رستوران‌داران می‌گویند سه نفر یک پرس غذا را با هم شریک می‌شوند!

رستوران‌گردی اصفهانی‌ها کم‌رنگ شد

اوضاع رستوران‌گردی اصفهانی‌ها دیگر مانند سابق نیست. پیش‌تر سفارش غذا و رفتن به رستوران سهم بیشتری در سبد هزینه خانوارها داشت؛ ولی حالا مشتریان رستوران‌های اصفهان کاهش‌ یافته است.

تاریخ انتشار: 08:19 - چهارشنبه 1402/08/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رستوران‌گردی اصفهانی‌ها کم‌رنگ شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ اوضاع رستوران‌گردی اصفهانی‌ها دیگر مانند سابق نیست. پیش‌تر سفارش غذا و رفتن به رستوران سهم بیشتری در سبد هزینه خانوارها داشت؛ ولی حالا مشتریان رستوران‌های اصفهان کاهش‌ یافته است؛ تا جایی که برخی از رستوران‌داران اصفهان با صراحت اعلام می‌کنند که سه نفر فقط یک پرس غذا سفارش می‌دهند!

این‌طور که از اظهارنظرهای رستوران‌داران اصفهان مشخص است، اصفهانی‌ها ترجیح می‌دهند پول رفتن به رستوران و رستوران‌گردی را صرف نیازهای اولویت‌دارشان بکنند. با وجود این تفاسیر، مردم رستوران‌گردی در روزهای آخر هفته و یا وعده یک‌بار رستوران رفتن در ماه را حذف می‌کنند.

کاهش سهم رستوران‌گردی در تفریح مردم

آمارها نشان می‌دهند سهم تفریح و سرگرمی در سبد هزینه‌های مردم از سال 1396 که 2.9درصد بوده، در سال 1402 به زیر یک‌درصد یعنی 0.08درصد رسیده است.

اکو ایران نیز در نیمه دوم سال قبل، این آمار را با سال‌های قبل‌تر مقایسه کرده که نشان می‌دهد از سال 96 تا 1401 سبد تفریح مردم خالی‌تر شده است: سهم گروه تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی از کل هزینه متوسط ایرانیان در سال 1400، 1.6درصد برآورد شده؛ درحالی‌که این سهم در سال 96 حدود 3درصد بوده است. به‌طورکلی این سهم در پنج سال گذشته به‌طورمداوم کاهش یافته است.

به بیان دیگر، در چندسال گذشته هزینه‌ای که ایرانیان برای تفریح و فعالیت‌های فرهنگی انجام داده‌اند، کاملا روندی نزولی داشته و به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.

رفتن به رستوران یکی از تفریحات اصلی خانوارهاست که به‌خاطر افزایش قیمت‌ها کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است؛ موضوعی که رستوران‌داران اصفهان روی آن انگشت می‌گذارند و علاوه بر اظهارنظرهای فعالان صنفی، آمارهای رسمی نیز نشان‌دهنده افزایش تورم بخش رستوران و هتل است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم هتل‌ها و رستوران‌ها در مردادماه امسال پس از بخش مسکن بالاترین بوده است؛ تا جایی که بعد از تورم مسکن که 3/3درصد برآورد شده، تورم بخش هتل و رستوران 2/7درصد تخمین زده شده است.

هزینه و درآمدمان تطابق ندارد!

یکی از رستوران‌داران اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: کمبود نیروی انسانی اصلی‌ترین مشکل این روزهای بنده است؛ بسیاری از کارگران روانه اسنپ شده‌اند و در کمال تأسف آشپزهایی که حرفه‌ای بودند را از دست‌ داده‌ایم.

عظیمی تصریح می‌کند: مشکل دیگر اینکه رستوران‌هایی کنار رستوران ما راه‌اندازی شده‌اند که این موضوع منجر به کاهش درآمدمان شده است. تمامی این مسائل در حالی است که قیمت موادغذایی افزایش ‌یافته و منجر به افزایش هزینه تمام‌شده رستوران‌داران شده است. از سوی دیگر، مردم قدرت خرید بالایی ندارند و نسبت به افزایش قیمت تمام‌شده غذا گلایه می‌کنند.

مالیات و جریمه بیمه سرسام‌آور است

این رستوران‌دار بیان می‌کند: هزینه‌های ما افزایش‌ یافته و در مقابل، درآمد ما کاهش پیدا کرده است؛ در این شرایط باید مالیات پرداخت کنیم. از سوی دیگر جریمه‌های بیمه نیز سرسام‌آور شده است.

او عنوان می‌کند: رستوران‌داری دیگر برای ما نمی‌صرفد. باور کنید اگر این مکان را بفروشم و پولش را در بانک بگذارم، برای من بیشتر می‌صرفد؛ چون هم سود می‌گیرم و هم آرامشم بیشتر است. درصد مشتریان کاهش پیدا کرده؛ ضمن اینکه مساحت این رستوران و تعمیر و هزینه‌های خرابی هم برای ما زیاد است. واقعیت این است که درآمد چندانی نداریم و دردسرهای رستوران‌داری بیشتر است.

عظیمی بیان می‌کند: یک‌زمانی کرونا نفس رستوران‌داران را برید الان هم‌ گرانی مواد غذایی و افزایش هزینه‌ها نفس ما را گرفته است؛ ما در رستوران خودمان شاهد این هستیم که سه نفر وقتی به رستوران می‌آیند یک پرس غذا سفارش می‌دهند و سه‌نفری این یک پرس غذا را می‌خورند.

دولت هزینه تهیه غذا را برای رستوران‌ها کاهش دهد

افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد رستوران‌ها حرف مشترک سایر رستوران‌داران اصفهان هم هست. یکی دیگر از رستوران‌داران اصفهان نیز به «اصفهان زیبا» می‌گوید: جهش قیمت‌ها باعث شده تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند و به دنبال آن میزان فروش رستوران‌داران کاهش یابد.

او بیان می‌کند: تا پیش از کرونا مشتریان ما بیشتر بودند؛ ولی الان به‌خاطر افزایش هزینه‌ها مردم کمتر به رستوران می‌آیند و بابت خوردن غذا پول خرج می‌کنند؛ بنابراین درآمد ما مانند گذشته نیست و دیگر بین درآمد و هزینه‌های ما تطابقی وجود ندارد.

این رستوران‌دار عنوان می‌کند: رستوران‌داران علاوه بر مالیات، باید هزینه بیمه و… را نیز به دستگاه‌های دولتی بپردازند؛ این در حالی است که هیچ‌گونه حمایتی از سوی دولت برای بقای صنوف انجام نمی‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین و بیشترین تفریح از گذشته‌های دور تاکنون، استفاده از رستوران بوده است. برای آخر هفته یا انتهای ماه خانواده‌ها برای تفریح به رستوران سر می‌زدند که به یمن گرانی‌های افسارگسیخته، این تفریح هم از مردم گرفته شد.

این رستوران‌داران می‌گوید: دولت می‌تواند با دراختیارگذاشتن گوشت، برنج، مرغ و روغن دولتی به این صنف، هم هزینه تهیه غذا را کاهش دهد و هم از بیکارشدن عده‌ای به دلیل بسته‌شدن واحدهای صنفی جلوگیری کند؛ ولی حمایتی از ما انجام نشده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + 17 =