزار، اخاذی، ایجاد مزاحمت‌های ناموسی و اجتماعی و ایجاد ترس در شهروندان در فضاهای عمومی از نمونه‌های بارز جرم و کجروی است.

برچسبی که به مجرمان این پدیده در مواردی الصاق می‌شود، اراذل و او باش است.

اما، در قوانین کیفری ایران از مجرم یا مجرمان به عنوان «اراذل و اوباش» نام برده نشده است.

این مفهوم، در حوزه عمومی بیشتری برای کسانی به‌ کار می‌رود که دارای سابقه جرائم فوق‌الذکر و ایجاد مزاحمت و عربده‌کشی در سابقه خود هستند.

از این گروه در واژه علمی جامعه‌شناسی با عنوان «مهاجمان فضا و محله» نیز نام برده می‌شود که مفهوم تقریباً مناسبی برای توصیف پدیده اراذل و او باش است.

این اصطلاح از سال‌های 1990 میلادی‌(برابر 1369 و 1370 شمسی) رایج شده و عموماً به افراد جوانی اطلاق می‌‌شود که در جهانی از نا‌هنجاری هیجانات گم شده‌اند و پرسه‌زنی و بیکاری از خصوصیات و ویژگی‌های این گروه است.

این افراد، محله‌ها و خیابان‌های خاصی را در قلمرو و حوزه در اختیار خود تعریف می‌کنند و از آنجا میدان مانور و یارگیری خویش را گسترش می‌دهند.

امروزه پدیده منحوس اراذل و او‌باش و نقش پررنگ آن در کلان‌شهرها، به‌خصوص در تهران  نقش تیره و تاری دارد و امنیت ظاهری مردم را که با تلاش‌های زیاد نیروهای امنیتی و پلیس اجتماعی شکل گرفته، بسیار زشت و مکدر ساخته است. از این رو نیازمند تفکر و نگاه ویژه‌ای به آن هستیم.

این پدیده، به قدری زشت و نا‌هنجار است که آموزش به محیط‌های خانوادگی، همسالان، همنشینان و رفع فقر فرهنگی و عدم آگاهی در خصوص این پدیده ناهنجار اجتماعی می‌تواند نقش پر‌رنگی در پیشگیری یا حداقل کاهش این نوع برخوردهای زشت از سوی اراذل و اوباش داشته باشد.

علاوه بر این، ضعف آگاهی مردم و قدرت قهریه در برخورد با این پدیده، می‌تواند نقش عمده‌ای در بروز آشکارتر آن داشته باشد.

گفتنی است؛ مجرمان دو دسته هستند، یکسری از مجرمان حرفه‌ای و یک سری مجرم عادی هستند.

پلیس برای حفاظت و صیانت از مردم، تمرکز و اشراف خود را بر افرادی که مجرم حرفه‌ای هستند و به صورت مکرر مرتکب جرم می‌شود، افزایش می‌دهد چراکه فرد متنبه نشده و اقدامات خود را حرفه‌ای‌تر ادامه می‌دهد.

 بسیاری از مجرمان حرفه‌ای به‌خصوص در حیطه اوباش‌گری، افرادی هستند که از تعادل روحی و سلامت روانی برخوردار نیستند، اگر این افراد عقلانیت درستی داشتند، طبیعتاً با یک تذکر یا برخورد قانونی، متنبه شده و تکرار جرم نمی‌کردند اما به دلیل عدم سلامت روانی، مرتباً این چرخه ادامه دارد.

هر فردی که سابقه بالای تکرار شرارت، اوباش‌گری حتی سرقت داشته باشد، به عنوان مجرم حرفه‌ای تلقی می‌شوند که پلیس برای پیشگیری از اقدامات مجرمانه آنها اقدامات خاص خود را انجام می‌دهد.

به هر حال، پلیس، به عنوان عنصر اصلی در برقراری نظم و امنیت اجتماعی حضوری فعال و پویا در این مهم ایفاء کرده و با دست باز در این میان عمل می‌کند تا این پدیده نامطلوب از جامعه رخت بربندد و جای آن وفاق و همدلی اجتماعی احیاء شود.

در این مسیر، پلیس برای تأمین آسایش مردم و آرامش مردم اعمال قانون و مقرارت می‌کند و برخورد لازم را با ناقضان قوانین دارد.

پرسش مسابقه:

مصداق و برچسب ارازل و اوباش با کدام گزینه‌ها مطابقت دارد؟

1. عربده‌کشی

2. پدیده اذیت و آزار، اخاذی، ایجاد مزاحمت‌های ناموسی و اجتماعی و ایجاد ترس در شهروندان در فضاهای عمومی از نمونه‌های بارز جرم و کجروی

3. مزاحمت نوامیس

4. هیچکدام

نام برنده مسابقه

محمد کنعانی

نحوه نحوه دریافت جوایز

برگزیده عزیز شما می‌توانید برای‌ دریافت جایزه خود ضمن تماس با شماره 21825602 و به همراه داشتن کارت شناسایی، به معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان واقع در میدان امام مراجعه کنید.

(نهایت فرصت دریافت جایزه دو هفته پس از چاپ است و پاسخ هفته گذشته گزینه‌ 2 بود.)

معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان اصفهان

اداره آموزش‌همگاني

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفت − چهار =